Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brøndboring...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 26 jan 2019 21:55

Nogle der kender noget til brøndboring....
Sagen er den at jeg har et problem med min brøndboring og det er som om den taber vandet....
Det er en boring i en gammel brønd... pumpen er en centrifugalpumpe der suger fra 11meters dybet... mit vandspejl ligger pt på 6meter...
der er flere i kumunen der har problem med vand, ved jeg....
Vi har entligt masser af vand og systemet køre sådanne set fint nok men det er som om at den pludselig taber vandet/suget eller vacumet efter man har tappet måske 20-30 litter vand... nogle gange kan den trække 100litter...
Når det så er sket, så kan man bare gå ud og dreje et par gange på spændeskruen og så kommer den op i tryk igen og alt er godt indtil næste gang man bruger en god slat vand (typisk bad). Der er ikke noget med at der går luft i eller noget, det er bare som om at den taber suget.... bundventilen er tjekket 3gange og er ok desuden kun et par år gammel....
Jeg får så læst mig til at denne centrifugalpumpe kun kan suge på max 8meter og tænker på at når jeg pejler vandet siger den 6meter og tænker at ved pumpestart og når den suger vil vandspejlet måske sænke sig et stykke og så bliver det nok lige i overkanten til hvad pumpen kan klare da den jo heller ikke lige er helt ny mer....
Det er snart nogle år siden der sidst har været problemer med anlægget men af hvad jeg kan se så er vandspejlet mellem 1 og 1,5 meter under hvor det plejer at være...gætter på at det er efter denne sommer her...😥😥😥
Så alt i alt gætter jeg på at der er blevet for langt mellem mit vandspejl og pumpe....!!
Min nabo har ingen problemer selv om han’s brønd ikke er skide dyb men han’s pumpe sidder så også noget længere nede i brønden så han’s pumpe er “normalt” kun 3meter fra vandspejl... men har ikke været ned og se om han snart får problemer...


Sagen er så den at jeg ikke er i stand til at komme ned i min brønd pga en større arbejdsskade og hvis jeg kunne ville jeg monter min pumpe en meter længere nede i brønden og dermed komme tættere på vandspejl og gætter på at problemet ville være løst men det kan jeg ikke og det er ikke bare lige...

Så tænker jeg lidt på om jeg skulle få fadt i en dykpumper der er beregnet til det og så er den pot ude... men dem jeg har fundet på nettet fra Grundfos måler Ø101mm..... efter hvad min gamle far kunne måle med en tommestok fra 2meters afstand så måler mit borerør kun ca 110mm...
Det virker ikke af skide meget plads til at føre denne pumpe ned i det rør når den skal 11meter ned...
Er der nogle der vil bydende med et par kloge ord.....

Mvh Leo-pol


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Troldmand. » 26 jan 2019 21:59

Problemet er. Du kan maks suge fra 10m dybde. Kommer du på 11meter sug, danner din pumpe vakuum.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af From » 26 jan 2019 22:13

leo-pol skrev:
26 jan 2019 21:55

Så tænker jeg lidt på om jeg skulle få fadt i en dykpumper der er beregnet til det og så er den pot ude... men dem jeg har fundet på nettet fra Grundfos måler Ø101mm..... efter hvad min gamle far kunne måle med en tommestok fra 2meters afstand så måler mit borerør kun ca 110mm...
De laver mindre pumper, her er en på 74 mm. https://dk.grundfos.com/content/dam/dan ... %20web.pdf

Jeg har ingen om pris.

EDIT:

Den koster 5700 kr, https://www.elvvs.dk/p/grundfoss-sqe-3- ... 40-848064/

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af pelle » 26 jan 2019 22:20

Hej

Jeg puttede sådan en grundfoss dykpumpe ned i min boring for snart 15 år siden. Aldrig nogensinde har den svigtet. Kan ikke lige finde papirerne på den. Men, det er noget lignende det i linket. Den kræver min 76 mm i diameter . :)

https://www.elvvs.dk/p/grundfoss-sqe-3- ... a8EALw_wcB
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 26 jan 2019 22:33

Men troldmand.... som jeg læser det så skriver de at de kan suge 10meter og der skal så trækkes 2meter fra pga friktion...
det er så maks 8meter... mit sugerør stikker 11meter men vandspejlet ligger på 6meter og det må jo være vandspejlet der tæller... jeg gætter så på ar vandspejlet i røret synker når man suger og der er så der problemet kommer gætter jeg på... vi har aldrig haft det problem men vandspejlet har heller aldrig været så lavt som nu og det er nok mellem 1 og 2 meter og vi har boet her i 12 år....


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Troldmand. » 26 jan 2019 22:42

Lige præsis. Jeg har selv en vandboring, og om sommeren i tørketid, har den samme problem. Det der dur er som Pelle skriver, en pumpe der kan gå til bunden af brønde, så er der altid vand.
Fysikken er, at vi har 1 bar her på jorden hvor vi befinder os. Skal en pumpe suge over èn bar dannes der vacum i pumpen. Dertil skal lægges at pumpen ikke er 100% effektiv.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 26 jan 2019 22:45

Okay Pelle og from....
Sidder lige og ser at de skriver at pumpen måler 74mm og kræver minimum 76mm....det er jo kun 2mm i frigænger..
Jeg har måske en “gratis” pumpe på hånden der måler 101mm og mit rør måler ca 110mm... det er jo så ca 9 mm...
Hvis man kan få gledet den i for rust ville det så mon gå og smide den i.....???
Mvh leo

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 26 jan 2019 22:48

Okay troldmand... men hvis jeg sænker min pumpe en meter længer ned mod borerøret ville mit problem garanteret forsvinde ik...??

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Kruse » 27 jan 2019 10:16

Jo tætter pumpen kommer på vandspejlet jo beder.
En dykpumpe vil løse alle problemerne.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol » 27 jan 2019 11:23

Kruse skrev:
27 jan 2019 10:16
Jo tætter pumpen kommer på vandspejlet jo beder.
En dykpumpe vil løse alle problemerne.
Ja jeg er bare glad for at min teori er rigtig....
Sagen er den at med lidt held kan jeg her midt i februar få en dykpumper fra min far og en 150 litter hydrofor... hvis jeg kan vente og spare en hel del penge....
Det der er mit dilemma er at jeg ikke selv er i stand til at komme i brønden pga min arbejdts ulykke men det kan min gamle far, men det gælder bare om at vi skal have vand indtil jeg selv kan komme ned og lave det lækkert....
Den pumpe jeg kan få måler Ø101mm og mit borerør Måler Ø 110mm ca...
Min membran tank på 24litter er lige blevet skiftet så jeg tænker at vi bare skifter pumpen ud med bundventilen og smider den i røret... af med den gamle pumpe og så er det det....
Men er det et sats at tage og smide pumpen ned i det lille rør... tænker lidt at hvis man ikke kan få lortet op igen når der ikke er mer frigng...???


Besvar