Isolering af loft

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Blevet takket: 2 gange

Isolering af loft

Indlæg af hestetyv »

Vi flytter snart ind i et hus, hvor loftet skal isoleres om. Der har været vand i isoleringen, i forbindelse med at der ved seneste kraftige storm, var blæst et par teglsten af taget.
Der ligger ca 200mm gammelt slidt rockwool på loftet nu som jeg vil fjerne, og der er iøvrigt ikke understrøget.

Nu har jeg været i stark og xl-byg og få rådgivning om isolering, og ikke mindst hvor meget. Der var dog ikke megen enighed om hvor meget der skulle på, og hvilken type der skulle bruges. Den ene rådgiver til at der skal så tæt på 400mm som muligt, og anbefaler at man bruger 2 lag á 195mm ruller.

Den anden anbefaler at der bruges bats, og mener at 300mm er rigeligt, da de sidste 100mm ikke giver den store besparelse årligt, og tilbagebetalingstiden vil være lang. Så deres anbefaling var 3 lag af 95mm bats.

Det skal siges at der ikke er nogen bro på loftet, og der skal derfor også lige tages hensyn til at det nok er rimeligt besværligt at bevæge sig rundt.

Huset er fra 1957.
Så jeg tænker lidt, at 2 forskellige meninger, det hjalp mig ikke det store. Måske der sidder en ekspert her inde der kan vejlede mig ? :)
/Claus

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Isolering af loft

Indlæg af Renevinum »

Jeg er ofte ude og isolere lofter/hulmur for det lille snedkerfirma jeg arbejder ved, og vil nok give ham ret med de 300mm hvis der bruges alm. Bats, med mindre man er 100% sikker på at dampspæren er 100% tæt. Hvis den ikke er tæt kan der trænge fugt igennem og er isoleringen for tyk, så vil fugten ligge sig i isoleringen og ødelægge den med tiden.

Du skriver at der ikke er meget plads, har du tænkt på at få blæst isolering ud på loftet ?
Det er det vi gør her i firmaet, vi bruger enten glasuld eller papiruld til et loft. En stor fordel ved at blæse det ind er jo at det bliver 100% tæt rundt om ledninger/rør/spær så der ingen kuldebro vil være.
Og inden alle fordomme mod papiruld kommer vil jeg sige at det har den fordel at vil du have 400mm på så er papiruld rigtig godt da den kan transportere evt. Opstigende fugt fra huset igennem isoleringen og afgive det opad. En anden fordel er at skadedyr, mus/rotter/mår, ikke kan lide at bo i det.
Ved ikke hvad du skal give for isoleringen ved stark/xL byg, men ved at min mester tager ca. 400kr + moms pr. M3 blæst ud på dit loft, så kan du jo selv regne ud hvor meget der skal bruges. Du kunne jo også prøve at kontakte et isoleringsfirma på Fyn som kan blæse det ind for dig og hører hvad de skal have.
Ellers sender du bare en besked til mig, så kan jeg sætte dig i kontakt med min mester, og du kan få en fast pris på det.
Besvar