Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventilation med eftervarme

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Ventilation med eftervarme

Indlæg af pso » 22 okt 2012 21:56

Hej

Vi har en brændeovn og et luftcirkulations system der kan flytte varmen fra brændeovn rundt i huset. Vores hus er gammelt og bruger nemt 10KW når det er rigtigt koldt. UDblæsning skal ske i gulvhøjde ellers får man kold træk, på 1 sal giver det sig selv men i stueetagen er man nødt til at føre luften ned til ca 10 cm over gulv. For at flytte varme skal der som sagt meget luft til. Vores system er med 125mm rør og 125mm ventilator på 62 Watt og 388m2. Luften suges ud ovenover brændeovn. De 125mm rør og udblæsnings ventiler kan flytte meget varme.
Men for at undgå støv i huset skal der være filter i indsugningen, filtre giver høj luftmodstand og reducere luftstrømmen. Jeg havde først lavet en 160mm indsugning med nissehuse filter, (et indskudsfilter på 125mm har alt for lille overflade, duer ikke slet ikke, 125mm indsugning med nissehue er også ubrugelig til vores varmebehov). Men filteret havde stadig for meget modstand luftflow blev reduceret til omkring 40%, nu har jeg 2 styk 160mm med nissehue filter i parallel, jeg vurdere at det reducere luftmængden til ca 2/3 i forhold til uden filter. Husk filtre skal jævnligt renses.
Og så til dit spørgsmål om temperatur forskel, udblæsningsluften er mellem 5-10 grader over rumtermperatur afhængig af hvor hårdt vi fyrer altså ca 1 grad pr KW i dette system.


Besvar