Opretning af tag pga. nyt ståltag

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Morten o
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af Morten o »

Hej Stoker-gutter.

Jeg søger lidt svar fra nogle fagfolk, da jeg er lidt i vildrede;

Jeg skal have lagt nyt ståltag på hytten, hvor så jeg bruger de gamle eternit plader som undertag.
montering-tagsten_15-1.png
Mit spørgsmål går i sin simpelthed ud på, om jeg skal oprette de lodrette lægter, eller jeg skal vente og så oprette de vandrette lægter bagefter?
Sælgeren som solgte mig taget, anbefalede at oprette de lodrette ved hjælp af nogle Jamo Plus skruer. Og så sømme de vandrette lægter på med sømpistol. Dette ville jo klart være den hurtigste løsning.
https://youtu.be/CdI8GWTsGjg Her er skruerne.
Men jeg undrer mig om ikke lægterne risikerer at kan tilte til siderne, så monteringen af de vandrette bare bliver noget ekstra bøvl?

-Alternativt tænker jeg jo så bare at oprette de vandrette lægter med klodser, og så skrue dem fast. men denne løsning tager jo væsentlig længere tid?

Hvad siger fagfolkene herinde? er det ene bedre end det andet, eller? new17

batman100
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Blevet takket: 1 gang

Re: Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af batman100 »

Har du en idé om hvor meget der skal rettes op? Ikke fordi jeg som sådan er en sjuskrøv, men det gamle tag skal da være ret skævt hvis ikke du bare kan lægge nye lægter på lodret og derefter vandret - og så smide plader på...
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af Landlyst »

Af med det gamle og rigtigt undertag på.... Det er den rigtige løsning.... Og så retter du op med en reglar på siden af spær og undertag på, klemlister og lægter oven på...
Morten o
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Re: Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af Morten o »

batman100 skrev:Har du en idé om hvor meget der skal rettes op? Ikke fordi jeg som sådan er en sjuskrøv, men det gamle tag skal da være ret skævt hvis ikke du bare kan lægge nye lægter på lodret og derefter vandret - og så smide plader på...
Jeg tror at det drejer sig om par cm på midten nogle steder. Men det skal ihvertfald rettes op. Skævheder vil meget nemt kunne ses på det nye tag. :)
Morten o
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Re: Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af Morten o »

Landlyst skrev:Af med det gamle og rigtigt undertag på.... Det er den rigtige løsning.... Og så retter du op med en reglar på siden af spær og undertag på, klemlister og lægter oven på...
Jeg har konsulteret med et par tømrere inden at jeg besluttede mig for tag-type og konstruktion. De var begge enige om at mit asbest tag ville udgøre et rigtig fint undertag, til et nyt ståltag. De ville sagtens kunne holde tiden ud, og spær/lægter inden under så fine ud. Derfor valgte jeg som jeg har gjort :wink:

Det er også lidt af økonomiske årsager at jeg vælger dette selvfølgelig. For ja, din løsning ville nok være det ultimative :) men jeg har lige godt 600 kvm tag som skal skiftes :wink: :wink:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Opretning af tag pga. nyt ståltag

Indlæg af Landlyst »

Morten o skrev: Jeg har konsulteret med et par tømrere inden at jeg besluttede mig for tag-type og konstruktion. De var begge enige om at mit asbest tag ville udgøre et rigtig fint undertag, til et nyt ståltag. De ville sagtens kunne holde tiden ud, og spær/lægter inden under så fine ud. Derfor valgte jeg som jeg har gjort :wink:

Det er også lidt af økonomiske årsager at jeg vælger dette selvfølgelig. For ja, din løsning ville nok være det ultimative :) men jeg har lige godt 600 kvm tag som skal skiftes :wink: :wink:
Så er det lige jeg spøger: Hvorfor skal det så skiftes? :shock: Hvis ikke taget fejler noget og er af asbest, så er der vel ingen grund til at skifte? Undertag skal jo være lige så tæt som taget... Eller mere faktisk.... :shock:

Besvar