vandmåler..?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

vandmåler..?

Indlæg af leo-pol »

hej drenge... Idag ringede fruen til teknisk forviring for at høre hvordan det så ud med at monter en vandmåler da vi har egen brønd men har komunal kloark... På den måde slipper vi for at betale de faste 170m3 afledning men kun det vi hælder ud i kloarken... Og det til dyrne er gratis... Men nok om det... Hende på teknisk sagde at vi bare skulle ringe til en vvs'er og så kontakte dem igen... Men nu hvor vi har egen brønd syntes jeg at huske at man godt må mønter måleren selv.... Jeg mindes da også at teknisk forviring selv sagde at jeg godt måtte da jeg snakkede med dem sidst..... Nogle der kender reglerne... mvh leo-pol

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

vandmåler..?

Indlæg af Havmand »

Jeg er overbevist om at det betegnes som snyd, hvis dyrenes vand kører uden om måleren, hvis der er måler på huset.
- ikke hermed sagt at jeg ikke mener du skal køre dyrenes vand uden om - det hedder jo vandafledningsafgift :-)

Anywho, det er jo egen brønd, så monter bare selv... Det ville jeg gøre (har gjort - faktisk præcist det samme som du skal til )
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

vandmåler..?

Indlæg af Bigfoot »

Det er netop afledningsafgiften, og dyrenes vand går ikke i kloakken, så den er skam god nok.

Men der er nu stadig noget med at den måler, skal være monteret og plomberet. Men om det kun er på grund af vandværket, det aner jeg godt nok ikke.

Men umiddelbart ville jeg da bare selv montere den på strengen til huset, og så færdig med det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

vandmåler..?

Indlæg af Albert »

Det undrer mig lidt hvis leo pol,ikke betaler afledningsafgift,når der er afledning til det kommunale kloaknet,der er noget der ikke er helt rigtigt?
De hustande der har har kommunal vandtilslutning,men eget kloaksystem,betaler vand efter vandur,plus der betales et fast beløb i kloakbidrag,eller miljøbidrag om man vil,det er en Svend Auken opfindelse,så den gælder for alle.

Hvis man pålægges en fast afgift på 170 m3,om året,skal man nok ikke være ked af det,da en familie med et par børn,bruger omkring 220 - 250 m3,om året
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

vandmåler..?

Indlæg af Steffeno »

Jeg mener at du skal have to målere, en hovedmåler der måler hvad du hiver op af brønden, og en bi-måler der viser hvad du bruger i huset. Så har du styr på alle tal og kan dokumentere det overfor kommunen.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

vandmåler..?

Indlæg af Aussieboy »

Albert » 05 Jan 2012, 07:38 skrev:Det undrer mig lidt hvis leo pol,ikke betaler afledningsafgift,når der er afledning til det kommunale kloaknet,der er noget der ikke er helt rigtigt?
De hustande der har har kommunal vandtilslutning,men eget kloaksystem,betaler vand efter vandur,plus der betales et fast beløb i kloakbidrag,eller miljøbidrag om man vil,det er en Svend Auken opfindelse,så den gælder for alle.

Hvis man pålægges en fast afgift på 170 m3,om året,skal man nok ikke være ked af det,da en familie med et par børn,bruger omkring 220 - 250 m3,om året

bruger man 220-250 m3 vand når man har 2 børn ?? så tæller vores ur forkert, for vi har brugt omkring de 95 m3 børnene er dog små, men vi har også bygget hus, så de skal da bruge meget de 2 når de bliver større. syntes det lyder højt.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

vandmåler..?

Indlæg af Landlyst »

Albert » for 58 minutter siden

Det undrer mig lidt hvis leo pol,ikke betaler afledningsafgift,når der er afledning til det kommunale kloaknet,der er noget der ikke er helt rigtigt?
De hustande der har har kommunal vandtilslutning,men eget kloaksystem,betaler vand efter vandur,plus der betales et fast beløb i kloakbidrag,eller miljøbidrag om man vil,det er en Svend Auken opfindelse,så den gælder for alle.

Hvis man pålægges en fast afgift på 170 m3,om året,skal man nok ikke være ked af det,da en familie med et par børn,bruger omkring 220 - 250 m3,om året
Øh Albert.... :shock: Jeg tror da lige du skal tjekke dine instalationer, for det lyder lidt som der er noget der løber hvis du bruger så meget.... :shock: :shock: :shock:

Vi er 2 voksne og 2 børn og vi spare absolut ikke på vandet men vi har det sidste år brugt 106m3, har et år brugt 250m3 ,men da lagde der en siveslange på 50meter under en flyttet stor hæk i et par måneder..... icon_cheesygrin.gif

Så jeg ville godt nok være ked af at have en fast bon på 170m3.... :cry:

Men Jeg er ret sikker på at man selv må monter måleren, det skal bare være godkendt! Men er det ikke sådan at private boringer, enten køre helt uden målere og så betaler en fast afgift... Råstofindvindings og vandafledning.... Og skal man køre målere så er det en måler der måler alt der pumpes op, råstofindvindingsafgift, og en så en måler til husholdningen, vandafledning?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

vandmåler..?

Indlæg af Flemming DJ »

Det er i hvert fald sådan, at vi med egen boring betaler en fast afgift på ca. 1700 kr./år.
Og vi udleder endda direkte på en eng, ingen kloaktilslutning. Så det må vel være indvinding?

Og, det er vel egentlig billigt sluppet?

Leo-pol og Havmand> Hvad betaler I for vand og vandafledning?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

vandmåler..?

Indlæg af Bigfoot »

Vi er kun to voksne, men til gengæld nyder vi det varme vand. Så vi bruger 132 kubikmeter pr år, ifølge sidste optælling. Vi er så også tilsluttet byvand, men med trixtank og nedsivningsanlæg.

Men når vi engang får hestene hjem, så kommer forbruget noget højere op.

Men for at komme tilbage til emnet, så kan teknisk forvaltning vel svare på spørgsmålet her? Til gengæld ville jeg starte med at smide en måler på husets forbrug, og så se om det overhovedet kan svare sig at klage over en fast afgift på 170 kubikmeter.

Hvor meget lyder regningen på, for de kubikmeter? Vi betaler nemlig ikke meget mere end 5 kr pr kubikmeter, alt inklusive.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

vandmåler..?

Indlæg af Flemming DJ »

Bigfoot » 05 Jan 2012, 09:26 skrev: Vi betaler nemlig ikke meget mere end 5 kr pr kubikmeter, alt inklusive.
Hvordan i hede, hule... kommer de frem til ca. 1700 kr. med egen boring, uden måler? Dét undrer mig...

Ellers er jeg enig med Bigfoot. Frem med lommeregneren.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar