Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af bærende bjælke

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
hrenzer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 jun 2013 19:05

Dimensionering af bærende bjælke

Indlæg af hrenzer » 18 sep 2013 16:22

Hej derude.

Benytter lige denne gamle tråd til et lignende spørgsmål.

Jeg har erhvervet mig et hus fra 1910, som skal ombygges på alle leder og kanter.

Jeg skal bl.a. have lagt et par bjælker ind, for at få nogle større rum. Jeg har lavet nogle tegninger, så hvis der er nogen her på siden der kan sige om mine løsninger er gangbare, vil det være en stor hjælp.

Jeg er blevet tilbudt nogle galvansieret 200x100mm bjælker. Er de kraftige nok til at bære det tag der står ned på?

De er 345cm lange, og mine huller er henholdsvis 250cm og 315cm. Der hvor spændet er er 315cm, vi bjælken kun have et vederlag på 15cm i hver side. Er det nok?

Håber der er hjælp at hente. Er ikke meget for at punge ud for ingeniørberegninger.

Billede


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Dimensionering af bærende bjælke

Indlæg af pso » 18 sep 2013 22:28

Jeg vil umiddelbart tro det lige går. En 200mm stålbjælke i højden kan bære meget. Men jeg tør ikke garantere noget.
VIGTIGT bjælken skal brandisoleres så taget ikke falder ned i hoved på jer ved brand inden i når ud, er lovkrav.
Jeg kunne også godt finde ud af det men det vil tage for meget tid til at jeg vil gøre det gratis. Da jeg ikke er bygningsingeniør kan jeg heller ikke tilbyde at gøre det for penge.
Underlag på kun 15 cm på den som skal bære så meget kræver at den er en rigtig god solid murstens væg og at du laver en stærk mørtel pude som den ligges i, så trykket fordeles jævnt på hele murstenen. Er det bløde sten mener jeg det er for lidt.
Hvad med at finde en erfaren murer han burde faktisk kunne hjælpe, du kan alligevel ikke løfte bjælken alene.

Besvar