Fugtspærre og/eller dampspærre?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet »

Jeg har brug for hjælp —

Den korte historie med spørgsmålet:
Hvis jeg lægger fugtspærre under cementfliserne på jorden, skal jeg så undlade at lægge dampspærre under et laminat gulv? Eller skal jeg undlade at lægge fugtspærre oven på jorden og så placere dampspærre sammen med gulvunderlaget lige under det laminerede gulv? Det er jo anbefalet at bruge dampspærre med det gulv, men samtidig er det vist forkert både at have fugtspærre og dampspærre, der må vist kun være enten eller?
Fugtspærre.jpg
Den længere forklaring: Det er et gulv i entreen der skal udskiftes gulv belægning. Huset er fra 1885, så der er sket meget igennem årene med ejendommen. Problemet startede uskyldigt nok. Jeg havde bemærket at der altid var noget indelukket lugt lige der og så begyndte de gamle tynde laminerede gulvplader at bugte sig. Jeg tænkte så, ret optimistisk, at jeg bare kunne fjerne de laminerede gulv-klik-plader og udskifte dem med noget ret godt 9mm ege laminat gulv jeg har tilovers fra andet rum. Altså, af med de gamle plader og op med underlaget og den gamle dampspærre som sad sammen med underlaget. Men det så ikke så godt ud, så let skulle det ikke gå, da brædderne under var noget mugne på overfladen og var blevet meget ujævne. Det er gamle 30mm brædder. Så ingen vej udenom, de brædder måtte bare fjernes (stort drama), det lykkedes, men under dem er der bare et hulrum på 100mm ned til den bare jord.

Det er det eneste sted på dette gamle landsted, hvor der ikke er betongulv og jeg tror jeg endelig har fundet nedgangen til en gammel kælder, så jeg har fået fortalt faktisk har eksisteret. Det var nogle ældre mennesker, der en dag kiggede ind og fortalte at ejendommen var deres barndomshjem og dengang var der altså så både stråtag, stalde og kælder. Men den er i så fald opfyldt med jord, så den skal jeg ikke rode mere med. Men det er mange år siden. Deres far havde i 1976 ombygget noget af fronten, udskiftet nogle faldefærdige bindingsværkvægge med gasbeton og taget blev så til et eternittag. Kostald og svinestalden blev inddraget til beboelse. Svinestien er idag blevet til en ’slyngelstue’ med billard osv.

Nu her i weekenden skal jeg så se at få lagt det gulv og lukket hullet af igen. Jeg har købt tryg brædder 25x100mm. Bredden er 150mm med 62cm mellem de tre strøer. Det sjove er, at faktisk var de gamle brædder helt fine tørre og rene på undersiden og ligeledes er jorden under også tør. Altså er lugten og skaden på toppen af brædderne og de gamle laminat plader skabt af antagelig kondens under dampspærre plastic?

Derfor falder tanken ind om jeg måske skal gå imod det normale med dampspærre under et laminate gulv og så satse på fugtspærre direkte oven på jorden, også selvom jorden ikke syntes at have været synderen.

Ideen med at lægge 50mm havefliser direkte på jorden og så cementere ud til kanterne, så de lukker af, er fordi der så er lukket en del af imod fugt, raddon og samtidig er det lidt rotte sikring formoder jeg. Det er jo et område jeg ikke sådan lige kan komme til ellers. Måske begge dele unødvendige, men det skader næppe.

Hvis nogle kan vurdere hvad der er bedst med hensyn til fugtspærre og/eller dampspærre ville det være meget værdsat, for jeg er lidt i vildrede her. Jeg vil ellers bare montere fugtspærre i bunden og så undlade den dampspærre, som syntes at skade mere end den gavner. i dette tilfælde. Jeg skal meget gerne undgå nogen form for kondens eller anden fugt igen.

Den 50mm isolering lægger jeg bare fordi der er den plads tilovers, der var ikke tidligere nogen form for isolering. Men der kan altså ikke være mere end det.

Ejendommen står uden anden form for opvarmning om vinteren end en solardrevet ventilation med meget lidt varme i sig.

Undskyld den lange historie, men ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers skal forklare dette :). Håber I kan forstå tegningen.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af MichaelK »

Det der med at lægge strøerne ned mellem fliserne, glem det. Det holder de ikke
til i længden. Læg fliserne i afrettet sand, fugtspærre oven på, derefter strøerne
med en lag murerpap under.

Radontætning ville jeg undlade, med mindre Du har det i resten af boligen?
Skift dog gerne rockwoolen ud med flamingo, det isolerer bedre, og kan ikke
suge fugt.


Men ellers, så ville min opskrift være lidt anderledes, hvis jeg skulle lave det her.
Grav ud til 30 cm. flamingo, randisolering, 6 mm rionet, og 8-10 cm. beton oven på.
Derefter fugtspærre, og laminatgulv til sidst.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet »

Tak for kommentar, Michael
Hvis jeg lavede et nyt hus ville jeg skam også lave et lag beton osv., men nu er det jo altså et meget gammelt hus (nedlagt landbrug fra 1885), så strøerne er der allerede og kører videre igennem til andre rum, så dem kan jeg ikke komme under, så ikke muligt at lægge murerpap der. Bemærk at jeg lægger ikke strøer imellem fliserne, men fliser imellem eksisterende strøer. Meget kraftige og ubeskadigede strøer. Jeg mener de er indkapslet i beton i deres videreføring, men det kan man ikke se, blot er f.eks. en stor stue på den anden side af væggen med betongulv og gulvfliser, som jeg har lagt. Jeg tør dog ikke at grave mere ud omkring vægge eller strøer.

Men hvis jeg læser dig rigtigt, så mener du altså, at dampspærre direkte under laminatgulvet er er bedre og OK som fugtspærre i stedet for at gå under betonfliserne på jorden? Jeg har tidligere i andet hus lavet en hel reinforced concrete slap på 100mm, men der brugte jeg helt klart kraftig plast fugtspærre imellem sand og beton. Men andet sted og andet klima.

Du har selvfølgelig ret i at udgravning, isolering efter danske forhold osv. ville være at foretrække, men jeg har planlagt lave det hele færdigt i weekenden og har materialerne klar. Nu er huset på 206m2, så en fortsættelse på den helt rigtige måde ville ikke være overkommelig for mig, være for gennemgribende og også være ret uøkonomisk for ejendommens totalværdi. Entréen ville så ellers være det bedste rum i huset, rent isoleringsmæssigt :). Man kan jo meget nemt overkapitalisere på den slags. Ejendommen er lidt af en fritidshobby og vil ikke kunne bære for store investeringer. Så selvom jeg helt klart godt forstår og værdsætter dit forslag om den ideelle måde at gå frem på, så er det ikke rigtigt praktisk muligt.

Og nej, radon bekymrer mig ikke, det var bare en sidebemærkning. Jeg aner ikke engang om der er noget i det område.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af MichaelK »

Jeg var ikke klar over, at det var de gamle strøer, og at de ikke også blev skiftet.
I dette tilfælde ville jeg lægge fugtspærren under strøerne, således at de ikke
kan suge fugt fra jorden. Til isolering mellem træstrøer bruges selvfølgelig
Rockwool, ikke flamingo som jeg tidligere foreslog. Rockwool er åndbart, det er
flamingo ikke.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet »

Tak for svarene, Michael, det bliver nok ikke nemt at komme ned under strøerne, men det burde kunne lade sig gøre for den part der ligger i entréen, det må jeg se på når jeg kommer derned om et par dage. Fint med Rockwool forklaringen også. Jeg vil så lægge fugtspærrer under betonfliser og forhåbentlig videre under strøerne. Det passer mig ret fint, da jeg ikke helt kunne lide igen at have dampspærrer mellem brædder og laminat underlaget. Det har jo fungeret rigtig dårligt på det gamle gulv. Så skal det hele nok blive fint og fungere. Glæder mig til igen at få lukket af igen med et nyt gulv :)

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Blevet takket: 6 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af sologbrænde »

husk udluftning !!!
nok derfor der lugtede lidt
og der må ikke fyldes helt op med iso mv, der SKAL være fri luft underneden !
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev:Jeg var ikke klar over, at det var de gamle strøer, og at de ikke også blev skiftet.
I dette tilfælde ville jeg lægge fugtspærren under strøerne, således at de ikke
kan suge fugt fra jorden. Til isolering mellem træstrøer bruges selvfølgelig
Rockwool, ikke flamingo som jeg tidligere foreslog. Rockwool er åndbart, det er
flamingo ikke.
Bare en lille "Lægmands-indskydelse" til din bemærkning - Michael.
Hvorfor fugtspærre når huset er fra 1835 og strøer er gode. Der er sandsynligt tørt og godt neden under huset og hvis han ikke ligefrem smider 300 mm isolering i gulvet kan evt. fugt vel bare få lov til at stige til vejrs.
Radon sikring har jeg såmænd ikke så meget forstand på men mener jeg har hørt at hvis huset er tæt ( foroven ) vil det kunne samles i huset hvis det ikke er sikret mod radon i bunden. Igen - Huset er fra 1800 tallet og er nok piv-utæt :D så det fiser jo nok lige igennem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af MichaelK »

@Lintz
Fugtspærre, i min terminologi også kaldet dampspærre, vil jeg anvende
for at forhindre opstigende fugt i at kondenserer på træet. Der vil altid
være fugt i jorden, og det vil automatisk fordampe.

Men man kunne da også fylde hulrummet op med lecanødder, de både
isolerer og suger ikke fugt.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet »

Jeg mener at rent teknisk set så er en dampspærre en membran der skal forhindre varm fugtig luft (fra indeluften) i at trænge ind og kondensere i  bygningskonstruktionerne, hvor fugtspærre er en membran der skal hindre opstigende fugt (udefra kommende) i at trænge ind i bygningskonstruktionerne, produktet er normalt det samme , en 0,2mm tyk plastfolie. Så dampspærre hvor fugten ikke må ophobe sig. f. eks væg, tag, etageadskillelse imellem varm/kolde rum.
Så altså må det betyde, at fugtspærre hvor fugt ikke må trænge igennem. f.eks Fundamenter. terrændæk. badeværelser, så lidt forskel er der, men i praksis virker fugtspærre også som dampspærre i gulvkonstruktioner (altså begge veje).
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Fugtspærre og/eller dampspærre?

Indlæg af Torpet »

Det er rigtigt at der ikke har været nogen form for udluftning lige der, så vidst jeg kan se, men som Lintz så smukt og poetisk siger det: “Huset er fra 1800 tallet og er nok piv-utæt så det fiser jo nok lige igennem” :). Men ellers, er der nogen der har et godt forslag til en nem, simpel løsning til lille udluftning. Altså ikke noget med luftkanal, udsugningsmotor osv. Noget jeg kan gøre når jeg lukker det hele af i weekenden.

Selve lugten var helt klart fra overfladerne af de gamle gulvbrædder under den dampspærre der lå ovenpå og altså under det gamle laminat gulv. De brædde-overflader var let skimmel-fugtige og lugtede, så det var en fornøjelse at smide dem på genbrugspladsen. At det så netop kan være skabt af mangel på frisk luft er selvsagt muligt, også selvom alt andet var helt tørt, inklusive undersiden af brædderne, som var fin lyse og tørre. Derfor mistænker jeg lidt fugtigheden som kondens.

Besvar