Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Plasticmaling på gammelt hus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
batman100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Modtaget likes: 1 gang

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af batman100 » 14 aug 2013 23:16

Keim?


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af Flemming DJ » 15 aug 2013 23:09

Ku' det godt være. . . :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af GeorgBM » 16 sep 2013 23:45

Hej Flunk
Ja skynd dig endelig at få den plastikpose af dit gamle hus (hvis det helt oprindelig var kalket), og fald i givet fald ikke i den med cempexo da den ikke er nær så diffusionsåben (og slet ikke ved flere lag - som man jo giver med årene) og do div. facade malinger. Det er kalk du bør bruge - hvis huset er født med det.
Det er en skrøne at kalk ikke holder hvid det er gjort rigtigt (8-12 år bør det mindst kunne holde) og så er det langt billigere på den lange bane...

Der findes en forsigtig vådsandblæsning, men kender ikke kontakten (sikkert kostbart)
Så er der den med bums samt et andet grønt lignende produkt (farvehandlen) også ret kostbart til et helt hus... og giftigt...
Brun sæbe i en blanding med soda og dække til for udtørring med plast (se rådvad centret - Søren Vadstrup - via google)
Jeg ville nok blive ved en vinkelsliber med en passende slibe eller raspe skive. Hårdt arbejde, stort svineri og sikkert også en del efter arbejde - i form af oppudsning og eller påføring af sandkalk for at slette mærkerne. Men det er det hele værd.

Tag evt. en facade ad gangen og gør den færdig - så får man lyst til at tage den næste ved lejlighed.

Jeg kender ikke den med saltsyre - det lyder giftigt/farligt, og det er ikke godt hvis det trænger ind i selve muren/murstenene/pudsen. Det svækker underlaget og risikere at give hæfte problemer for efterbehandlingen (udblomstning af salte)!???
Men lad høre hvis du har resultater af det.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af Flunk » 17 sep 2013 07:36

En del af facaden er renset af manuelt, men der mangler stadig meget.
Og det skal selvfølgeligt kalkes når det er afrenset.
Har prøvet Søren Vadstrups metode, men den virkede ikke, eller også sad det bare ikke lang tid nok.
Projektet er udsat til næste år.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af Landlyst » 17 sep 2013 19:38

Holder altså stadig på en dygtig sandblæser ka gøre det bedre end alt andet...


GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af GeorgBM » 18 sep 2013 13:27

Det ville under alle omstændigheder være interessant at have en kontakt til en dygtig sandblæser (Sjælland), der kunne give et bud på timepris evt. overslag - da fast tilbud nok ikke er nemt på sådanne opgaver;-)
Mange kræfter kunne sikkert være "sparet" - til efterbehandlingen... Men bedre bliver det vel næppe?
Nå jo bedre end kemikalierne - den mekaniske vej er altid bedst i sådan en situation, ingen tvivl om det.
Last edited by 1 on GeorgBM; edited 18 times in total

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af GeorgBM » 18 sep 2013 13:50

Kommer lige i tanke om at der jo er mulighed for at købe/leje en speedheater til at "opvarme" plastikmalingen med - det siges at være nemmere/hurtigere en den med varmepistolen - har endnu ikke selv prøvet...
Den er vist udviklet til vinduer (så glasset ikke ødelægges), men opgaven er vel den samme.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af pso » 18 sep 2013 21:42

Jeg brugte en højtryksrenser. Den ødelægger ikke pudsen, altså med mindre pudsen er i så dårlig stand at den alligevel ikke dur.Jeg rensede hele huset på en uge jeg brugte varmt vand da det var mere effektivt end koldt vand. Men havde 250 liter solfanger tank at tage de fra
PÅ noget af den gamle væg fra 1921 sad der tilgengæld noget gammelt kalk sopm var så stærk at jeg ikke kunne spule det væg. Her brugte jeg en diamant slibe kob fra harald nyborg på en lille vinkelsliber. men føj for et svineri det laver, her SKAL man have vinden i ryggen.

GeorgBM
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18 mar 2013 12:40
Mit fyr: Black Star m/ 16 kW brænder
Areal: 130 + 80 = 210
Brændsel: Brænde i masseovn og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af GeorgBM » 22 sep 2013 20:34

pso skrev:Jeg brugte en højtryksrenser. Den ødelægger ikke pudsen, altså med mindre pudsen er i så dårlig stand at den alligevel ikke dur.Jeg rensede hele huset på en uge jeg brugte varmt vand da det var mere effektivt end koldt vand. Men havde 250 liter solfanger tank at tage de fra
PÅ noget af den gamle væg fra 1921 sad der tilgengæld noget gammelt kalk sopm var så stærk at jeg ikke kunne spule det væg. Her brugte jeg en diamant slibe kob fra harald nyborg på en lille vinkelsliber. men føj for et svineri det laver, her SKAL man have vinden i ryggen.
Det ville jo være super skønt hvis dette kan lade sig gøre! Det kunne det jo i dit tilfælde, men jeg har svært ved at tro at det lader sig gøre i alle tilfælde!?
Derfor jeg er lidt nysgerrig på lidt detaljer her PSO, hvis du ville være så venlig? Altså jeg går ud fra at vi forholder os til emnet "Plastikmaling maling på puds":
1: Der er ikke mange almindelige højtryksrensere der kan/må køre med varmt/hedvand (slanger/koplinger holder sjældent) - din kunne - så kan du oplyse typen af renser og evt. vandets temperarur. Da det jo ikke lyder som om du brugte en decideret hedvandsrenser.
2: Har du nogen idee om - ca. med hvor højt bar tryk du kørte med (kunne oplyses via typen af renser)?
3: Jeg er med på, at hvis malingen sidder oven på et pudslag, hvor det er muligt at få fat bag om plasticmalingen (altså at strålen har haft mulighed for at finde vej ind bag, altså imellem puds og malingen) - Altså spørgsmålet er, havde du fornemmelse af at det var muligt?
4: Eller var det sådan, at du mener det varme vand blødgjorte plasticmalingen så meget at malingen "susede" af - af den grund?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Plasticmaling på gammelt hus

Indlæg af J-B » 22 sep 2013 20:51

Du kan prøve med en alm. højtryksrenser med en turbodyse/roterende og du skal spule næsten hen af muren, ikke vinkelret på.
Det er dog et stort stykke arbejde og du bliver meget våd, men med tålmodighed kan det lade sig gøre.
Hvis der er løs puds så skal det nok falde af, men det er meget skånsomt ved muren og har set det brugt efter sandblæsning til at tage det sidste.


Besvar