Mahogni vinduer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Andreasbox

Mahogni vinduer

Indlæg af Andreasbox »

Hejsa

Der er i vores hus monteret mahogni døre og vinduer, de er ca. 10 år gamle nu.

De vedligeholdes 2 gange om året og ser stadig ud som om de var nye.

Det er desværre bare flere af vinduerne der har slået sig meget, de buer ud af på midten og derfor kan det godt suse når det stormer.

Nogen der har oplevet det samme eller ved om man kan få fat på nogle lister som er en smule bredere ?

t-staff
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Mahogni vinduer

Indlæg af t-staff »

Jeg kigger lige med her.. Jeg har købt mahogni til hele mit byggeri så jeg håber ikke det sker for mig mine er for dana vinduer...
Hvad olie bruger du ? Jeg fik at vide goritex olie med pigment farve i
Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Har takket: 1 gang

Mahogni vinduer

Indlæg af Claus-fra-fyn »

Jeg bruger olie en gang hvert år Jotun træolie .De ældste vindue er +10 år og i fin stand købt hos en lokal vindusfabrik
Andreasbox

Mahogni vinduer

Indlæg af Andreasbox »

Jeg bruger Pinotex ædeltræsolie uden farve

Snavs, skidt og oliens farve i sig selv er nok til at træet holder sin farve

jeg vil ikke anbefale at bruge noget med farve i
t-staff
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Mahogni vinduer

Indlæg af t-staff »

Det var en vedligeholdelse seddel som var med fra dana vinduerne at de anbefalde goritex

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Mahogni vinduer

Indlæg af bent »

jeg kan også andbefale at man kun giver dem olie ellers bliver de mørke og triste at se på . :great:
t-staff
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Mahogni vinduer

Indlæg af t-staff »

Det skal jeg da lige ha tjekket op på.. Ved jeg brugte nåde olie som var med til mine 3 mahogni porte fra jydeport ad
calle

Mahogni vinduer

Indlæg af calle »

Andreasbox skrev:Hejsa

Der er i vores hus monteret mahogni døre og vinduer, de er ca. 10 år gamle nu.

De vedligeholdes 2 gange om året og ser stadig ud som om de var nye.

Det er desværre bare flere af vinduerne der har slået sig meget, de buer ud af på midten og derfor kan det godt suse når det stormer.

Nogen der har oplevet det samme eller ved om man kan få fat på nogle lister som er en smule bredere ?
Hej Andreas.

Det lyder som om, at vinduerne ikke er monteret korrekt. Kan du præcisere, hvor det er, at vinduerne buer ud. Er det karmen vi taler om. Er det i bund/top eller er det i siderne. Hvad er afstanden mellem mur og karm. Hvad er muren lavet af. Er der fuget med silicone mellem karm og væg.

Venlig hilsen
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Mahogni vinduer

Indlæg af noller »

Hej

Solen er din ven, undtagen når den skinner på dine vindueskarme og rammer. I vores gamle hus monterede jeg mahognivinduer overalt og blev anbefalet at bruge damson linolie da den indeholder meget pigment og lige netop pigment er det vinduer har brug for når solen brænder. pigmenten beskytter mod sollys. linolien skal også indeholde fungicid som gør at de ikke rådner.Mahognitræ indeholder 40 forskellige nuancer så vil det da være en skam ikke at fremhæve det. Et mahognivindue bliver trist grå med en klar linolie hvilket jeg synes er en skam.Dørbladet til mit fyrrum var også skæv var faktisk mere end 8 mm fra bund til top og døren kunne lukke men var ikke optimalt da låsetøjet skravede på. Så det endte med en ny.Så her er mit besyv de er som reglen skæve fra ny og er det mere 3mm så kan det aldrig blive godt.
Andreasbox

Mahogni vinduer

Indlæg af Andreasbox »

calle skrev:
Hej Andreas.

Det lyder som om, at vinduerne ikke er monteret korrekt. Kan du præcisere, hvor det er, at vinduerne buer ud. Er det karmen vi taler om. Er det i bund/top eller er det i siderne. Hvad er afstanden mellem mur og karm. Hvad er muren lavet af. Er der fuget med silicone mellem karm og væg.

Venlig hilsen
Muren er af cellesten, der er fuget mellem vindue og karm, 1,5 cm, der hvor det buer er midt på og i toppen af selve den del af vinduet du åbner ( det er et todelt vindue)

Generelt er det som om at når du lukker vinduerne, så lyder det som om man banker træ mod træ, altså som om at der ingen liste var

Besvar