Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af kovas » 21 nov 2015 15:46

Hej Nemo.
Jeg synes at problemet med naturlig planlagt ventilation (jeg går ud fra at du mener åbne døre og vinduer) det er noget man glemmer. Er det ikke anbefalingen at man udlufter 2x5 min om dagen. Det tænker jeg at jeg kan få en timerstyret ventilator til at klare på tidspunkter som ikke genere så meget. En solar venti tror jeg er spild af penge hvis man tænker daglig husventilation da den kun kører når solen skinner. Og det er ikke ret meget luft den flytter. I det nye bygningsrelement er det jo enorme mængder luft det skal flyttes. Helt ud i hampen når man tænker på at folk ikke er hjemme meget af tiden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


nemocharley

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2015 22:29

Ja det med at glemme det er især et problem, når både hustruen og jeg har travlt. Men målet er at vi får det lagt ind i rutinerne.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af kovas » 22 nov 2015 19:52

nemocharley skrev:Ja det med at glemme det er især et problem, når både hustruen og jeg har travlt. Men målet er at vi får det lagt ind i rutinerne.
Så lige på en video fra bolius at man anbefaler 3x10min i døgnet.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2015 19:55

altså i nye huse, eller alle slags?

nemocharley

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2015 19:57

var det den her - https://www.bolius.dk/10-gode-raad-om-u ... ren-14210/

vi har luftet ud for lidt, plus vi tørrer tøj i huset - men har dog en affugter.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 22 times in total


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af Optimisten » 22 nov 2015 19:58

Der findes også nogle løsninger, som sørger for udluftning til vinduer. Bl.a. kan vinduet monteres med forskellige udluftningsventiler. En ventil til vinduer er en rigtig god ide, da denne funktion muliggøre en konstant luftgennemstrømning, som sikrer at luften hele tiden udskiftes med frisk luft udefra.

Èn ventil alene, har dog stort set ingen effekt, da dens funktion er afhængig af, at have noget at ”arbejde sammen med”. Man opnår derfor den bedste effekt, såfremt man har monteret flere ventiler i boligen og optimalt set har udluftningsventiler i vinduerne på begge sider af huset. Vinden der blæser henover og rundt om huset resulterer i ventilation, og dermed kan der ”trækkes” frisk luft ind i boligen.

Udluftningsventil til vinduer er en rigtig god ide i de fleste rum, men bør især monteres i baderum osv. da disse rum som nævnt ovenfor typisk er udsat for meget fugt og kondens.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af muzzie » 19 jan 2016 08:57

jeg vil hel klart anbefale dig at få det gjort. det giver langt bedre varme mindre varmetab bedre indeklima.
du skal ikk bruge flamingo.
har haft 2 kammerater der fik det blæst ind og 2 måneder efter i oktober løb deres indvendig væg med fugt.
de fik en ekspert ud og de sagde væggen skulle støvsuges for kugler.
de fik blæst henhold papir og rockwool ind og ingen problemer i dag 5 år siden.
jeg valgte rockwool til mit hus med 130 mm hulmur. og bor et meget fugtig område. har aldrig haft problemer med fugt.
ville så vælge papir til loftet når det skal laves 200 mm mere der op og der er blevet lavet vindstop/vindbræt.
håber du kan bruge det til noget

pjohansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:08
Mit fyr: Denviro 12Kw
Areal: 209
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7323
Dagligt forbrug: 11,5
Geografisk sted: Give

Re: hulmurs isolering besparelser / erfaringer

Indlæg af pjohansen » 28 jan 2016 18:55

Har selv fået rockwool på loftet og i hul muren.
Det er meget vigtigt at det er kompetente folk der udfører opgaven,
Der er mange eksempler på folk der ikke har fået renses hul muren inden ind blæsning.
9 ud 10 ligger der mur brokker i bunden disse skaber direkte kontakt mellem indvendig og udvendig mur hvor fugten frit kan vandre.
jeg fik isoleret gildesalen i sommers her var det ikke små ting af mursten der gemte sig i hulmuren


Besvar