Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af MichaelK » 30 aug 2014 23:41

Hej


Sidder lige og planlægger min udendørs belysning, så jeg ikke skal igennem endnu
en vinter uden lys udenfor. Jeg har 2 indkørsler, og en hoveddør, der gerne skulle
dækkes af i alt 3 sensorer. Men hvordan skal de forbindes?
Sensorarray1.jpg
Min skitse illustrerer tilslutningerne på de 3 sensorer jeg har, og som tegningen viser
skal de gerne tænde den samme lampe. Desuden skal det fungere sådan, at lampen
tændes, uanset hvilken sensor der udløses.

Så spørgsmålet er simpelthen, hvordan skal ledningerne trækkes?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af Knaldperlen » 31 aug 2014 00:18

Af en elektriker ;-)

Sensorerne forbindes parallelt.
Vil du tænde lyset fra en kontakt også må du forbinde mellemledning til udgang på sensor.

Husk at alt forsynes fra samme fase/sted - ellers går det galt.

Men vil klart anbefale dig at få en elektriker ind over. Det er forholdsvist banalt arbejde, og er man ikke tryk ved det skal der fagfolk ind over så huset ikke går op i flammer eller folk kommer til skade

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af MichaelK » 31 aug 2014 00:40

Tak for svar. Jeg er helt klar over at jeg ikke må lave det selv, men det vil bare gerne trække de
rigtige ledninger, så han kan komme og lave selve sammenkoblingen. Der er en del kabeltrækkeri,
og en del gravearbejde, og det ville jo være rart at have den del overstået. Så skal elektrikeren
jo ikke bruge så megen tid på arbejdet som ellers.

Som Du skriver, så er det forholdsvist banalt arbejde (for en elektrikker). Jeg er ikke elektrikker,
så jeg har brug for lidt mere hjælp.

Måske der var en, der kunne sætte lidt streger på min tegning?

El tavle markeringen på min tegning, er faktisk fra en afbryder, der er tilkoblet eltavlen på sin
helt egen sikringsgruppe. Så den del roder jeg ikke med, men fra kontakten af og fremad, det
er den del jeg gerne skulle bruge lidt hjælp til.

De er i alt 8 lampesteder, men de skal jo bare serieforbindes, så derfor valgte jeg at simplificere
tegningen en smule, ved at illustrere det som én pære.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

xkfc

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af xkfc » 31 aug 2014 06:56

Ledningerne til lamperne skal nu også monteres parallelt. Men det er rigtigt at ledningen skal gå fra den ene til den anden, men det begøver ikke at være en lang kæde, ledningerne kan trækkes nemmest muligt.

4x1,5# pvikj kan gøre det, men brug bare 5x1,5# det er nemmere at få fat på. Ved 5x1,5# kan du montere en sensor ud fra en lampe.
Som knaldperlen skriver så er det et krav at det skal laves af en elektrikker, han behøver ingen tegning, han kan fint gennemskue det selv.

Kenneth

xkfc

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af xkfc » 31 aug 2014 07:58

Jeg kan lige tilføje at det er smart at starte installationen med en 2polet afbryder, eller at udendørslys har egen gruppe. Jeg vil gætte på at 80% af fejl hvor HPFI falder ud, er relateret til udvendig installation. Det er rart at man kan få det isoleret. Sådanne fejl har det jo med at optræde lørdag og søndag hvor der kommer udkald på regningen.


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af hensan » 31 aug 2014 10:06

Hvorfor er der til emner som denne så mange der gerne vil moralisere istedet for bare at svare på spørgsmålet manden stiller ?

Trådstarter er ganske udmærket klar over at han ikke må forbinde det selv.
Derfor kan han stadig have gode grunde til at ville vide hvorledes det gøres:
A) han har en naturlig interesse i hvordan ting skal gøres selv om han ikke skal gøre det fysisk selv eller
B) Han påtænker at gøre det uanset han ikke må men selv i det tilfælde er det vel bedre at han ved hvordan det skal gøres istedet for han bare prøver sig frem.

Vedlagt hvordan jeg ville gøre. Jeg ville tilføje en krone afbryder først. Den ene afbryder ville jeg bruge til tænd/slut for sensor auto. Den anden afbryder ville jeg bruge til at bypasse sensorer således at jeg kunne få konstant lys når/hvis jeg skulle bruge dette.

Den gul/grønne jord skal forbindes til el-tavle forbindelsen også selv ikke markeret helt derhen.
Vedhæftede filer
img038.pdf
(386.33 KiB) Downloadet 2487 gange

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af MichaelK » 31 aug 2014 10:35

Tusinde tak for dit svar hensan. Det var jo lige det svar jeg søgte. Jeg var ved at blive lidt irriteret over folk, der
ved nøjagtigt hvordan det skal laves, men ikke vil ud med svaret, fordi jeg ikke må lave det selv.

Jeg har en elektriker inde over, men en del af installationen skal laves i trækrør, mens en anden del skal laves
med indmurede installationskabler. Selvom jeg helst ville have det hele lavet i trækrør, så er det desværre ikke
alle steder, der er plads til rørene (Mørtelfuger).

Jeg indrømmer gerne at jeg går efter at få lavet billigst muligt, men det skal også være i 100% orden. Det må
under alle omstændigheder ikke være skyld i uheld, brand eller lign.. Min bedste løsning er at trække alle de
nødvendige kabler, og mure alle de nødvendige installationskabler ind, så elektrikeren bare skal forbinde kablerne
ved hver sted. I den forbindelse ville det jo være utroligt ærgeligt at finde ud af, at man har glemt noget, når
han står og skal slutte det til. Vi er oppe på 30 meter mellem nogle af stederne, så det er ikke lige at lave om
bagefter.

Der er sikkert nogen, der undre sig over, hvorfor jeg ikke bare ringer til elektrikeren? Men det er gennem en,
der kender en, der kender en anden en, og så bliver det jo en kende bøvlet. Jeg har haft ham ude en gang, og
så sagde han, du gør bare sådan og sådan og sådan, og så kommer jeg og slutter det til. Kender I det?
Man siger ja, ja, selvfølgelig, og så når han er gået, så har man alligevel ikke forstået halvdelen af det :oops:

Derfor synes jeg lige det måske var lidt nemmere, at spørge sig for herinde? Så tak for hjælpen, nu har jeg noget
at gå frem efter. :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af DBS » 31 aug 2014 20:59

xkfc skrev:Jeg kan lige tilføje at det er smart at starte installationen med en 2polet afbryder, eller at udendørslys har egen gruppe. Jeg vil gætte på at 80% af fejl hvor HPFI falder ud, er relateret til udvendig installation. Det er rart at man kan få det isoleret. Sådanne fejl har det jo med at optræde lørdag og søndag hvor der kommer udkald på regningen.
Det er nemlig rigtig smart, her i huset har alt det udvendige på egen gruppe, genialt når man er ude at rejse, og der går vand i lortet, så kunne konen bare slukke den gruppe, og jeg kunne kikke på det når jeg kom hjem.

xkfc

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af xkfc » 01 sep 2014 09:51

hensan skrev:Hvorfor er der til emner som denne så mange der gerne vil moralisere istedet for bare at svare på spørgsmålet manden stiller ?
Uha, undskyld :oops:
Jeg syntes nu ikke det er så galt, der har gennem tiden jo været mange tråde hvor vi skal frem til indlæg nummer 3 inden svaret på et spørgsmål er komplet, det er jo netop det som gør et forum stærkt, det den ene ikke ved, ved en anden måske. :great:

Det var nu ikke af vrangvillighed at jeg ikke satte streger på tegningen, men jobbet startede kl 7, og jeg syntes at den information jeg gav var ganske relevant for at Michael kunne komme videre.

Elsikkerhed
Det er jo en ganske simpel opgave at montere sensorene, ikke mindst når man ved lidt om el. Personligt er jeg da fuldstændig ligeglad med om man laver det selv eller om man får fagmanden til det. Det vigtigste er at det bliver lavet korrekt, men der er nu engang omkring 7000 registrede el ulykker i danmark, og det er dælme synd for dem der får stød, for det gør virkeligt nas, jeg har ikke medlidenhed med mig selv når jeg arbejder med strøm på og får et rap over nalderne, det værste er hvis det går ud over andre.
Ovenstående kan forstås som en trussel, men det er blot ment som en oplysning.

Elteknik
For at give Michael et korrekt svar mangler der måske også et par oplysninger.
På tegningen er der tegnet en pære, en pære er en ohmsk modstand. Nu er det nok bare sådan at der ikke er mange der bruger klassiske glødepærer til udendørs formål. Jeg ved heller ikke hvilken sensorer der er tale om, men mange af dem er ikke særlig glad for kapacitiv belastning, og derfor skal der måske et relæ med på tegningen.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Tænd/sluk sensorer ved dør/indkørsler?

Indlæg af MichaelK » 01 sep 2014 12:17

Der er i alt 8 lamper, der skal tænde, når sensorerne aktiveres. Nu bliver de ganske rigtigt ikke
gammeldags glødepære, men sparepære der sættes i lamperne. Da lamperne er i "gammeldags"
design, bliver det nok krystalpære der kommer i?

Nu kan det være jeg spørger dumt, men hvad er kapacitiv belastning? Og hvorfor et relæ på
kredsen? Den samlede belastning kommer ikke over 200 watt (8*25watt).




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar