Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sammenlægning af to matrikler

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
nemocharley

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2015 08:24

Hej på forum

er der nogen herinde som har prøvet at sammenlægge to matrikler? Vi bor på en dobbeltgrund, som vi gerne vil have sammenlagt.

Er det bare at kontakte en landmåler og så ordner de det hele? Jeg så på sådan ens hjemmeside og de ville have 1500 bobs bare ved den første opringning, det fik mig til at tøve lidt.

Det skal lige siges at vi i forbindelse med korrekt registrering i bbr er blevet gjort opmærksom på at en sammenlægning var det mest fornuftige at gøre fordi vi har lavet en mindre bebyggelse på den anden matrikel (der hvor huset ikke er).

På forhånd tak.


levi

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af levi » 10 mar 2015 08:57

nemocharley skrev:Hej på forum

er der nogen herinde som har prøvet at sammenlægge to matrikler? Vi bor på en dobbeltgrund, som vi gerne vil have sammenlagt.

Er det bare at kontakte en landmåler og så ordner de det hele? Jeg så på sådan ens hjemmeside og de ville have 1500 bobs bare ved den første opringning, det fik mig til at tøve lidt.

Det skal lige siges at vi i forbindelse med korrekt registrering i bbr er blevet gjort opmærksom på at en sammenlægning var det mest fornuftige at gøre fordi vi har lavet en mindre bebyggelse på den anden matrikel (der hvor huset ikke er).

På forhånd tak.
Ja det er sådan set bare at ringe til landmåleren, - så fikser han det hele (Det gjorde han for mig i sin tid) :great:

Mener jeg gav 3500 kr for at få "tilføjet" ca. 1000 m2 jord til min grund, - som ikke "fandtes" :shock:

nemocharley

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2015 09:51

Mange tak :great:

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af newpas » 10 mar 2015 14:11

Jeg fik det lavet som en skelretning engang. Det var måske 10X30m og var den billigste måde at tillægge nyt jord til parcellen

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af Blinky » 10 mar 2015 14:29

Hvis det er et parcelhus du bor i, og hvis den anden grund kan selvstændig bebygges, kan du evt. få problem med ejendomsavanceskat, når ejemdommen engang skal sælges. I så fald var det måske bedst at huset og grunden ejes af manden og konen hver for sig,- prøv at spørge landinspektøren,- de plejer også at have styr på sådanne ting.
Hvis den anden grund ikke kan selvstændig bebygges, er der ingen problemer.


nemocharley

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2015 15:57

hmm okay tak for oplysning.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af vinther2 » 10 mar 2015 17:41

Har lige været ude i næsten det samme.

Fik lavet en arealoverdragelse på nabogrunden (huset som havde stået på nabogrunden, var revet ned) Kunne vælge at få lavet særskilt skøde på jordstykket eller få det lagt ind under vores matrikel. Valgte det sidste, da jeg mente det ville være mest smart hvis vi engang skulle sælge.

Men en landinspektør er dyr. Det kostede ca. 12.000 kr. for ham at lave papirarbejdet. Nu skal det retfærdigvis siges at det ikke er ham som alene scorer alle pengene. Staten og flere andre instanser, tager deres bid af kagen.

Men, du må påregne at din ejendomsværdi stiger og dermed også din ejendomsskat. Men jeg ser det som et positivt "tillæg" til ens ejendom,- ved et evt. salg. (eller for nogle, måske hvis de vil låne penge!)

nemocharley

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2015 18:23

Tak for oplysning.

Nu er det en grund vi ejer, og som altid har hørt sammen med den grund huset er på. Så jeg håber egentlig bare det er en formalitet, til et beskedent beløb - men nu vil jeg lige se hvad de svarer. Som studerende er der ikke råd til at smide så mange penge efter det.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af vinther2 » 10 mar 2015 18:39

En sammenlægning er det samme som en arealoverdragelse,- i min verden.

Men ved det at I, som jeg har forstået, ejer nabogrunden, er det jo for så vidt, kun det rent juridiske der skal gøres. Med andre ord, der skal laves en påtegning i jeres skøde at pågældende jordstykke er "under jeres vinger" Og så er det kun stempelmærker mv. Men om I kommer uden om en landinspektør,- må jeg være usagt.

Men gør det, uanset hvad,- det kan kun gøre jeres bolig mere værd.

Lad os høre hvordan det går. :)

nemocharley

Sammenlægning af to matrikler

Indlæg af nemocharley » 10 mar 2015 18:44

will do :)


Besvar