Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tolietskyl anvende varmt vand

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Bri_Jac » 14 feb 2012 15:07

Jeg tænker på om der er nogen der har lavet en anordning der anvender det kolde vand der er i rørene fra varmt forbugsvand, når det ikke har været anvendt et stykke tid og så automatisk skifter til det kolde vand når temperaturen er steget?

Hver morgen når jeg anvender det varme vand, skal jeg lade det løbe et stykke tid inden det bliver varmt, da det jo naturligvis er blevet koldt i løbet af nattet. Jeg er IKKE interesseret i cirkulation.
Tænkte på om der findes en dims der anvender vandet fra den varme hane indtil det bliver varmt og så skifter over og bruger det almindelige kolde vand. Så er der jo varmt vand i røret når jeg skal bruge det. Så jeg opnår komfort samt mindre vandspild.

Jeg tænkte på at lave noget selv og anvende en 3 vejs motorventil, samt 2 kontraventiler. så jeg undgår at sammenblande koldt og varmt vand. og så lade en temperatur sensor give input til en Arduino som styrer motorventilen vha et relæ.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Havmand » 14 feb 2012 15:14

Ideen med at undgå spild er fin, men har du tænkt på at de bakterier der er i det varmevand bliver overført til det kolde vand - IKKE SMART !
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Bri_Jac » 14 feb 2012 15:19

Hvordan bliver bakterierne overført? det er jo derfor jeg vil anvende kontraventiler så vandet kun kan løbe fremad imod toilettet

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Tom_AT » 14 feb 2012 15:21

Sagt på en anden måde.
Der er nok en grund til at ingen laver sådan noget. jeg ville heller ikke turde satse på det. Og da slet ikke for at spare 150,- årligt.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Flemming DJ » 14 feb 2012 15:41

Det lyder besværligt. Men, til cisternen er det da en fin idé. (Så køler den heller ikke indirekte rummet ned med koldt vand ved dén påfyldning).

Jeg tror dog, man kan få mere ud af at forvarme brugsvandet til VVBen med ens varme afløbsvand i en slags varmevekslerspiral eller -forbeholder. Som set på nettet.

Man kan også gå oldschool og tappe det afkølede varmtvand i en dunk og så bruge det til at vande potteplanter med.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Bri_Jac » 14 feb 2012 15:53

Det er egentlig ikke for at spare pengene, for jeg er helt enig at det er småpenge jeg sparer på denne måde, men det irriterer mig at vandet er koldt og jeg bare lader rent vand skylle igennem indtil det er varmt, og jeg kan ikke særlig nemt lave cirkulation.
Ja jeg kunne jo også fylde en spand med det kolde vand og så tømme baljen i toilettet... Men ville gerne have det gjort automatisk...

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Lille put i kedlen » 14 feb 2012 16:14

For at få dit system til at fungere, er du nok nødt til at anbringe en beholder med flydeventiler over cisternen.

En flydeventil, til automatisk at tage koldt vand ind, når der ikke lige er blevet fyldt lunkent vand på. En ekstra flydeventil til at undgå at beholderen løber over. Du kan så nok undlade kontraventilerne!

Vi har selv her i den kolde tid måtte lade det varme vand dryppe lidt for at undgå at det skulle fryse i rørerne ind til huset. Det har vi ladet dryppe i en havevandkande og vandet herfra har vi så brugt til at tø ruderne på bilen op med - ren win-win.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Zarge » 14 feb 2012 18:16

Er der egentlig noget i vejen for bare at køre " varmt vand" på toilettet, jeg mener, det er jo begrænset hvor mange liter den snupper, så om der skulle komme lidt mere end nødvendigt fra vvb gør næppe det store, vandet koster jo det samme, og med mindre du har 8 unger med racermave, så er forbruget vel ikke meget mere end der reelt vil skulle bruges for at holde vandet varmt, og så slipper du for automatisk og problemer med bakterier... Egentlig en spændende idé... Men problemet er hos mig størst i køkkenet, og det kører på en anden streng end badeværelset, og syntes ikke lige jeg har plads til toilettet i køkkenet, så...;-)

calle

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af calle » 14 feb 2012 19:04

Zarge » 14 Feb 2012, 18:16 skrev:Er der egentlig noget i vejen for bare at køre " varmt vand" på toilettet, jeg mener, det er jo begrænset hvor mange liter den snupper, så om der skulle komme lidt mere end nødvendigt fra vvb gør næppe det store, vandet koster jo det samme, og med mindre du har 8 unger med racermave, så er forbruget vel ikke meget mere end der reelt vil skulle bruges for at holde vandet varmt, og så slipper du for automatisk og problemer med bakterier... Egentlig en spændende idé... Men problemet er hos mig størst i køkkenet, og det kører på en anden streng end badeværelset, og syntes ikke lige jeg har plads til toilettet i køkkenet, så...;-)
Hej Tonni.

Kræver det ikke netop noget trængsel på lokummet, hvis det skal virke :)

Venlig hilsen

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Tolietskyl anvende varmt vand

Indlæg af Bjarne B. » 14 feb 2012 19:07

Hvis der skal være økonomi i det, forudsætter det, at man bruger varmt vand til håndvask, hver gang man skylder ud.Det koster jo også lidt at varme det nye vand i vvb op. Jeg har lavet seperat rørføring til toiletter, vaskemakine og udendørs vandhane, så jeg på et tidspunkt kan lave et regnvandsanlæg. Desværre er der også afgifter på den slags, så det kan aldrig betale sig at splitte hele hytten af for at lave det. :|


Besvar