papiruld vs andet

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed »

hej

jeg skal på sigt bygge min 1 sal om, så det skal vælges noget isolering vil isolere med 300 til 400 mm .. men vil gerne undgå at have en dampspær da jeg ikke ønsker at leve i en pose

nogen her inde som har brugt det ???

skal i kip..

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

papiruld vs andet

Indlæg af J-B »

Jeg har prøvet at isolere lidt med http://www.thermocell.dk/ og der skal ikke dampspær op efter det jeg har fået fortalt.
Skal du skære i det så er det en vinkelsliber med en tynd skæreskive i, en fukssvans kan bruges, men flosser meget og en isoleringskniv kan intet.
Er det eksisterende hulrum kan det også blæses ind og det giver en perfekt resultat og det klør ikke.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed »

planen er at det skal blæses ind .. for så kan jeg bare lavet det færdig og vente med at isolere til sidst .. det må spare nogen tid ..

hvad med prisen er den samme sol alm isolering
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

papiruld vs andet

Indlæg af Grevens »

... uanset om du bruger stenuld eller glasuld eller papiruld til efterisolering ... - slipper du ikke for enten at sætte en dampspærre op, eller at tagkonstruktionen vil begynde at rådne ... - der er bare visse naturlove som det er vanskeligt at ophæve ...

- det var den korte version ... ... - der findes også en længere version ...
...
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

papiruld vs andet

Indlæg af Lille put i kedlen »

Vi har netop fået isoleret med papiruld - tager kun ca. 3 timer for 2 mand at blæse ca. 25 cm ind på ca. 250 m2, men jeg burde nok have kunnet få et bedre tilbud, idet jeg synes en timeløn på ca. 2000,- i timen pr. mand er lidt i overkanten - til gengæld kan jeg så trække det fra i servicefradrag og få lidt tilskud til materialerne.

Dampspærren undgår du næppe, hvis du ikke vil fyre for fuglene og undgå div. fugtproblemer mv.

Jeg ville egentlig hellere have opsat alukraft, men jeg har ikke set en ordentlig kvalitet med kraftigere plastic til at holde sammen på det - eller i baner på 2 m.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

papiruld vs andet

Indlæg af lille_smed »

Papir uld


Hvad er papiruld?Egenskaber/fordele TermografiHulmursisoleringLoftisoleringGulvisoleringPriser

Egenskaber/fordele ved at isolere med papiruld
Det vigtigste er jo isoleringsevnen når der isoleres med papiruld . Pengemæssigt er papiruld samtidig det billigste produkt på markedet, så man får både en økonomi- miljø- og kvalitetsbevidst isolering på samme tid.

Teknologisk Institut har afprøvet produktet efter DIN 52612 og bestemt at basis varme ledningsevnen er 35,7 mw/(m*K). Det betyder at papiruld 40, ifølge Dansk Standard Nr. 418, kan Papiruld deklareres i klasse 40.

Og ifølge en undersøgelse i USA er papirisolering så effektivt at energiforbruget i 2 ens huse er 25 % lavere i huset, der er isoleret med papir end i huset, der er isoleret med mineraluld. En væsentlig årsag til de gode resultater skyldes at Papiruld former sig perfekt til omgivelserne, derved undgår man revner, sprækker og dårlige samlinger.

Lydisolerer 35% bedre.
Hvad lydisolering angår er produktet endnu bedre end andre materialer. Det kan være en fordel ved etageadskillelser eller i hulmuren, hvis man bor tæt på vej eller jernbane.

Høj brandmodstand.
En fuldskala brandtest viser at man med Papiruld kan opnå en høj brandmodstand, en af markedets højeste. Når et hus isoleres af en Autoriseret isolatør, bliver der samtidig udført kvalitetskontrol. Kontrolskemaet fra alle isoleringer sendes til Papiruld Danmark ApS der kontrollerer og opbevarer skemaet

Fugtbestandigt og åndbart.
Papiruld er et organisk materiale, der i kraft af de tilsatte mineraler er fugtbestandigt. Det organiske materiale tillader endvidere huset at ånde.

Bedre indeklima.
Papiruld kan man ofte bygge uden brug af plast dampspærre. Det betyder i praksis at både bolig og konstruktioner kan ånde.

Ingen råd eller mug.
Papiruld fremstilles ved at aviser i en stor kværn rives i flager, i en fibreringsmølle bliver de findelt og der tilsættes 9 vægt % aluminium hydroxid samt 6 vægt % boraks/borsyre. De tilsatte mineraler samt den kendsgerning at papiruld er et organisk produkt modvirker råd og muk.

Ingen mus, rotter eller mår.

Disse skadedyr kan ikke lide at færdes i papiruld, da mineralsaltene udtørrer deres luftveje. Derfor undgår man at mus, rotter eller mår bygger rede i isoleringen.


så lige dette
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

papiruld vs andet

Indlæg af Brian B »

Hej
Nogen tømmerhandler lejer en blæser ud så du kan gøre det selv hvis du har mod på det
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

papiruld vs andet

Indlæg af Grevens »

... alt det du har "sakset", der ikke er en direkte omgåelse af sandheden ... -er formentlig forfattet af en sælger af guld og grønne skove ...

... lad mig bare tage den med:
" Bedre indeklima.
Papiruld kan man ofte bygge uden brug af plast dampspærre. Det betyder i praksis at både bolig og konstruktioner kan ånde."


- i den virkelige verden, er der en del naturlove ... én af dem kan vi for sjov kalde "den relative luftfugtighed" ... Denne naturlov, tilsiger at varm luft kan indeholde mere vanddamp en kold luft, og dér hvor der opstår et overskud af vanddamp, vil denne vanddamp afsætte sig selv ... ... ...
- hvis vi for hyggens skyld skal omsætte denne "tese" til noget mere dagligdags, så betyder det, at der i et givent hus med 100 mm isolering på loftet, i mange år uden dampspærre ikke kan spores nogen uheldige bivirkninger ... - det skyldes det faktum at når den varme luft ( lad os bare sige 20 grader) stiger op gennem isoleringen , vil den på og i toppen af isoleringen på de 100mm afsætte den vanddamp der kommer i overskud når temperaruren i loftrummet er lavere ( lad os bare sige 0 grader) ...
... en m3 luft på 20 grader, med en relativ luftfugtighed på 60%, kan indeholde ca. 12 gram vand ... ... den samme m3 luft der når op i loftrummet kan ved ca. 0 grader og 60% luftfugtighed, kun indeholde ca. 2 gram vand ... - vi har hermed et overskud af vanddamp, der ikke kan gøre andet en at "afsætte" sig på nærmeste sted, og i dette tilfælde er det i og på toppen af isoleringen ... ... - det vidste man godt i 1963 da man byggede huset, og derfor sørgede man for at der var udluftning på loftrummet ... ... - det er i dette tilfælde udluftningen på loftrummet, der gør at den overskydende vanddamp, der sidder i og på toppen af de 100mm isolering kan "luftes" væk ... ( go´ide at pille sokker og plastposer ud af udluftningskanaler hvis nogle har dem isat ) ...

- balladen opstår først når og hvis man efterisolerer ... ... nu bliver isoleringen så effektiv, at den overskydende vanddamp ikke kan nå op til toppen af isoleringen, før den er nød til afsætte sig på nærmeste sted ... ... ét eller andet sted, dybt nede i den nye efterisolering, vil den overskydende vanddamp ophobe sig ... - hvis man er udstyret med lidt fantasi, kan man jo selv begynde at undre sig over hvad der sker ved det ... hverken den "roste" papiruld eller stenuld og glasuld, kan jo rådne ... - men de øvrige materialer i en given tagkonstruktion der er lavet i organiske materialer kan på sigt tage skade ...

- hvis man bor i et hus der ikke er nybygget, og boligen er i fugtbalance med sig selv, bør man altid tænke sig grundigt om inden man laver om på denne balance ... ... - jeg forstår udemærket de mennesker der ikke vil bo i en "plastpose" , og jeg forstår også de mennesker der ikke vil bo i en "skimmelfugtkasse" ...

(( NB: alle tal og eksembler i ovenstående tekst er kun et udtryk for et princip ... og skal ikke tages for mere end det ... jeg er klar over at der i ovenstående tekst ikke er medtaget mange andre parametre, såsom dugpunkt, damptryk, hydrofobiering, klimaparametre, dampdiffusionsmodstand, hygroskobiske materialer osv. osv. ))
...
neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

papiruld vs andet

Indlæg af neonus »

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

papiruld vs andet

Indlæg af BWJ »

Hørte forleden, at det flammehæmmende stof bla. papiruld behandles med, ændrer homoner og celler i kroppen og faktisk så farligt at flammehæmmere vil blive forbudte.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar