Etablering af mødding (støbeopgave)

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af newpas »

Skal du ikke have en eller anden form for opsamling af "væden" fra møget?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af J-B »

Til trådstarter, de har gode ideer de andre :lol:
Det der vil blive billigst for dig, er at købe fint støbemix og blande selv, da det skal laves i 3 step.
Du starter med at lave en sølegrøft i samme bredde som tykkelsen på de fundablokke til siderne.
Du skal ned til frostfri, ca 90 cm., 30 og 60 cm fra bunden lægger du 2 tentor stål på 10 eller 12 mm. 1 for inden og en for uden, husk vinkler i hjørnerne, 10 mm. skal være 1 meter bukket på midten og 12 mm. skal være 1,2 meter bukket på midten, så sætter du den første fundablok så den passer med færdig bund, lommerne må ikke fyldes, men der skal sættes en lodret tentor i midten der passer i færdig højde og næsten til bund af sølegrøft.
Dag nr. 2, "gulvet" må ikke støbes direkte på jorden, der skal være en lag stabilgrus eller sand i mellem og det skal være stampet, tykkelsen på laget, der vil jeg anbefale 12 cm og min 8 mm. rionet, der er midt i gulvet, i hver af lommerne af fundablokkene, der skærer du en hak med en stor vinkelsliber, der passer til en vinkel af tentorstål der bliver sat fast til den lodrette, så er i klar til at lægge bund.
Dag nr. 3, der stabler du siderne, husk tentorstål, 2 stk i hver skift og vinkler, blokkene har holdere til det, du skal huske at vibrere det alle dage og lige en ekstra klat på toppen, så kan du lave en pæn rund top og altid give siderne en rapning, så bliver det perfekt :great:
Det vil ca. tage 3 dage for 3 mand og 3 timer pr. dag.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af Landlyst »

energi-kriger skrev:Jo da, udsigten er bestemt ikke at kimse af.. du skulle prøve det.. det kan varmt anbefales og "hjælpe" lidt til i haven også når der skal plukkes jordbær icon_cheesygrin.gif

Kæft mand, Holberg korser sig sgu nok, når han læser sin tråd 8)
Hmm jamen så må din kone jo lige sige til når hun skal bruge hjælp... 8)

Hmm ja og smiler nok og tæker tosser.... icon_cheesygrin.gif

Ja godt formuleret J-B :great:
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af J-B »

Landlyst skrev:
Hmm jamen så må din kone jo lige sige til når hun skal bruge hjælp... 8)

Hmm ja og smiler nok og tæker tosser.... icon_cheesygrin.gif

Ja godt formuleret J-B :great:
Takker Landlyst.
Nu har jeg kun været med til at lave en del hektar siloer, de skal jo kan holde til en gummiged, og alt under 2000kvm i grundplan er jo bare hobby :wink:
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af Skiveren »

Nu og da møder jeg også sådanne opgaver, og de kan laves på mange måder..
Men jeg tager altid udgangspunkt i denne skrivelse :great:

https://www.landbrugsinfo.dk/Byggeri/By ... _06_05.pdf

Det er måske lidt overkill, at følge den 100%, men den giver dig en idé om omfanget af betonarbejder og hvilken MPa beton osv..

Håber du kan bruge det til noget. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af holberg19 »

Lintz skrev:Når man siger at et fundament skal ned i "frostfrit" er det jo fordi at det ikke skal arbejde når frosten sætter ind - Om det er nødvendig hér skal jeg være usagt - Der skal jo ikke stå et hus ovenpå fundamentet. Jeg tænker her på sætningsskader.
Ja, det er pga. frosten. Nu er der flere der (desværre) har nævnt det, men min anke har gået på at det ikke er et højhus og det er besværligt da jeg skal grave alt i hånden icon_cheesygrin.gif
Landlyst skrev:Hvad skal den tømmes med? En ged? For så skal den være kørefast... Og ja soklen skal i frostfri.... og under mulden... Og muld skal væk under bunden og sandpude for resten....
Den skal både grabbes og tømmes med gummiged. Jeg havde en forventning om at den vil være kørefast hvis den støbes i ca 15-20 cm med armeringsjern der fæstes til siderne som andre også er inde på.
Aaen skrev:Faldet kan du lave ved at du først støber soklen og derpå monterer nogle regler/brædder med det fald du ønsker, holdt fast af skrutvinger eller lignende.
Så handler det om at få hældt færdigbeton på og rettet af men den skinne eller bræt.
Tak, der vil jeg lige vurdere. Husk på at bunden er ca. 400 cm bred, så det kan være vanskeligt.
Brian B skrev:Hej
Hvad med gylletank/ajlebeholder ? Kan der ikk blive noget ballade med kommunen når der bliver støbt ? De kan jo stort set se alt på satalit..
Der er to muligheder - en overdækning uden afløb (kommune kan give dispensation), eller blot afløb til "saft"-beholder. Min plan er at overdække, men overvejer at lave afløbet også. Det er jo ærgerligt hvis man bagefter ønsker afløb.
energi-kriger skrev:Nu ser det jo ud til at beslutningen om en møddingsplads er taget, formodentligt med formalie iorden.
Hos os valgte vi for mere end 10 år siden (efter råd fra kommunen) at lægge husdyrgødning ud i et hjørne på marken, overdækket (det var et krav) med sort plast. For ca. 5 år siden tog vi hul på komposten fra den ældste ende, sikke en havejord, det er noget der dur. :great:
Kommunen er med på råd. Afstandskrav er overholdt. Dét du beskriver der er vist markstak. Det kræver særskilt tilladelse og at vi skal køre langt med trillebør, så det bliver en møddingsplads.
J-B skrev:Til trådstarter, de har gode ideer de andre :lol:
Det der vil blive billigst for dig, er at købe fint støbemix og blande selv, da det skal laves i 3 step.
Du starter med at lave en sølegrøft i samme bredde som tykkelsen på de fundablokke til siderne.
Du skal ned til frostfri, ca 90 cm., 30 og 60 cm fra bunden lægger du 2 tentor stål på 10 eller 12 mm. 1 for inden og en for uden, husk vinkler i hjørnerne, 10 mm. skal være 1 meter bukket på midten og 12 mm. skal være 1,2 meter bukket på midten, så sætter du den første fundablok så den passer med færdig bund, lommerne må ikke fyldes, men der skal sættes en lodret tentor i midten der passer i færdig højde og næsten til bund af sølegrøft.
Dag nr. 2, "gulvet" må ikke støbes direkte på jorden, der skal være en lag stabilgrus eller sand i mellem og det skal være stampet, tykkelsen på laget, der vil jeg anbefale 12 cm og min 8 mm. rionet, der er midt i gulvet, i hver af lommerne af fundablokkene, der skærer du en hak med en stor vinkelsliber, der passer til en vinkel af tentorstål der bliver sat fast til den lodrette, så er i klar til at lægge bund.
Dag nr. 3, der stabler du siderne, husk tentorstål, 2 stk i hver skift og vinkler, blokkene har holdere til det, du skal huske at vibrere det alle dage og lige en ekstra klat på toppen, så kan du lave en pæn rund top og altid give siderne en rapning, så bliver det perfekt :great:
Det vil ca. tage 3 dage for 3 mand og 3 timer pr. dag.
Som udgangspunkt blander jeg ikke selv. Er ikke sikker på jeg kan ramme den rigtige styrke, der skal bestilles grus og hentes cement (meget cement = mange ture til tømmerhandlen). Og så tager det ret lang tid at blande. Det er ca. 40% billigere end bestilling så det har jeg besluttet mig for ikke at rode med.

Mht. armeringsjernet hæfter jeg mig ved at det vigtigste blot er at jernet i siderne og bunden er "forbindet" - det samme gælder hjørnerne.

Tak for input omkring bundens tykkelse og underlaget. Kan låne en pladevibrator på jobbet og der ligger en grus-mand ikke langt herfra så der kan jeg køre et par ture.
Skiveren skrev:Nu og da møder jeg også sådanne opgaver, og de kan laves på mange måder..
Men jeg tager altid udgangspunkt i denne skrivelse :great:

https://www.landbrugsinfo.dk/Byggeri/By ... _06_05.pdf

Det er måske lidt overkill, at følge den 100%, men den giver dig en idé om omfanget af betonarbejder og hvilken MPa beton osv..

Håber du kan bruge det til noget. icon_cheesygrin.gif
Tak for oversigten. Jeg kigger den her til formiddag.


Tak for alle jeres svar. I har givet mig MEGET at tænke over - og med sikkerhed en hel del ekstra arbejde. Det var således godt jeg forhørte mig!

Jeg vender nok stærkt tilbage når jeg har tænkt over alle jeres kommentarer og det har affødt en ny række spørgsmål. Håber i stadig er friske på at komme med et indspark eller to.
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af energi-kriger »

Vores lokale rideskole har opstillet en stor container (om den er købt eller lejet ved jeg ikke) Kunne det være løsning og et godt alternativ til at etablerer møddingsplads.
Ser også på nettet man kan købe færdig produceret (overdækket) møddingspladser der nedgraves næsten plan med terræn, nemt og tippe børen af i. Men skal jo nok grabbes, når de tømmes.

Ja, det er markstak vi anvender. Det lader sig (lovligt og) fint gøre når tørstoffet ikke er under 70% mener jeg det er.

Landlyst, du kan holde dine egne stiger, kan du... icon_cheesygrin.gif
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af holberg19 »

energi-kriger skrev:Vores lokale rideskole har opstillet en stor container (om den er købt eller lejet ved jeg ikke) Kunne det være løsning og et godt alternativ til at etablerer møddingsplads.
Ser også på nettet man kan købe færdig produceret (overdækket) møddingspladser der nedgraves næsten plan med terræn, nemt og tippe børen af i. Men skal jo nok grabbes, når de tømmes.

Ja, det er markstak vi anvender. Det lader sig (lovligt og) fint gøre når tørstoffet ikke er under 70% mener jeg det er.

Landlyst, du kan holde dine egne stiger, kan du... icon_cheesygrin.gif
Container er for dyrt over den lange bane - men utrolig bekvemmeligt. Færdige løsninger er også dyre. Desværre! Jeg håber at kunne lave denne på et budget svarende til ca. 8.000,- alt inklusiv (OGSÅ sved og tårer).
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af holberg19 »

Nu er jeg gået i gang med at sænke siderne til frostfri dybde. Leret fremkommer omkring 60-70 cm nede her hos os. Men hvad med bunden? Hvis det gælder for siderne at de skal etableres fra frostfri dybde, gælder det vel også bunden?
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Blevet takket: 1 gang

Etablering af mødding (støbeopgave)

Indlæg af energi-kriger »

Uden at kloge mig for meget. Men "gulvet" på plansiloer (som en møddingsplads vel er) synes ofte blot at være støbt oven på terræn muligvis på en sandpude/et kapilærlag. Så det handler vel blot om at armere bunden fornuftigt, i forhold til frost påvirkninger vil jeg tro.

Nu du helst vil bruge færdigblandet beton. Mon det så ikke bedst kan betale sig at støbe både sokkel og sider i en arbejdsgang ved hjælp af forskaldning/evt. støbekassetter (altså uden fundablokke) og til sidst bund...!

Besvar