Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

plast vinduer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

plast vinduer

Indlæg af mikael1960 » 13 dec 2011 07:22

Calle - mine vinduer fra panorama+ kan håndteres og skiftes af 1 mand. han demonterer listerne (indvendig side) og derefter piller han termoruderne ud.
Så er det til at have med at gøre. De er stadig tunge som bar pokker, men han monterede ene mand hele skidtet her.

mikael
Mikael


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

plast vinduer

Indlæg af lille_smed » 13 dec 2011 17:31

hvad har dine vinduer kostet ved panorama

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

plast vinduer

Indlæg af lille_smed » 14 dec 2011 19:18

øv øv øv :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jysk Vindueskompagni kunne ikke laver plast vinduer i min størrelse

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

plast vinduer

Indlæg af mikael1960 » 15 dec 2011 06:39

Jeg husker ikke prisen - men det var ikke dyrere end andre.
Jeg handlede iøvrigt med Panorama+ (PLUS) - ikke med panorama - det er så vidt jeg husker to forskellige.

mikael
Mikael

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

plast vinduer

Indlæg af BVMP » 23 dec 2011 00:45

Vi fik skiftet i næsten hele huset for små 6 år siden. Vi har dannebrogs m. sprods og i en dobbel havedør med lige små ruder i. Det ser det ud til - men det er hele ruder i hver fag og så med sprodser både inde, ude og i midten.

De ligner, både på tykkelsen og profiler, vinduer af træ. Dog kan der i vinter perioden komme lidt sorte løbere. Men det kan fjernes. (Bor tæt ved havet.)

Vi havde plast før, nogle ældre af samme udforming. De nye har ca. 25% større ruder, pga de mindre profiler.

Det er mærket Rehau, og vi er super tilfreds. Skal se om der bliver tid her i juledagene til at lægge et par fotos op.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

plast vinduer

Indlæg af pelle » 23 dec 2011 17:33

hudle » 12 Dec 2011, 01:06 skrev:Jeg kan nu godt forstå man smider plastvinduer i sommerhuset ved havet osv for det der alt æder alt... bortset fra plastvinduer.. Men men men,,,,, det giver indbrudstyven nemmere adgang da de vinduer er bløde som smør... Jeg er glad for mine trævinduer og holder med Levi.. vi tager ikke skade af at male lidt.. hvad skulle man ellers få tiden til at gå med....
Vi havde nogle skiderikker her på egnet, der fik adgang til folks hjem gennem trævinduer. De borede et hul i rammen og stak, et stykke ståltråd med løkke ind, til at fiske grebet på indersiden. Helt lydløst. "Hvor der er vilje er der vej" Desværre. :cry: Der ville det være godt hvis vinduerne var monteret med antverbere.
Jeg har iøvrigt plastvinduer. og er glade for dem.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

knud-ove
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 nov 2011 10:49

plast vinduer

Indlæg af knud-ove » 25 dec 2011 18:40

Til Pelle.
Det kan så vanskeligt lade sig gøre på de plastvinduer jeg kender til, for der er indlagt et stålprofil i vindiet som er vanskeligt at gennembore. Som jeg skrev i mit indlæg tidligere er det ikke fordi jeg synes at plast er det eneste rigtige, men det er et godt alternativ. Hvis jeg skulle vælge vinduer til mig selv i dag, og se bort fra prisen ville det nok blive træ/alu, men vi mangler at se hvor godt de holder efter feks. 15-20 år.
mvh. Knud-Ove

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

plast vinduer

Indlæg af pelle » 26 dec 2011 15:05

knud-ove » 25 Dec 2011, 18:40 skrev:Til Pelle.
Det kan så vanskeligt lade sig gøre på de plastvinduer jeg kender til, for der er indlagt et stålprofil i vindiet som er vanskeligt at gennembore. Som jeg skrev i mit indlæg tidligere er det ikke fordi jeg synes at plast er det eneste rigtige, men det er et godt alternativ. Hvis jeg skulle vælge vinduer til mig selv i dag, og se bort fra prisen ville det nok blive træ/alu, men vi mangler at se hvor godt de holder efter feks. 15-20 år.
mvh. Knud-Ove
Ja, træ er jo blødt som smør i forhold til plast med en skinne i hvis der bores.

Hvis fabrikanterne af beslag til plast vinduer, udfører den tap, (der går ind i og glider op i beslag i karm )med en stor hoved/ kant på. Vil det være umuligt at brække det fra hinanden med koben, da rillen den kører op i vil være mindre en hovedet på tappen. Men, det må vi jo bare håbe fabrikanterne finder ud af at opfinde...

Ang. alu/træ vinduers holdbarhed.
Det tør jeg godt svare på. Knud-Ove.
Nu har jeg renoveret træ/alu velfac vinduer sidste vinter. De var monteret i 1987. Træ og alu var som nyt. Der blev skiftet tætninslister ( de var blevet noget hårde) plastdelen i karmen hvor friktions bremsen sidder i var mørnet og knækkede da man åbnede vinduerne. Friktions bremsearmene blev skiftet ud med nye. Der er i dag ikke plastdele, men metal, skinnen er monteret med.. Skal lige siges, vinduerne har aldrig været åbnet eller smurt i beslag. Var den årlige eftersyn med smøring/rengøring af beslag og pleje af tætningslister (gummilister) med noget blødgørende, blevet overholdt, havde vinduerne stadigvæk været som nye.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar