Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern motor til emhætte.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af thoken » 29 mar 2015 16:08

Hej.

Vi har en fin emhætte, men vi synes den støjer lidt for meget. Fortryder egentlig lidt at vi ikke valgte en med ekstern motor på loftet. :(
Er der nogen der ved om man kan købe en sådan ekstern motor, og så bare ombygge den eksisterende emhætte?
Kunne være et lidt sjovt projekt, hvor gevinsten kunne være mindre støj, og mere sug.
Nogen der selv har gjort noget tilsvarende, eller har links til produkter mm.??

På forhånd tak :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af HR LUCCA » 29 mar 2015 16:49

thoken skrev:Hej.

Vi har en fin emhætte, men vi synes den støjer lidt for meget. Fortryder egentlig lidt at vi ikke valgte en med ekstern motor på loftet. :(
Er der nogen der ved om man kan købe en sådan ekstern motor, og så bare ombygge den eksisterende emhætte?
Kunne være et lidt sjovt projekt, hvor gevinsten kunne være mindre støj, og mere sug.
Nogen der selv har gjort noget tilsvarende, eller har links til produkter mm.??

På forhånd tak :great:

mvh thoken
Google er din ven http://www.koekken24.dk/emhaetter/tilbe ... torer.html icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af JFinderup » 29 mar 2015 17:23

Jeg havde en lignende udfordring med udsugning til toiletter og valgte en kanalventilator med en regulator - den har jeg været meget tilfreds med
Du kunne f.eks. vælge en som denne -> http://www.vvs1.dk/ventilation/ventilat ... ml#183=454.
Når det nu er emhætte skal man du være opmærksom på fedt og selvfølgelig have en godt fedt filter
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2015 17:24

Øhh. Du linker jo bare til nogle eksterne motorer - det svarer ikke på om Thoken kan ombygge den eksisterende emhætte til ekstern motor...

Personligt er jeg bange for at det bliver for besværligt at ombygge da det ikke er til at vide hvordan hastigheden styres på de eksterne motorer.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af HR LUCCA » 29 mar 2015 18:20

Knaldperlen skrev:Øhh. Du linker jo bare til nogle eksterne motorer - det svarer ikke på om Thoken kan ombygge den eksisterende emhætte til ekstern motor...

Personligt er jeg bange for at det bliver for besværligt at ombygge da det ikke er til at vide hvordan hastigheden styres på de eksterne motorer.
Øhh.. nu står der ikke hvad emhætte det drejer sig om , så det er svært og sige om det kan lade sig gøre :|
Og han skriver link til produkter , så syntes det er et ok svar :wink:


xkfc

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af xkfc » 30 mar 2015 11:55

JFinderup skrev:Jeg havde en lignende udfordring med udsugning til toiletter og valgte en kanalventilator med en regulator - den har jeg været meget tilfreds med
Du kunne f.eks. vælge en som denne -> http://www.vvs1.dk/ventilation/ventilat ... ml#183=454.
Når det nu er emhætte skal man du være opmærksom på fedt og selvfølgelig have en godt fedt filter
Sådan en vil jeg bestemt ikke anbefale, den suger blot 250m3/t hvilket er mindre end de 4-500m3 en normal emhætte suger ud. Den er heller ikke designet til damp og fedt. Men til JFinderup's projekt er den super.

En loft's model skal gerne op i nærheden af 1000m3/t. Jeg kan kun anbefale de motorer der er designet til formålet som HR LUCCA linker til, men de kan sikkert ikke styres af det betjeningspanel der er indbygget i den du har.

Så skal man til at modificere, have et betjeningspanel der ikke anvendes til anden end lyset, og et ekstra til motoren!! spørgsmålet er vel også om man kan leve med det?

Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af Jamy » 31 mar 2015 11:04

:-) Den JFinderup linker til, kan altså flytte 800 m3/h ved 100 pa modtryk.

De ventilatorer som som køkken24 har er som oftest også bare en helt almindelig kanalventilator der er pakket ind i en pæn kasse, altså ikke en skid bedre men koster pænt meget mere.

Husk lige hvis du vil hive 800 m3/h ud igennen enhætten, så skal huset være mere end almindeligt utæt, ellers skal der åbnes et vindue for at få erstatningsluft. Der skal også en pænt stor taghætte til for at få luften igennem, de almindelige plast taghætter kan slet ikke klare det.
Ven nybygning (BR10) er kravet at der kan suges 20 l/s (72 m3/h) det kan vi godt blive enige om er alt for lidt, men 200-300 m3/h burde være rigeligt til et almindeligt køkken.
Jacob Mygind

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af JFinderup » 31 mar 2015 12:22

Enig – En emhætte er jo blot en mere eller mindre fancy kasse af mere eller mindre dyre materialer, som kan holde nogle filtre og noget lys og skjule en kanalventilator også af mere eller mindre god kvalitet. Mere komplekst er det ikke.

Er man utilfreds med den indbyggede ventilator kan den formentlig fjernes og det indvendige rør kan formentlig forlænges en lille smule, så det er tættere på bagsiden af filtrene og potentielt give en bedre gennemstrømning i emhætten.

Næste skridt er at finde røret som sender luften ud i det fri og så skyde en ny og egnet kanalventilator ind. Jeg vil anbefale den ophænges i noget støjdæmpende, så støjen ikke forplanter sig i konstruktionen (tagspær, væg etc.). Der skal også en regulator til den nye ventilator, så man kan få en passende gennemstrømning.

På mit ”toiletprojekt” har jeg en fra Lindab, og med den får jeg fugt og damp dejligt hurtigt ud efter 2 gange morgenbade (på 2 badeværelser) uden at gardinerne står vandret. Jeg vil skyde på at jeg kører på 33% styrke og har nu ingen dug på spejlene få øjeblikke efter jeg er trådt ud af brusebadet. Hele ”pakken” kostet mig ca. 1.200 DKK – dog uden elektriker omk.

Udfordringen med emhætte projektet er netop håndtering af fedt. Der sætter sig meget i filter men der kommer sikkert en del videre. Et kig ind i en kanal der tilsluttet en emhætte er ikke et syn for børn! Man kan evt. skyde et nyt kanalfilter ind inden ventilatoren. f.eks. dér hvor den gamle ventilator sad.
Det er i hvert fald noget man bør forholde sig til. Jeg talte med en genveks montør, og han fraråder at emhætten tilsluttes et genveks anlæg pga. netop fedt problemet.

Håber det kunne give lidt inspiration.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af haderslev1234 » 01 apr 2015 10:13

Hej.

De fleste emhætter har en styring så du kan udtrække luften i det tempo du har brug for. Jeg har monteret denne

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Kli ... ntdropdown

Den virker fint og husk at bruge lyddæmper lige før ventilatoren. Husk generelt at isolere rør ud til afkastet i taget m.v

Byg evt en kasse isoleret til at montere motoren i, så er det helt støjfrit..

Jeg har valgt 160 mm rør :)

JR 49
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 06 sep 2012 08:02
Modtaget likes: 2 gange

Ekstern motor til emhætte.

Indlæg af JR 49 » 01 apr 2015 15:21

hvis du kan bruge en kanalventilator så har jeg en du kan få at hente den det er en ø315 den kan suge det du har brug for jeg har sikkert en trinløs justering hvis jeg for rodet lidt op i kasserene hvis du er interesseret kan se du kommer fra fyn


Besvar