Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med gulvvarme i ét rum

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af Zarge » 21 nov 2012 21:55

Vi er enige om at det er "forbindelsen" mellem frem og retur... Men i mit anlæg har jeg en watts ventil på fremløbet som bestemmer hvor meget varmt fremløbsvand den må suge ind i kredsen, eller om den kun skal recirkulere, så det kan altså også godt virke den vej rundt, om der så er andre end mig der bruger det skal jeg ikke kunne sige... ;-)


marcohp
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af marcohp » 26 nov 2012 17:07

Igen mange tak for jeres input. Jeg kan ikke helt finde ud af hvilken vej jeg skal dreje returventilen. Jeg har forsøgt mig med lidt af det hele og hver gang ventet et døgn, dog uden de helt store forbedringer. Gulvvarmen virker fint de andre steder og gulvet er dejlig varmt i de andre rum. På badeværelset er der skruet helt op for fremløb, og alligevel er det rum/gulv meget koldere end de øvrige og i de andre rum er der ikke skruet helt op for fremløbet. Jeg har bemærket, at returen kan pive lidt, når jeg drejer den. Som om den er utæt???
Jeg bor lidt udenfor Slagelse og jeg ville da blive super glad, hvis en venlig fagmand gad hjælpe mig, alternativt må jeg kontakte den 'rigtige' fagmand. Badeværelset er ikke så stort og ligger rimelig tæt på gulvvarmestyringen. Så måske nogen kan fortælle mig, om returen skal være meget eller lidt åben. Og hvilken vej man skal dreje.

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af kadett 76 » 27 nov 2012 10:07

indstillingshætterne skal venstre om for at åbne, det skal de i hvert fald på alle de anlæg jeg har mødt, har du prøvet at lukke alle de andre kredse totalt i et døgn og se hvad der sker? hvis gulvet er fint varmt er det forindstilling, hvis gulvet stadig er koldt men frem og retur til det rum er varme er der enten for få meter slange indstøbt i betonen :cry: eller også regulerer det et helt andet rum end der står på skiltet (det er set før) :oops: hvis gulv + slanger er kolde/fislunkne sidder ventilen under indstillingshætten fast eller der er luft fanget i den kreds

marcohp
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:24
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5
Areal: 263
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca. 7-8
Geografisk sted: Slagelse, Vestsjælland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af marcohp » 29 nov 2012 23:00

Hej kadett76!

Dvs. de skal drejes MOD uret for at blive åbnet? Jeg har nu forsøgt at dreje lidt og været MEGET tålmodig (hvis jeg selv skal sige det). Der er nu varmt på badeværelset, så et eller andet har jeg da gjort rigtigt :-) Men hvis også mine returventiler skal drejes MOD uret, så står den forholdsvis meget åben på den til badeværelset. Der er varmt derude, men ikke lige så varmt gulv som i bryggers og køkken, hvor der også er fliser/klinker. Men nu er det til at leve med :-)
Som sagt, så bør returen på dette rum ikke blive åbnet voldsomt meget, da rummet ikke er så stort og der er heller ej så langt hen til det.
Jeg kunne vel prøve at lukke en smule for den, vente, og så se, om det stadig fungerer. Den skal jo ikke stå tæt på helt åben.

Takker for jeres hjælp - det er super lækkert med noget eksperterfaring! TAK!

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Problemer med gulvvarme i ét rum

Indlæg af kadett 76 » 30 nov 2012 14:01

jeg er næsten 100 på at det ikke er returventiler du har på det anlæg men alm flowregulatore, det er det der bliver medleveret til sådan nogen gv anlæg, en returventil er en termostat der regulerer sig selv efter returvandets temperatur, en flowventil regulere ikke, den kan man bruge til at justere flowet med, men det vil sige at den skal indstilles på hver gang udetemp og dermed varmebehov ændrer sig, derudover er de meget følsomme så få mm kan være alt for meget at dreje dem, når du så samtidig kørter med fordeler og shunt vil flowændringen i 1 kreds også påvirke de andre, det er derfor jeg anbefaler at få det forindstillet og få trådløs temp. styring på, nu ved vi jo at der ikke er noget galt med anlægget, det KAN varme :great: det er bare ikke til at styre, de ventiler der sidder på bruges reelt kun under byggeriet for at kunne lukke de kredse hvor mureren skal lægge fliser og stadig tørre bygningen ud


Besvar