Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ruder , dug på nogle , på andre intet

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af pendec » 30 nov 2014 18:06

En lille hurtig til højrebenet ;)

Når jeg har dug på vinduer i flere centimeters højde på vinduer, fra 2004(står i inderside kant i rude) , termorude i trærammer, og så har jeg nogle nyere ruder i plastrammer men dog en 5-6 år nyere, som ikke dugger det fjerneste. Er det godt eller dårligt?

Er det værd at tænke nye glas i de vinduer som måske er dårligere eller?

Kan man måle noget om forskellen på de her typer som jeg allerede har, såsom inderside vs. yderside eller lign?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af triumph » 30 nov 2014 19:16

Er duggen på indersiden eller ydersiden ?
Hvis det er på indersiden:
Jo dårligere ruden isolere, jo koldere vil ruden være indvendigt.
Hvis ruden bliver for kold, kommer overfladetemperaturen på ruden under luftes dugpunkstemp. Og vandet i luften kondensere.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af pelle » 30 nov 2014 19:21

Det kommer vel også lidt an på.. Hvor tæt er de ruder der ikke dugger på en varmekilde, i forhold til dem der dugger. Er der en radiator under vinduerne , vil de nok ikke være så, slem til at dugge.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

dannidines

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af dannidines » 30 nov 2014 19:33

Efter vi skiftede alle vinduer til 3-lags energiruder med varm kant, så er der ingen dug indenvendigt mere - heller ikke hvor vi kunne ha det før (ex soveværelse)

Nyere vinduer isloerer bedre grundet en eller anden gasart i hulrummet, samt ved varm kant = kunststoft kant i stedet for aluminiumen, så er kuldebroen fjernet/reducerrt væsentligt, og hvis du så som os har 3 lag, så er der en "ekstra energirude" pr. Fag til at absorberer kulden.

Vi mærker INGEN kuldenedslag ved vinduerne mere og det siger lidt om isoleringengraden af nye vinduer. Det er dugpunktet som opnåes ved fugtig/varmt indelugget luft og den kolde overflade på en termorude.

At dine vinduer ikke dugger mere ved de nye, betyder ikke, at fugten også er væk....

pendec

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af pendec » 30 nov 2014 19:57

dannidines skrev:At dine vinduer ikke dugger mere ved de nye, betyder ikke, at fugten også er væk....
Korrekt , det afspejles nok mere på vægge, hvor jeg stadig har fugt som driver opad fra fundamentet efter en hulmursisolering som har gjort de sværre for væggene at ånde som jeg har læst det, og nu giver problemerne her, det er så en anden snak.

Det er korrekt at det ene vindue med radiator lige under, ikke har særligt meget dug på ruden ;) og er en gammel rude.
Dem som har nye glas/ramme er uden radiator nedenunder, og som du nævner måske er de 3 lags, der er klart en forskel her.

Men ok, det er så nok som beskrevet dårligere vinduer, som nok skal have alt skiftet, hvis noget skal blive bedre. Det må ligge i et budget senere, syntes bare ruderne er blevet mere duggede efter hulmursisoleringen, selvom der udluften som der burde, så..


Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af Renevinum » 30 nov 2014 19:58

Hvis de ruder som dugger er 3.0 thermo 2-lags kan de med fordel udskiftes til 1,1 lavenergi 2-lags, så vil der kun være dug på indersiden hvis fugtigheden er for høj i boligen, og det dug vil sætte sig i kanten forneden og et lille stykke op af siderne.
Om du skifter fra 3,0 til 1,1 2-lags, eller fra 3,0 til 0,9 3-lags er ligegyldigt, du vil ikke kunne mærke forskel på indeklimaet eller på varmeregningen. 3-lags er efter min mening total overkill i huse som ikke er nyopførte. Og så er de dyrere i indkøb.
Det er kun teoretisk varmetabet er bedre på en 3 lags kontra en 2 lags, det kan ikke mærkes fysisk eller ses på pilleforbruget.

dannidines

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af dannidines » 30 nov 2014 20:54

Vil give @Renevinum ret,

Vores motivation lå i prisforskellen på 1.1 2-lags og 0.9 (mener faktisk det var lavere, det er 48mm 3-lags) 3-lags var så lille, at vi gik "all over and in :)"

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

ruder , dug på nogle , på andre intet

Indlæg af newpas » 30 nov 2014 22:59

Har du overhovedet trækventiler i dine rum til udluftning?


Besvar