Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sokkel

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sokkel

Indlæg af abn » 09 jul 2014 21:40

Jeg har en sokkel på huset som er ved at være lidt skidt nogle steder. Så den skal jeg have kigget på. Den er fra 18xx på hoved huset og lavet af mursten. Og på på tilbygningen som er fra 1929 er den muligvis også lavet af mursten men pakket ind i beton.

Min plan var så at grave jord væk så jeg kan komme et stykke i jorden og så sætte flamingo på med noget hønsetråd uden på og så bagefter smide noget beton udenpå og pudse det pænt. Betonen bliver selvfølgelig uden sten for at det er nemmere at pudse. Altså bare sand og cement. Og grunden til flamingo er både for at holde fugt ude men også for at isolere en sokkel som jo er en kuldebro grundet den måde den er lavet på i tidernes morgen.

Hvad mener i om ideen. Er der noget jeg har glemt eller er der en anden måde der er bedre.
Mvh Anders


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Sokkel

Indlæg af Landlyst » 10 jul 2014 22:58

Du skal gøre det modsat... Altså rense soklen af og pudse den op... Og så flamingo udenpå, evt. med grundmursplade (platonplade) uden på... Døjer du med fugt?

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sokkel

Indlæg af abn » 13 jul 2014 11:33

Ja fugt har jeg altid døjet med. Tapet sidder løst og puds falder af, men har fundet ud af hvorfor. Der er godt nok sokkelpap, men pudset indenfor er pudset for langt ned så det "suger" fra soklen. Så ligesom jeg kommer frem med renoveringen bliver det lavet om.
Jeg har set ved flere renoveringer at man sætter flamingo op af soklen under jorden, men jeg syntes det var smart at putte på den del af soklen som stikker oven til jorden også så det bliver isoleret lidt. Der er jo ingen hulmur i soklen. Og jeg ville så kun pudse det som er over jorden og lidt under.
Har så læst et sted på netten at man skal give soklen noget sokkeltjære inden flamingoen kommer på. Ved ikke om det er godt.
Mvh Anders

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Sokkel

Indlæg af MichaelK » 13 jul 2014 11:52

Jeg foretrækker platonplade, men ingen tjære. Jeg mener tjæren vil forhindre opstigende
fugt i at komme væk, og derfor er det bedre at undvære den. Dog under forudsætning af,
at der drænes ved samme sokkel. Dræn skal der i, efter min mening.

Så arbejdsrækkefølgen må være :
Afrensning
Evt. Berapning i sand/cement
Montering af platonplade (dupperne ind mod væggen)
Påsætning af isolering (flamingo med drænriller, og rillerne med fiberdug vendes udad)
Afslutning med toplade, der går helt ud over flamingoen (som regel en bukket alu-profil)

Ovenstående udføres efter etablering af drænet, der skal ligge 10-15 cm. lavere end det
gulv, der er inde i huset. Husk 3-5 promille fald på drænet, hen til sandfangsbrønden.
Drænet lægges i filtersand/drængrus, eller også kan man bruge lecanødder. De bidrager
også til isoleringen, og suger ikke vand.


Mvh.


NB.:
GRAV ALDRIG UNDER UNDERKANTEN AF SOKKEL.
Skal drænet længere ned, SKAL der understøbes!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Sokkel

Indlæg af Landlyst » 13 jul 2014 14:04

Godt du lige fik den sidste pasus med Michael :great: :great: :great: :great: Var nemllig lige ved at hisse mig lidt op for mente da nok du burde vide at det var nødvendigt at fortælle icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Sokkel

Indlæg af MichaelK » 13 jul 2014 14:25

Jeg var også lige ved at glemme det :oops: Du ved, det sommetide svært at husk at fortælle
om noget, der er en selvfølge for os professionelle kloakrotter icon_cheesygrin.gif

Der er jo også den med, at Dræn skal lægges med filtersand i et 10 cm. tykt lag, hele vejen
rundt om drænet. Noget som jeg aldrig gør, fordi der jo automatisk vil komme til at stå vand
i de 10 cm. sand, der er under drænet. Det kommer jo aldrig væk.
Derfor lægger jeg altid drænet direkte i udgravningen (udgravet med fald), og så sandet
oven på drænet. Den virker altid, og der komme ikke til at stå vand ved sokkelen. :great:
Og så bruger jeg næsten altid drænrør i sok, med en bane fibertex mellem filtersandet, og
den tilfyldte jord. Sådan er det min erfaring for, at man får et godt resultat.

Men det vidste Du jo naturligvis godt i forvejen icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Sokkel

Indlæg af Landlyst » 13 jul 2014 14:40

Jaja vi er helt enige... :great:
Har heller ikke forstået den der med at man graver dræn en meter ned i en 2 meter sandpude... :shock:
Det skal altså lægge på fast bund....

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Sokkel

Indlæg af abn » 13 jul 2014 21:57

Alt det der er der slet ikke plads til. Jeg tror ikke at min sokkel er mere end omkring 40 cm under jorden. Og jeg har ikke rigtig nogle sætningsrevner så jeg begynder ikke at grave længere ned for at understøtte. Men det lyder da godt nok lidt omfattende. Det bliver vist for dyrt at nå hele vejen rundt om de 180 m2 jeg har. Det aller nemmeste var jo bare at pudse og ikke andet, men tænkte bare at lidt isolering ikke gjorde skade. Men når jeg skriver at jeg døjer med fugt er det ikke fordi at jeg sejler i vand udenfor. Jeg har aldrig vandpytter i nærheden af huset, så det er kun det fugt der er i jorden der trækker igennem soklen. Den er jo heller ikke pudset under jorden, bare mursten.
Mvh Anders

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Sokkel

Indlæg af MichaelK » 13 jul 2014 22:30

Jammen en sokkel, hvor den også er lavet i mursten under jorden, er absolut noget
trælst noget. Mursten er simpelthen ikke egnede til formålet. Med mindre murstenene
er sikrede mod, at kunne opdag fugt fra jorden? Det lykkedes bare sjældent ret godt,
at fugtsikre mursten under jorden.

Det bedste Du kan gøre, er nok at grave sokkelen fri, rense af, og pudse den op i en
ren sand/cement mørtel. Når den er tilstrækkelig tør, afslutter du med et lag sokkeltjære.
Så kan du stille 10 cm. flamingo udenpå, og så dække op igen. Mere simpelt kan det
næsten ikke gøres :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar