Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandværk Hjælp...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
HolstHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 okt 2013 20:36
Mit fyr: Baxi Bonus 30
Areal: 110
Brændsel: Gran Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9690

Vandværk Hjælp...

Indlæg af HolstHansen » 27 okt 2013 20:08

Hejsa..
Jeg har brug for en meget grundig vejledning i hvordan man spæder en grundfos CR 5 vandværks pumpe. Jeg har sat et nipperør med en kuglehane på der hvor man spæder pumpen for nemhedsskyld. Jeg har en hane på over til hydroforen. Jeg kan godt fylde vand på hydroforen på forhånd (fortryk?) da jeg har byvand inde i huset. Vandværket er kun sekundær forsyning ;-) Jeg har ca. 2 meter ned til vandspejlet det har jeg pejlet. Jeg kan ikke komme til min brønd (da man har bygget et hus overpå boringen i sin tid) jeg har kun ca 30 cm af sugrøret synlig. Jeg ved ikke hvad der er af bundventil og kan heller ikke komme til den, sugerøret kan ikke trækkes op.

På forhånd tak


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Vandværk Hjælp...

Indlæg af Aaen » 27 okt 2013 20:20

Hvad med at sætte et t-stykke på over pumpen og en kuglehane så du kan lukke af for der hvor vandet skal pumpes hen. og så bare sætte en slange på t-stykket med vand fra dit vandværk. Kan du så ikke fylde pumpe og rør med vand?

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Vandværk Hjælp...

Indlæg af Flemmingth » 27 okt 2013 20:58

Luft i sugerøret kan være noget djævelskab at komme af med.
Jeg har før haft held med gentagne gange at spæde med tryk på og derpå lufte ud - og derefter starte pumpen med afgang til det fri, altså 0 modtryk.
Hvis bundventilen er kaput eller der er hul i sugerøret, er det håbløst, da pumpen ved stilstand vil tage luft ind ved akselpakdåsen.
Hvis der er plads, så stik en sugeslange (med bundventil) til et husvandværk ned i brønden, til erstatning for den gamle sugestreng. En sådan slange er relativ billig hos f.eks. HN.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

HolstHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 okt 2013 20:36
Mit fyr: Baxi Bonus 30
Areal: 110
Brændsel: Gran Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9690

Vandværk Hjælp...

Indlæg af HolstHansen » 28 okt 2013 10:03

Hejsa.. Tak for jeres kommentarer. Der er ikke plads i mit sugerør til en anden sugeslange da det er en 25mm plast slange der kommer op fra boringen/brønden. Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at vide hvorlænge man kører med pumpen for den laver tilstrækkeligt vakum inden man åbner over til hydroforen. Og når jeg stille og roligt åbner over til hydroforen forsvinder vandet der er i pumpen bare derover uden den "trækker" noget fra boringen, jeg formoder jeg er for hurtig til at åbne over til hydroforen. men jeg ved det ikke!!
På forhånd tak for hjælpen..

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Vandværk Hjælp...

Indlæg af holberg19 » 28 okt 2013 16:06

Er du sikker på der ikke er luft på sugesiden af pumpen? Dvs. et sted mellem dit sugerør og pumpen?

Efter vi havde sugerøret oppe af vores brønd for at skifte en "defekt" (hurra for fagkundskaben) bundventil, kunne vi også spæde herfra og til juleaften uden resultat. Det skyldes at der et sted mellem sugerøret og pumpen havde ophobet sig luft. Vi løste det ved at sætte et T-stykke på hvor sugerør og rørføring samles. Herefter kunne vi sætte vandtryk tryk på den vej ind mod pumpen, så luften blev presset ud.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Vandværk Hjælp...

Indlæg af thy » 28 okt 2013 16:43

kunne der ikke pumpes baglæns ned i pumpen og få luften ud af pumpen ved det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Vandværk Hjælp...

Indlæg af Flemmingth » 28 okt 2013 21:16

HolstHansen skrev:Hejsa.. Tak for jeres kommentarer. Der er ikke plads i mit sugerør til en anden sugeslange da det er en 25mm plast slange der kommer op fra boringen/brønden. Helt konkret kunne jeg godt tænke mig at vide hvorlænge man kører med pumpen for den laver tilstrækkeligt vakum inden man åbner over til hydroforen. Og når jeg stille og roligt åbner over til hydroforen forsvinder vandet der er i pumpen bare derover uden den "trækker" noget fra boringen, jeg formoder jeg er for hurtig til at åbne over til hydroforen. men jeg ved det ikke!!
På forhånd tak for hjælpen..
Hvis der er luft i pumpen kan du køre med den til den brænder af, for den slags kan kun flytte væske - ikke luft.
1. Sæt vandværkstryk på der hvor du spæder, og lad det stå en tid (1-2 min.).
2. Tag trykket af og luft ud.
3. Gentag 1. og 2. nogle gange - indtil du mener der ikke er mere luft.
4. Tøm hydroforen helt (tryk= 0,0 bar), og lad aftapningen stå åben.
5. Åbn helt mellem pumpe og hydrofor.
6. Be' en bøn, kryds fingre og start pumpen.

Edit: Et punkt tilføjet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

mrz4u
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 mar 2007 14:28
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 169
Brændsel: el og sol
Geografisk sted: Vestjylland

Vandværk Hjælp...

Indlæg af mrz4u » 29 okt 2013 09:06

Vi har en gang prøvet, at have luft i systemet - vores vvs-mand havde en gammel kreatur-mark-pumpe med, som han tilsluttede vores pumpe - indenfor 5 minutter og en del pumpen, var der igen vand i systemet.

Håber du kan bruge rådet.

MVH Torben

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Vandværk Hjælp...

Indlæg af Flemmingth » 29 okt 2013 20:44

mrz4u skrev:Vi har en gang prøvet, at have luft i systemet - vores vvs-mand havde en gammel kreatur-mark-pumpe med, som han tilsluttede vores pumpe - indenfor 5 minutter og en del pumpen, var der igen vand i systemet.

Håber du kan bruge rådet.

MVH Torben
Det hedder en mulepumpe, og ja - den er fantastisk god til at tømme et sugerør for luft. Man behøver ikke engang tænke på at spæde.
Så er det bare lige med at kende én, som kender en bonde, som har en sådan pumpe, for en ny koster jo kassen.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Vandværk Hjælp...

Indlæg af holberg19 » 29 okt 2013 22:39

Flemmingth skrev: Det hedder en mulepumpe, og ja - den er fantastisk god til at tømme et sugerør for luft. Man behøver ikke engang tænke på at spæde.
Så er det bare lige med at kende én, som kender en bonde, som har en sådan pumpe, for en ny koster jo kassen.
Hvis den VVS'er jeg havde ude ikke havde pjækket fra den time hvor de fik det af vide på uddannelsen havde jeg sparet en nyindkøbt pumpe, at rode i brønden (med de ricisi det medfører) for at montere T-stykker, afmontering af sugerør, skift af bundventil og generelt en masse bekymringer i de 4 dage vi var uden vand. Og nå ja, en regning på 13.000,-


Besvar