Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny kloak men hvad ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Oldgaard » 14 jan 2012 11:18

Skal her i 2012 have lavet ny kloak i henhold til de regler som kommunen ker kommet med.

Er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge :roll:
den oprindelig plan med nedsivning blev skudt i sænk forleden, vi mangler ca 3 meter i at kunne overholde afstanden til et vandløb ( kald det nærmere afvandingskanal) men ingen dispention fra kommunen :|

så nu er valget mellen biologisk sandfilteranlæg og minirensningsanlæg
nærmere disse 2

bioligisk sandfilter / http://www.watercare.dk/209-147-nedsivn ... elland.htm
pris for matrialer ca 48000 + moms

minirensningsanlæg : http://www.biokube.dk/produkter/en-huss ... soner.html
pris ca 49000 + moms

forskellen i prisen er så lille at det ikke er den der skal kigges på, men nærmere for og imod af de 2 typer

som jeg ser det lige pt.
anlægsprisen for sandfilter er meget større end ved minirens = ca 2-3 dage samt sand til filteret ca 40 kbm
samtidig med så har vi bagefter 45 kvm af grunden som kun og kun kan bruges til græs, og selvfølgelig havde vi ellers planlagt at lave en terrasse i det hjørne af haven hvor anlæget kan være :(
fremover så skal der købes ca 50 L phosfor fældingsvæske pr år til anlæget


anlægsprisen for mini rens = 1 dag samtidig så er det kun minimalt hvad der bliver berørt/ødelagt af have
Det skal lige siges at ved minirens så er der 1 lovpligtigt eftersyn om året = ca 1500 kr

nogen der har en af ovennævnte ell. lign som kan kunne med for eller imod ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af ras65ser » 14 jan 2012 11:44

Hej

Har den øverste men gav ikke 48000,- og så var det lagt i og sluttet til. Har et til 5personer... Tror jeg gav omkring 35000 incl moms. kan godt se om jeg kan finde det helt rigtige beløb.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Hr.Hansen » 14 jan 2012 11:51

Men er det ikke noget med at når det er et påbud fra kommunen, kan du forlange at de skal etablere og servicere det. Så skal du bare betale vandaflednings afgift som normalt.

Det har min kommune ihvertfald fortalt mig for et par år siden.
Mvh Thomas Hansen

chrschou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 nov 2010 11:26
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 150 + kælder
Brændsel: Olimp 8mm
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Lemvig

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af chrschou » 14 jan 2012 12:04

Har selv lige haft samme tur med kommunen.
Jeg fik dog overtalt kommunen til at etablere kloak med trykbrønd.
Jeg tror jeg ville vælge at betale tilslutningsbidrag til kommunen og så lade kommunen stå for løsningen. Du vil så kun have udgiften til el tilslutning/forbrug og så betale vandafledningsbidrag. Tilslutningsbidraget udgør jo ca 35.000 kr uden overfladevand. Du skal også betale for omlægning af egne rør før første brønd, men det skal du jo alligevel.
Kommunen skal tilbyde dig at de står for løsningen hvis vi taler om helårsbolig.
Jeg synes en fordel ved dette er, at hvis kommunen om fx 10 år finder på at hele området skal kloakeres skal du alligevel betale tilslutningsbidrag og de kan inddrage din tilladelse til egen løsning. Hvis du en gang har betalt er det i fremtiden kommunens problem hvis skidtet ikke virker/opfylder krav eller området bliver kloakeret.
Det eneste der kan tale mod at vælge kommunen skal stå for det, er hvis du har et meget højt vandforbrug. Så vil det jo blive dyrt i afledningsbidrag.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Landlyst » 14 jan 2012 12:41

Hvorfor har du fået et påbud? Hvad havde/har du nu? Hvad er ændret siden du har fået et påbud?

Et påbud SKAL altid efterfølges af et tilbud! Dette er et UFRAVIGELIGT lovkrav!

Der er nogle ukendte faktore som gør man ikke lige ka svare på hvad du skal vælge... F.eks. hvor meget vand du bruger? Hvad koster det i afledning; i offentligtkloak, ved nedsivning? Hvad er jordtypen? Grundvandsstand? Afstande?

Lokalplaner for området?


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Oldgaard » 14 jan 2012 12:50

Vi regner lige lidt ;)
vandaflednings afgiften ligger lige omkring 50 pr kbm lige pt
en normal husstand regnes med ca 150 kbm pr år
50*150 = 7500 kr
udgift ( overslag) for etablering af egen kloak ca 65000 kr
derefter ingen vandaflednings afgift ;)
dvs at jeg har forrentet min udgift på 9 år = fremover en besparelse på 7500 pr år
Så nej jeg skal ikke på den offentlige kloak, som forresten ikke eksistere herude ;) og 99% sikkert ikke kommer.

ras65ser : du må meget gerne se om du ikke kan finde den pris du gav, men mon ikke det er uden bundfældningstank ?

Landlyst : det er bare som i resten af landet ;) Eu der har sagt at alle landene i EU skal forbedre vandkvaliteten, derved også div. kloak installationer som er. prøv at kigge på jeres egen kommunes hjemmeside ang. spildevand i det åbne land
nedsivning er desværre ikke en mulighed :(
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Landlyst » 14 jan 2012 13:00

af Oldgaard » for 3 minutter siden

Vi regner lige lidt
vandaflednings afgiften ligger lige omkring 50 pr kbm lige pt
en normal husstand regnes med ca 150 kbm pr år
50*150 = 7500 kr
udgift ( overslag) for etablering af egen kloak ca 65000 kr
derefter ingen vandaflednings afgift
dvs at jeg har forrentet min udgift på 9 år = fremover en besparelse på 7500 pr år
Så nej jeg skal ikke på den offentlige kloak, som forresten ikke eksistere herude og 99% sikkert ikke kommer.

ras65ser : du må meget gerne se om du ikke kan finde den pris du gav, men mon ikke det er uden bundfældningstank ?

Landlyst : det er bare som i resten af landet Eu der har sagt at alle landene i EU skal forbedre vandkvaliteten, derved også div. kloak installationer som er. prøv at kigge på jeres egen kommunes hjemmeside ang. spildevand i det åbne land
nedsivning er desværre ikke en mulighed
puha det var en høj afledningspris... :shock: Men det passer ikke at du ikke kommer til at betale afledningsafgift selv om du har egen kloak, den er bare ikke særlig høj.

Jaja det ka da godt være men de skal jo stadig komme med et tilbud! og har de ikke gjort det så er påbudet ikke lovligt!

Jeg kender godt til spildevand, har lavet rigtigt meget af den slags....

Og hvorfor er nedsivning ikke en mulighed? Hvad er afstandene? Hvor meget plads har du? Hvad har kommunen tilbudt?
Og der er jo også andre løsninger den de to der...

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Oldgaard » 14 jan 2012 13:16

det er rigtigt at de som sædvanlig vil have en lille pose penge alligevel dog er den minimal i forhold til vandafledningsafgift.
grunden til vi ikke kan få nedsivning er vi mangler 3 meter i at kunne holde os de 25 meter fra vandløb
ellers var der ingen tvivl om at der var blevet nedsivning.
At vores undergrund ellers ville egne sig perfekt til det er så en anden sag :( vi ligger trods alt på gammel søbund, vi har ca. 60 cm muld og derefter er der rent sand den næste meters penge.

jep det er sku en del penge for at komme af med vandet ;)

prøv at se forskellen på de forskellige kommuner her

http://penge.dk/bolig/vaerktoej-bolig/k ... ign-priser

Ps kender da en del til kloak/spildevand ;) min far har trods alt været faglærer i kloak i 20 år samt skuemester/sensor for til kloakmestereksamener ,så er blevet lidt punket med det gennem tiden ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af Landlyst » 14 jan 2012 13:26

Og er der slet ingen mulighed for at flytte anlæget de tre meter? Ved ikke hvad i har regnet med men 3 x 15m strenge skal jo ikke nødvendigvis ligge lige op af hinanden, er det med tryknedsivning ka man jo principelt ligge den som man vil, bare jordbunden er ok... :great:

Hvad med et hævet nedsivningsanlæg? Et pileanlæg?

Hvad for et tilbud er kommunen kommet med?

Hehe ja så er du jo heller ikke helt grøn icon_cheesygrin.gif

chrschou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 nov 2010 11:26
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 150 + kælder
Brændsel: Olimp 8mm
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Lemvig

Ny kloak men hvad ?

Indlæg af chrschou » 14 jan 2012 13:28

Valget er jo heldigvis dit.
Lad os sige at (trods høj pris i Sorø/højt forbrug) forskellen mellem afledningsbidrag og bidrag med egen løsning er ca. 40 kr kbm = 6.000 kr årligt.
Så skal du fratrække de 1.500 kr du skriver det koster i årligt service. Så er besparelsen 4.500 årligt ved egen løsning uden tømning.
Egen løsning er ca 30.000 kr dyrere end at vælge kommunens dvs det tager ca 8 år før du er i balance. Derefter sparer du ca 4.500 årligt ved egen løsning. Så skal du fratrække reperationer/udskiftninger mv. Hvor lang tid holder anlægget og hvor lang tid før en dykpumpe, fosfordoseringspumpe, membraner, relæ fx skal skiftes. Der skal også betales for tømning af tank. Herudover vil du altid have risikoen for, at kommunen vælger at kloakere, anlægget ikke opfylder krav mv. og alligevel skal betale tilslutningsbidrag.
Hvis der er krav om fosfor reducering vil regnestykke blive endnu bedre ved at vælge kommunens tilbud, da du ellers selv skal betale kemikalier.
Last edited by 1 on chrschou; edited 14 times in total


Besvar