Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Arbejdsrelæ

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Arbejdsrelæ

Indlæg af Dunker » 27 jun 2013 08:20

kunne en bevægelsessensor ikke gøre det, de fleste af dem har så vidt jeg ved en indstilling til forsinket sluk af lyset igen, og jeg går ud fra at porten bevæger sig når den kører op :-)


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Arbejdsrelæ

Indlæg af Havmand » 27 jun 2013 08:26

En PIR (bevægelsessensor) føler varmeændringer - og porten vil derfor ikke aktivere den.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

xkfc

Arbejdsrelæ

Indlæg af xkfc » 27 jun 2013 09:21

Andreasbox skrev:Jeg har kigget lidt på det kiprelæ og det ser ud til at det skifter mellem at være tilsluttet eller slået fra, altså det skal aktiveres to gange for at være slået fra igen.

Jeg tænkte mere på et arbejdsrelæ som i biler, et der holder forbindelsen så længe det får en "trigger"

Det jeg skal bruge det til er at når vi åbner vores garageport, så skal den tænde vores lys i udhænget på garagen.
så vil jeg bruge en "trigger" fra portautomatiken så lyset tænder sammen med portautomatiken, uafhængig af hvad kontakten til lyset står på.

håber det gav mening
1. opgave i at finde det rigtige relæ, er at kende spændingen der skal trække det.
2. opgave er at få det sat rigtig til. Når du skal have garageporten og afbryderen i huset til at virke uafhængig af hinanden, er det jo ikke ligegyldigt hvordan det kobles sammen.

Hvis udgangen (det du kalder "trikker") på styrnigen er 230V, kan du bruge den ene af de relæer som Havmand linker til. Det er nemlig nødvendig med en omskifte funktion, noget skal jo spærre så spændingen fra huset ikke løber tilbage til garageporten.
Det er også vigtigt at være opmærksom på om spændingen kommer fra forskellige grupper eller HPFI relæer. :shock:

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Arbejdsrelæ

Indlæg af Havmand » 27 jun 2013 13:09

xkfc skrev:Det er også vigtigt at være opmærksom på om spændingen kommer fra forskellige grupper eller HPFI relæer. :shock:
Man kunne bruge relæet som en lus til kontakten. Altså når garageporten aktiverer relæspolen, slutter kontakten. :great:

Men jeg ville nok stadig vælge en trappeautomat, ellers er der jo kun lys på, når porten åbner :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

xkfc

Arbejdsrelæ

Indlæg af xkfc » 27 jun 2013 13:21

Havmand skrev:Man kunne bruge relæet som en lus til kontakten. Altså når garageporten aktiverer relæspolen, slutter kontakten. :great:

Men jeg ville nok stadig vælge en trappeautomat, ellers er der jo kun lys på, når porten åbner :great:
Der må ikke sluttes en kreds ind over en anden, det er vigtigt at det er en skifte kontakt og ikke blot bruge relæet som lus.

Alle de port automatik jeg har set, har allerede forsinket frafald, altså trappeautomaten indbygget. Relæet skal blot trækkes af den indbyggede lampe. Så er der "follow me home" :great: funktion.


Besvar