"Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

"Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Lintz »

Lad os se om I - Stokerfrænder har en god forklaring.

Har over tid døjet med mit afløb fra køkkenvasken - Vandet vil simpelthen ikke rende hurtig nok ud.
Så vil den kloge - og hurtige - nok sige: "Så er det stoppet" og det var selvfølgelig også min første tanke.
Men efter jeg havde skilt alle rør af, fra vask til der hvor afløb forsvinder i gulvet og rengjort dem ( der var nu ikke noget af betydning ) hjalp det ikke.
Næste trin var selvfølgelig at det så måtte være stoppet fra gulv og ud til septiktank. En strålespids på haveslangen og fuld knald på vandet mens slangen blev ført anslået 8 - 10 meter ind i afløbet indtil åbenbart en bøjning gjorde en ende på det. På intet tidspunkt kunne jeg fylde afløbet op så vandet derved stod tilbage. Altså kan det heller ikke være stoppet.
Det skal siges at udendørshanen leverer en del mere vand end min køkkenhane gør.

Alt samles igen men jeg døjer stadigvæk med at der er ordentlig "træk" i afløbet.
Hvis jeg drejer på en forskruning på afløbet EFTER vandlås kan jeg få vandet til at løbe hurtigere ud af vasken. Jeg kan derved høre at der enten trænger luft ud (ingen vand) eller at der (mere sandsynligt ) trækkes luft ind i afløbet.

Efter afløb i vask løber vandet ca 20 vandret, Her bliver afløb fra opvaskemaskine koblet på, derefter ca 20 cm lodret til vandlås. Vandlås er omkring 10 cm høj og derefter ca. 40 lodret fald til det forsvinder i gulv.

Gode bud modtages.

EDIT: Det er måske værd at bemærke at hvis jeg løsner et rør FØR vandlås ( Altså mellem vask og vandlås ) hjælper det ikke. Kun når jeg løsner forskruning EFTER vandlås......
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af pille bruger »

Er udluftning fra septiktank lukket /stoppet ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Lintz »

pille bruger skrev:Er udluftning fra septiktank lukket /stoppet ?
Har også været min tanke om den er fuld. Men toiletter fungerer udmærket med ordentlig undskyldning og andre vaske i huset har ikke problemet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af newpas »

Har du renset vandlås?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Lintz »

newpas skrev:Har du renset vandlås?
Vandlås er godt nok ikke nævnt her - Men ja.
"Men efter jeg havde skilt alle rør af, fra vask til der hvor afløb forsvinder i gulvet og rengjort dem ( der var nu ikke noget af betydning ) hjalp det ikke."
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Torpet »

Den eneste holdbare og mest effektive løsning er normalt at sende en højtrykslange igennem, som denne fra Harald Nyborg (Nilfisk) med bevægelig spids på. Den fjerner alt. Jeg kører den normalt igennem een gang om året.
Kloakrør renser.jpg
Den egentlige årsag til dit stoppede afløb fra køkkenet kan nemt være fedt, der har bygget op på siderne inde i afløbsrøret fra køkkenvasken og til septiktanken. Fedtet bygger op, når der skylles ud med koldt vand.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev:Den eneste holdbare og mest effektive løsning er normalt at sende en højtrykslange igennem, som denne fra Harald Nyborg (Nilfisk) med bevægelig spids på. Den fjerner alt. Jeg kører den normalt igennem een gang om året.

Kloakrør renser.jpg

Den egentlige årsag til dit stoppede afløb fra køkkenet kan nemt være fedt, der har bygget op på siderne inde i afløbsrøret fra køkkenvasken og til septiktanken. Fedtet bygger op, når der skylles ud med koldt vand.
Det har såmænd også været min tanke, men når jeg kan stoppe en haveslange med stråle/rense spids 8 til 10 meter igennem afløbet uden at det stopper til tror jeg ikke problemer ligger deri.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af kovas »

Har du målt hvor langt afløbet er? hvad nu hvis røret er 13m? det som Torpet beskriver gør også at jeg en gang imellem må igang med højtryksrenseren. Egentlig skulle man ha en gammeldags køkkenbrønd.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Lintz »

kovas skrev:Har du målt hvor langt afløbet er? hvad nu hvis røret er 13m? det som Torpet beskriver gør også at jeg en gang imellem må igang med højtryksrenseren. Egentlig skulle man ha en gammeldags køkkenbrønd.
Køkkenbrønden blev nedlagt for nogle år siden da vi kom til at døje med rotter i afløbet.
Med hensyn til længden på afløbet så ved jeg ikke hvor langt det er - Sådan cirka. Men hvis haveslangen kan pumpe vand i afløbet flere minutter i træk tror jeg ikke rigtig på at der sidder en fedtprop et eller andet sted.

Det er som om at afløbet ikke kan få luft når det hele er samlet - Det ser jo lidt mærkeligt ud at hvis jeg fylder vasken halvt op med vand og løsner røret efter vandlås så kommer der gang i det - men hvis jeg løsner røret før vandlås sker der ingen ting.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: "Stoppet" afløb fra køkkenvask.

Indlæg af Torpet »

Min erfaring er, at når man starter med at rense igennem, så umiddelbart gør man det værre når man kører igennem med renseslangen, fordi man nu løsner mere fedt og presser det sammen, men man skal bare fortsætte helt igennem, så der kommer hul. Så gentager man gennemkørslen 2-3 gange eller flere, indtil alt fedtet er skyllet ud. Hvis man holder højtrykket på, når man trækker slangen tilbage virker det ekstra godt, fordi der er frit afløb for vandet.

Jeg har også forsøgt med bare en vandslange, men først da jeg investerede i en lille højtryks-Nilfisk og så den rigtige slange, men spidsen der kører rundt i røret på siderne, så virkede det helt perfekt.

Nu har jeg dog kloakering, men det er jo det samme problem som dit med septik. Jeg skal helt igennem, så jeg kan se slangen komme ud i afløbsrenden og det er ret så meget man skal køre igennem, før vandet endeligt bliver klart afløbsvand. Der må samle sig ret meget fedt i de rør i løbet af året. Altså er røret ikke i orden før vandet er klart vand. Bemærk at det er rigtigt hvad kovas skriver, du skal helt igennem uanset længden af røret.

Med mindre en septik tank kan have andre sager, der giver afløbet et problem, så er et afløb jo bare et simpelt afløb, så hvis røret bliver renset godt, så skal det da vist dælme bare virke? Beskadiget rør?

PS luftproblemt kan jeg ikke genkende, men hvis du har hørt ‘kluk’ lyde efter at vandet er faldet, så er det bare fedtforstoppelse.

Besvar