Fugt i gulvene...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Fugt i gulvene...

Indlæg af Zarge »

Hejsa, en kammerat har lige købt hus... Det er fra 60'erne, og skal ha den store tur...
Da han flåede tæpperne af var der i tre af rummene linoleum under... Da det kom af var betonen drivvåd, fodlisterne er dækket af skimmel på bagsiden...
I de rum hvor der ikke var linoleum under tæpperne er betonen fin... Huset er tomt, og radiatorerne står på 1...
Det mest underlige er at i køkkenet var to lag linoleum, men betonen var tør...
I morgen kommer smeden og tryk prøver rørene... Men virker det ikke underligt at det er så forskelligt fra rum til rum...Har foreslået ham at ligge klar plast på de "tørre" gulve for at få afklaret om de er det, eller bare bedre ventileret...
Nogen der har et indspark?

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af nasty »

der kan selveføldig være en læk, men det kan også være grundfugt der stiger op og så bliver fanget under linoleumen
eller et tag afløb der er defekt
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af Aussieboy »

Hvis nu du ikke har kappilar brydende lag trænger fugten op og bliver fanget under linoleum. Jeg brudte gulvet op i vores udlejnibgshus og der var også fugt. Det var støbt direkte på jorden.
pendec

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af pendec »

Jeg har været igennem sådan en forsikrings sag, så jeg har hørt lidt om fugt i gulve.

Som jeg fik information og hvornår sådanne kunne ske

Opsivning af grundvand - Er beton gulv bygget på gammel facon, hvor der er 2 cm beton og mursten nedenunder, så vil din mursten fungere som svampe og suge fugt/grundvandet op i gulvet og dermed skade det hele.

lækning fra rør. - I mit tilfælde syntes det at sive fra ydersiderne af væggen og mistanken var på mine rør afløb og sivebrønde. disse blev skiftet og rør tætnet ved udgang, da disse var ødelagt.

Hvis man erfarer dette og vil prøve forsikringen på dette, så skal man have en udvidet vand dækning på hus forsikring, før de dækker dette hvis/når det er grundvandet som kan være årsagen. Skjulte rør er jo tilvalg og rimelig tydelig i mange forsikringer.

Der er nok også mange andre grunde og linoleum lyder da som en mur hvis der er fugt i jorden under ;(
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af DBS »

Hvordan er terræn omkring huset, ligger huset på en "top", eller i et "hul"

Er det rum til en bestemt side af huset?

Er der tagnedløb udenfor de rum hvor problemmet er, og fungere nedsivning fra tagnedløbene?

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af Grevens »

... på mit tresserhus, var der enkelte steder hvor der var fysisk kontakt mellem sokkel - støbt gulv - og pudsede vægge ...

- det betød at fugt fra sokkel kunne krybe forbi fugtspærre og kravle ind på gulv og et lille stykke op ad vægge. Klaret med at skære/ banke en rille langs ydervæg og lægge en strimmel flamengo som afbryder og kuldebro isolering ... gulve er her støbt på et lille drys lecanødder ovenpå den rå jord ...

- fugt de steder hvor der var gulvtæppe ovenpå linolium, kan sagtens være det omvendte ... altså at det er fugt fra rummet der kondenserer på den kolde overflade af linolium, og tæppet kan modvirke at kondens kan slippe væk ... ... eller sagt på en anden måde ... det kan være at fugten kommer fra oven og ikke fra neden ...
...
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Fugt i gulvene...

Indlæg af JFinderup »

Se også efter om gulvafløb stadig er tætte. Midt 70'er hus har haft 2 gange utætte gulvafløb hvor vandet har løbet ved siden af og også trukket op i nærliggende vægge. Det ene afløb var/er alene belastet af den lille smule overskudsvand der kommer ud af VVb'ens tryksikring. Forsikring accepterede begge skader.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar