Gulvvarme Temperatur

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af Spotsy »

Hej

jeg skal til at sæt vores bad værelse i stand og tænker på at installer gulvvarme. Jeg kunne læse mig frem til at hvis man har både gulvvarme og radiator i huset skal gulvvarme have en shunt ventil så gulvvarme temperature skulle hold kolder end radiator (hvilket giver god mening.) og at gulvvarm skal højte være 55 grader varmt (helst 35).
Jeg har tage min fremløb /returløb temperatur på mit anlæg og får følgende tal når huset er varmet op: Fremløb: 70 gr retur: 65 gr.

Her kommer mit spørgsmål. Hvordan vil gulvvarme kunne hold en temperature på 35 grader hvis min retur løb ikke rigtigt kan "køl" gulvvarme kreds. Er 5 graders forskel nok til at køl?

Hvis min logik er rigtigt betyder det at min shunt vil lukke for gulvvarm konstant da det vil være for varmt?

på forhånd tak for hjælpen.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Du skal grundlæggende have 2 forskellige shunts monteret.

Det ene kunne vi kalde en kedel-shunt, der altid sidder tæt på kedlen, og har til formål
at sikre retur temp til kedlen ikke kommer under 60 grader, for at forhindre kondens i
bunden af kedlen, med deraf følgende tæring. Samtidigt skal du have max 15 grader
mellem fremløb og retur, for at undgå spændings skader på kedlen, med deraf følgende
risiko for utætheder.

Den anden kunne vi kalde en anlægs-shunt, der typisk sidder længere ude i anlæget,
og har til formål at regulere hvor varmt det vand du sender ud til radiatorer og gulvvarme er.

Altså 2 shunts, med hvert sit formål,og hver sin placering på dit anlæg.

Håber det er forståeligt 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af Spotsy »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Du skal grundlæggende have 2 forskellige shunts monteret.

Det ene kunne vi kalde en kedel-shunt, der altid sidder tæt på kedlen, og har til formål
at sikre retur temp til kedlen ikke kommer under 60 grader, for at forhindre kondens i
bunden af kedlen, med deraf følgende tæring. Samtidigt skal du have max 15 grader
mellem fremløb og retur, for at undgå spændings skader på kedlen, med deraf følgende
risiko for utætheder.

Den anden kunne vi kalde en anlægs-shunt, der typisk sidder længere ude i anlæget,
og har til formål at regulere hvor varmt det vand du sender ud til radiatorer og gulvvarme er.

Altså 2 shunts, med hvert sit formål,og hver sin placering på dit anlæg.



Håber det er forståeligt 8)
Jeps tak. jeg har allerede en kedel shunt. jeg har ikke nogle anlæg shunt dvs at min radiator får 70 grader vand ind... hvilket jeg kan leve med. Men jeg har ikke helt førstå hvordan gulvarm kan have en temperatur på 35 grader hvis jeg har en fremløb på 70 grader og en retur løb på 65 grader hvis jeg installer en "anlæg shunt"
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

En termostatstyret anlægs shunt, der kun lukker varmt vand ind i gulvvarmekredsen, når returen
fra gulvvarmen kommer under 35 grader. Det burde give den effekt du er ude efter.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af abn »

Shunten på gulvvarmen fungere sådan at den tager det varme vand fra dit fyr og blande med returen fra gulvarmen. Hvis gulvarmen er ca 35 grader i starten og falder til 30 grader til sidst ja så blander den lige lidt af fremløbet på 70 grader i, så det kommer op på 35 grader igen inden det bliver sendt rundt i gulvet igen. Håber det giver mening.
Mvh Anders

Spotsy
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Gulvvarme Temperatur

Indlæg af Spotsy »

Hej abn,

jep got it. Jeg troet at shunt vil bland "kold" vand fra anlæg. men kan godt se det giver mening. Tak begge for forklaring.

Besvar