Hvilken pressostat til husvandværk

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af mivm »

Hej

Jeg har en gård med privat vandværk, og jeg kunne godt tænke mig at skifte pressostaten fra min Suco B32 som ikke kan justeres med min og maks tryk eller differens men kun op og ned.

Jeg har kigge på denne 031E021066 fra danfoss men ved ikke om det er den korrekte at købe. Hvad anbefaler i andre og hvor får man det billigst?

Hvad har i andre stillet maks trykket på, jeg læser at flere indstiller på ca. 3-3,5 bar. og min. på 1,5bar.

Jeg har luftkompressor som sørger for trykket i hydrofor samt iltning. Hvad står trykket på jeres kompressor på?

Jeg har lige fået ny hydrofor uden membran i glasfiber men syntes tingene har ændret sig lidt efter ombygningen. Hydrofor er på ca. 150L og er pt. halv fyldt med vand +-

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af bennylar »

min står til maks 3.8 bar og min 2.3 bar ca altså, urene er jo nok lidt unøjagtige.

min er også fra Danfoss men hvad nr aner jeg ikke, (men ligner den du har set på), købt v Sanistål .. mener jeg gav 350kr ca.. fik lidt rabat.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af Flemmingth »

Jeg vil anbefale en Danfoss CS trykafbryder, 2-6 bar.
Den har vi haft på vort vandværk i mange år, uden bøvl.
Vi havde indstillet tryk til ca. 2,7-3,7 bar. Det kan ikke betale sig at have mere tryk end nødvendigt. Husk at minimum tryk skal være over hydrofor tryk.

Edit: :oops: Så i første læsning ikke lige, at der er tale om hydrofor uden membran. For meget luft i en sådan kommer ud gennem vandhanerne, og for lidt luft giver hyppige start/stop.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af mivm »

Hej Flemming, ja det er hvad jeg oplever. Pt står min nye kompressor på ca. 4 bar, tænker det er vældig højt i forhold til en hydrofor med membran som har 2,5 bar eller lignende. Måske jeg skulle prøve at skrue lidt ned for det hele. Dvs. ramme et luft tryk på ca. 2,5 og et vand tryk på ca. 3 som du beskriver. Jeg ved ikke om man kan sammenligne disse 2 ting.

Jeg forsøger at ramme en tilstand hvor hydroforen er ca. ½ fuld eller lige under.

Men jeg fornemmer det hele er spændt lidt højt for. Jeg har talt med mange, men ingen som rigtig har forstand på indstillingerne.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af Flemmingth »

mivm skrev:Hej Flemming, ja det er hvad jeg oplever. Pt står min nye kompressor på ca. 4 bar, tænker det er vældig højt i forhold til en hydrofor med membran som har 2,5 bar eller lignende. Måske jeg skulle prøve at skrue lidt ned for det hele. Dvs. ramme et luft tryk på ca. 2,5 og et vand tryk på ca. 3 som du beskriver. Jeg ved ikke om man kan sammenligne disse 2 ting.

Jeg forsøger at ramme en tilstand hvor hydroforen er ca. ½ fuld eller lige under.

Men jeg fornemmer det hele er spændt lidt højt for. Jeg har talt med mange, men ingen som rigtig har forstand på indstillingerne.
Sænk trykket og se hvad der sker.
I værste fald bliver I utilfredse med for lidt vand fra hanerne/bruseren, og så er det jo bare at justere trykket lidt op igen.

Hydrofor niveau på 40-50% er helt OK.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af mivm »

Det er korrekt, jeg ville bare gerne gå en smule mere videnskabeligt til værks :-)

Der går altid lidt tid inden niveauet i hydrofor har stabiliseret sig med fordeling af vand og luft. Men jeg vil prøve.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Hvilken pressostat til husvandværk

Indlæg af Flemmingth »

mivm skrev:Det er korrekt, jeg ville bare gerne gå en smule mere videnskabeligt til værks :-)

Der går altid lidt tid inden niveauet i hydrofor har stabiliseret sig med fordeling af vand og luft. Men jeg vil prøve.
Gå videnskabeligt til værks :roll:
Skru nu bare og se hvad der sker. Det kan da ikke gå værre end galt icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Fra én der har 40 års maskinmester erfaring 8)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar