400V uden jord

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af J-B »

Ved ikke om det er lovligt men nu det er en 6mm2 kabel det er ført til stikket, kan du så ikke sætte en tavle med sikringer, jord og HPFI så du har lys og kraftstik koblet på derfra og de flere ampere til brug?, hvad mon "kronemuffemontørene" siger til det?

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af baggadap »

J-B skrev:Ved ikke om det er lovligt men nu det er en 6mm2 kabel det er ført til stikket, kan du så ikke sætte en tavle med sikringer, jord og HPFI så du har lys og kraftstik koblet på derfra og de flere ampere til brug?, hvad mon "kronemuffemontørene" siger til det?
Forsyningskablet er desværre kun 2,5mm2 - det er den eksisterende installation i selve stalden der er 4x6mm2..
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af J-B »

baggadap skrev: Forsyningskablet er desværre kun 2,5mm2 - det er den eksisterende installation i selve stalden der er 4x6mm2..
Det kan være at det er ok med en jordspyd ved stikket, det er set mange gange, men om der er lovligt ved jeg desværre ikke :|
Men ellers, de meter 2,5mm2 jordledning koster nu ikke alverdens :wink:
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 670
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af Alex fs »

Skal man også have jord i, når man har de gamle jern stik med 3 ben? Sådan et har jeg og bruger hver dag til min gamle åbne motor og træ kværn ☺

Men ellers så bank da det spyd i jorden, så har du en god og sikker kraft stik
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
xkfc

Re: 400V uden jord

Indlæg af xkfc »

Jeg ville udskifte kablerne, og få lavet en tidssvarende installation. :great:

Jeg har arbejdet i ældre landbrugsinstallation, dog har der altid været jord med, typisk har man nemlig ikke brugt nul, måske nogen har ændret jorden til nul? beskyttelseslederen var rød tidligere, så hvis det er den røde der er monteret i nul, er der nok nogen der har fiflet. Det ældre materiel er ofte udført i jern hvor jord er et krav.
Det har tidligere været ulovlig at have forskellige potentialer altså flere jordspyd, men da jeg ikke har fulgt med i stærkstrømsreglementet i mange år kan det dog godt være ændret, dog er jeg sikker på at hvis der fremføres en separat jordledning skal den være samme kvadrat som kablet.

Hilsen Kenneth

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af baggadap »

xkfc skrev:Jeg ville udskifte kablerne, og få lavet en tidssvarende installation. :great:

Jeg har arbejdet i ældre landbrugsinstallation, dog har der altid været jord med, typisk har man nemlig ikke brugt nul, måske nogen har ændret jorden til nul? beskyttelseslederen var rød tidligere, så hvis det er den røde der er monteret i nul, er der nok nogen der har fiflet. Det ældre materiel er ofte udført i jern hvor jord er et krav.
Det har tidligere været ulovlig at have forskellige potentialer altså flere jordspyd, men da jeg ikke har fulgt med i stærkstrømsreglementet i mange år kan det dog godt være ændret, dog er jeg sikker på at hvis der fremføres en separat jordledning skal den være samme kvadrat som kablet.

Hilsen Kenneth
Tak for dit råd, det var egentlig også elektrikerens holdning.
Den gamle installation har været 3 faser uden nul og jord - det kan jeg se på resterne af de helt gamle jern-gummi-lærreds kabler. Senere (i 90'erne?) er kabelføringen så udskiftet med 4x6mm2 (brun, sort, sort/hvid, blå), hvor nul-ledningen så ikke er brugt.
Carl Erik
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16 apr 2015 16:10
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 232
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Svenstrup J.

Re: 400V uden jord

Indlæg af Carl Erik »

Hvad er formålet med 3 faser og ingen nul-ledning? De kan vel kun bruges til kraft? Stjerne-trekant på store motorer lader sig heller ikke gøre. Hvor får man 230 V fra?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af John Skov Jensen »

Carl Erik skrev:Hvad er formålet med 3 faser og ingen nul-ledning? De kan vel kun bruges til kraft? Stjerne-trekant på store motorer lader sig heller ikke gøre. Hvor får man 230 V fra?
Ja fra gammel tid var der bare brug for 400v til motorer til kværne, roerasper etc og derfor ikke nogen muligheder for 230v

Men at få det lavet tidssvarende med en 5 leder rundt til de forskellige udtag er no 1
Eget jordspyd til en ny tavle i stalden er mig bekendt både en lovlig og fornuftig måde at lave fejlstrømsbeskyttelse
xkfc

Re: 400V uden jord

Indlæg af xkfc »

Carl Erik skrev:Hvad er formålet med 3 faser og ingen nul-ledning? De kan vel kun bruges til kraft? Stjerne-trekant på store motorer lader sig heller ikke gøre. Hvor får man 230 V fra?
Det er jo en ældre installation vi snakker om og man laver jo slet ikke installationer sådan mere. Da det blev lavet var det nok kun til halm transportør og lign, el sikkerhed var et ukendt fænomen dengang, hvis bare det kørte så var man tilfreds.

Hvorfor skulle en stjerne trekant kræve nul?
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Re: 400V uden jord

Indlæg af Havmand »

Seperat jordleder er tilladt.

Men alternativt, er det tilladt, hvis installationen er over 20A at undlade Hpfi og herved også jord...

Så til din port kan du sætte et 32A stik op, og smide en 32A sikring i - så er den lovlig :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Besvar