Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombineret radon og emhætte udgang

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Kombineret radon og emhætte udgang

Indlæg af madssakre » 27 feb 2016 09:01

Hej

Etablerer et nyt køkken der får emhætte udgang via et rør ført i viktorialierum og ud gennem et hul i ydermuren.
Det er ca 2 m langt og vil være 150 mm i diameter og tilsvarende hul i muren dvs. ingen forsnævning.
Emhætte motoren sidder i emhætten på køkkensiden.

Jeg har et radon rør stikkende op af gulvet i viktorialierummet. Jeg tænker at koble det ind i emhætte aftrækket lige før det hele går ud gennem ydermuren.

Jeg håber at emhætte luftstrømmen kan være med til at trække radonluften med ud.


Det vil jo kun være når emhætten kører 1-2 gange i døgnet at radon luft trækkes. Resten af tiden sker der nok ikke så meget.
Jeg er naturligvis lidt bekymret for at radonluften ender i huset.

Er det ok at bruge jalousirist udvendigt?
Skal der være en klap for enden af radonrøret inde i aftræksrøret?


Er der nogen der vil kommentere på denne ide?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kombineret radon og emhætte udgang

Indlæg af Hjemme teori » 27 feb 2016 09:17

Når du placerer røret på tryksiden, tror jeg ikke du skal regne med den ønskede effekt.

Hvis det skal virke som det jeg kender som et injektor sug (har jeg kun prøvet på vand) har man her et stort rør, hvor man tilfører en lille stråle, med højt tryk og derfor høj fart. Dette tilføres røret i en vinkel ind i røret, eller bare i suge retningen. Så falder hastigheden men den suger en masse med i det store rør.

Du arbejder med luft og ens hastighed, så vil næsten gerne garantere at det ikke virker!

Skal det virke, skal du i stedet købe en ekstern motor til din emhætte. Denne placeres på ydermuren og laver undertryk i hele systemet. Motoren vil ofte være større og derfor virker emhætten bedre og så larmer den væsentlig meget mindre. Så det må næsten være en WIN-WIN, på nær for pengepungen.
Mvh. Sophus

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Kombineret radon og emhætte udgang

Indlæg af madssakre » 27 feb 2016 09:22

Øv, men gode pointer.
Er det så bedre bare at føre radon røret ud gennem sit eget hul et andet sted i muren og lade radon luften alene forsvinde ved passivt træk af vejret udenfor?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kombineret radon og emhætte udgang

Indlæg af kovas » 28 feb 2016 19:34

Hej.
Jeg vil bare sige at når der er vind in på dit aftræk vil der ikke komme ret meget luft ud. Jeg havde et aftræk til tørretumbler ud på den måde. Når der var vind i den side kom der overhovedet ikke noget luft ud. Så satte jeg et 200mm spiro rør op over tagrykken så blæsten kunne stryge forbi toppen og skabe undertryk. satte også badeværelset på og der fungere det som naturligt aftræk uden motor.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar