selvbygger

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed »

hvis det er et krav .. hvorfor sælger de virksomheder som forhandler papiruld så det og skriver at man ikke skal have dampspær

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

selvbygger

Indlæg af Grevens »

lille_smed skrev:jeg vil helt undgå den dampspær ... jeg vil have mit hus kan ånde .. det kan det ikke i en plast pose
... én go´ ide ville være at få fingrene i den føromtalte SBI anvisning ... ... med den i hånden kan du faktisk selv beregne hvor dugpunktet "lander" i din konstruktion ... ... altså det kan være du skal have en del mere eller mindre isolering, og naturlig udluft af hulrum og alle de andre detaljer ...

... nu er hele dette emne jo ikke lige min spidskompetance ... men har jo selv brugt bogen til flere af mine egne sæl-bygger projekter ... ... men det er godt at kende de finere detaljer inden du kaster dig ud konstruktionen ...
...
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

selvbygger

Indlæg af snubbi »

har i overvejre at papir uld er inprenere med kemi så det ikke skulle kunne optage fugt samt gøre det mindre brandbart .
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed »

snubbi skrev:har i overvejre at papir uld er inprenere med kemi så det ikke skulle kunne optage fugt samt gøre det mindre brandbart .
ja det er jeg klar over .. men heller et end at levet i et hus der er fr fugtigt
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed »

Dampspærre eller ej?

Der er ikke krav om dampspærre i bygningsreglementet, BR10. Eneste årsag til at man anvender dampspærre i byggeri, er mineraluld. Kravet kommer fra mineraluldsproducenter. Det skyldes at, mineraluld ikke kan håndtere fugten på samme måde som f.eks. Papiruld.

Det er derfor afgørende at have 100 % tæt dampspærre når der bruges mineraluld og isoleres mere end 200 mm. Hvis dampspærre ikke er tæt, trænger fugten i konstruktionen. Der hvor fugten rammer kulden ovenfra, kondenserer fugten. Vandet løber tilbage i isoleringen og ligger på den forkerte side af dampspærren og der opstår risiko for råd og svamp. Dette sker fordi at mineraluld er hydrofobisk materiale.

Papiruld er hygroskopisk materiale. Det kan både optage og afgive fugt. Fugten i indeluften trænger igennem isoleringsmaterialet og fordamper på ydersiden. Papirulden fordeler fugten som derefter fordamper. Dette er en stor fordel når dampspærren ikke er helt tæt (ofte i ældre huse som er bygget før 80’erne), eller hvis der slet ikke er nogen dampspærre.

Disse oplysninger står i SBI anvisning 224 - Fugt i bygninger og SBI anvisning 221 – Efterisolering af etageboliger (der også kan bruges i forhold til enfamiliehuse).

Erfaringer og praktiske undersøgelser viser, at konstruktioner med Papiruld kan udføres uden dampspærre, men væggens varme side skal være lufttæt. ”Bygninger skal sikres mod skadelig akkumulering af kondensfugt som følge af fugttransport fra indeluften”. (Se bygningsreglementet 2010, afsnit 4.6 Fugt og holdbarhed, stk. 2, BR10).

Når dampspærren udelades, skal diffusionsmodstanden på isoleringens varme side være mere end 5-10 gange den samlede diffusionsmodstand af isoleringen og de øvrige lag mod den kolde side (Rapport; "Bygningsdele med celluloseuld og høruld", 2000, Dansk Brandteknisk Institut, DBI).






Det samme gælder for skrå- og vandrette loftflader. De kan udføres fugtteknisk forsvarligt uden anvendelse af dampspærre. Konstruktionerne skal være lufttætte, hvor samlinger, hjørner, kanter ikke må tillade luftgennemstrømning.

Risikoen er især til stede når der isoleres efter de krav der findes i dag (lavenergi). Ved mere isolering på loftet, bliver det uudnyttede loftrum meget koldere og derefter opstår risikoen.

Man skal derudover sikre at der er tilstrækkelig ventilation i loft/tag konstruktionen. Ifølge SBI anvisning 224 ”Fugt i bygninger”, skal der være udluftning som svarer til 1/500 af det bebyggede areal.




Husejere overvurderer isoleringen
Et flertal af husejere mener at deres hus er godt isoleret. Men mange tager fejl. Læs mere her.


Hovedsiden
For byggemarked
For Aut. isolatører


PAPIRULD DANMARK Brødeskovvej 40 DK-3

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

selvbygger

Indlæg af Flyball »

Hvorfor kommer du med dine indlæg, hvis du allerede har besluttet dig. Undskyld, men det virker lidt som du bare vil bekræftes i noget, som du ved ikke er helt godt Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen, men det skal jeg måske heller ikke ?

Sry OMHO

:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

selvbygger

Indlæg af themasterdk »

Alså det dampspær giver jeg ik meget for, hvad med alle de gammel huset fra før dampspær blevet opfundet og hvor mange står ikke tilbage. Har det på den måde et hus kan også bliver for tæt og for isoleret. se de nye energi huse, de er jo ik til at leve i. Alt for tætte og isoleret, må være frygteligt at leve i.
--------- ;-) ---------------
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

selvbygger

Indlæg af lille_smed »

Flyball skrev:Hvorfor kommer du med dine indlæg, hvis du allerede har besluttet dig. Undskyld, men det virker lidt som du bare vil bekræftes i noget, som du ved ikke er helt godt Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen, men det skal jeg måske heller ikke ?

Sry OMHO

:great:
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif jo ser du .. hvis du ser mit 1 indlæg i denne tråd .. så spurgte jeg ikke om det var en klog måde at bygge på .. men jeg spurgte om mine beregning på pris pr m2




det er der ikke en der har svaret på .. ser ud til de hun har læst UDEN DAMPSPÆRRE

se 1 indlæg her under :great: :great: :great:


til alle jer selv bygger

jeg går med tanken om at skal lave hele min 1 sal om 81 m2 og vi har snakket om at skal lave det til kip

jeg har regnet lidt på det .. væg areal 175 m2

kom frem til en pris pr m2 på 400kr hvordan lyder det i jeres øre

vil isolere med 300mm montere osb plader under gipsen ingen brug af dampspær isolere med papir uld

hvad siger i
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

selvbygger

Indlæg af Flyball »

En pris på noget der umiddelbart ikke er særligt godt, der ville jeg måske overveje om der er noget om det som folk skriver. Pris er ikke alt, jeg ville aldrig bruge osb plader, jeg ville aldrig undlade dampspærre og ligeledes aldrig isolere med gamle aviser !


Men igen OMHO

Du må selvfølgelig følge din egen overbevisning, det er jo dig der i sidste ende skal betale og leve med det færdige resultat.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

selvbygger

Indlæg af pelle »

themasterdk skrev:Alså det dampspær giver jeg ik meget for, hvad med alle de gammel huset fra før dampspær blevet opfundet og hvor mange står ikke tilbage. Har det på den måde et hus kan også bliver for tæt og for isoleret. se de nye energi huse, de er jo ik til at leve i. Alt for tætte og isoleret, må være frygteligt at leve i.
Ja, det må lyde som lidt et parradoks. Har ofte tænkt det samme.. jeg vil også mene at ved isoleringstykkelser under 100 mm, ved mineraluld, så glem alt om dampspærre. Er der godt ventileret ud til taget, er det jo nok...
Men, men.. Med de isolerings krav vi har i dag, kommer man ikke uden om dampspærre. Så, bliver det for tæt.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar