Gulvvarme kan man ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Gulvvarme kan man ?

Indlæg af Oldgaard »

Er i gang med at renoverer vores gæstetoilet (med bad) og nujeg er i gang, så mener fruen i huset at vi ligeså godt kan tage gangen med, når jeg alligevel har gang i værktøjet ;)
Ville gerne skifte radiatorene i de 2 rum ud med gulvvarme ( ja der bliver ordenligt isoleret under gulvet ;) ) men eftersom de fremtidige planer er at stuen og køkkenet også på et eller andet tidspunkt skal have nyt gulv og på det tidspunkt gulvvarme, så ville jeg gerne undgå at bruge de varmerør som nu går til radiatorene og trække helt nyt, men kan man gøre, som på den skitse jeg så ubehjælpsomt har tegnet :)
Eller er det helt ude i hampen ?
gulvvarme.jpg
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Gulvvarme kan man ?

Indlæg af MHES »

Hej Oldgaard,

Ja, man kan gøre som du har tegnet, men det er ikke optimalt at varmt vand skal løbe nedad og koldt vand skal løbe opad, det strider ligesom lidt mod naturlovene.
Løsningen vil kræve lidt mere pumpekapacitet da du vil få en øget hydraulisk modstand, men det er dog nok overkommeligt.
Hvis du tænker dig at lave gulvvarmesløjfen med en blandekreds vil du faktisk minimere problemet, da fremløbstemperaturen vil være markant lavere og samtidig vil returtemperaturn være ganske tæt på fremløbstemperaturen, =mindre hydraulisk modstand (næsten ingen forskel på varmt vand der skal løbe nedad og koldt vand der skal løbe opad :) ).

Den bedste løsning er selvfølgelig at du lige banker en rille i gulvet fra fyret til rummene der skal have gulvvarme.

Hilsen
Michael

Oldgaard skrev:Er i gang med at renoverer vores gæstetoilet (med bad) og nujeg er i gang, så mener fruen i huset at vi ligeså godt kan tage gangen med, når jeg alligevel har gang i værktøjet ;)
Ville gerne skifte radiatorene i de 2 rum ud med gulvvarme ( ja der bliver ordenligt isoleret under gulvet ;) ) men eftersom de fremtidige planer er at stuen og køkkenet også på et eller andet tidspunkt skal have nyt gulv og på det tidspunkt gulvvarme, så ville jeg gerne undgå at bruge de varmerør som nu går til radiatorene og trække helt nyt, men kan man gøre, som på den skitse jeg så ubehjælpsomt har tegnet :)
Eller er det helt ude i hampen ?
gulvvarme.jpg
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Gulvvarme kan man ?

Indlæg af Oldgaard »

Michael jeg ved godt at den optimale løsning er at hugge en rende i gulvet :wink: , men lige det er meningen i huset (læs fruen) ikke med på :)
Det med at vandet skal gå op og ned igen, går ellers fint nok til resten af huset, der bliver da ikke klaget over manglende varme :lol:
Jeps til blandesløjfe, vil trods alt ikke smide 65g varmt vand gennem gulvvarmen.


Ps noget nyt ang. din campingvogn ?


Oldgaard aka Niels
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Gulvvarme kan man ?

Indlæg af MichaelK »

Op eller ned, ændre ikke synderligt på flowet i systemet. Det er en lukket kreds i ligevægt, derfor
skal pumpen ikke arbejde meget mere end normalt, for at sende varmen rundt i huset.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar