Husvandværks funktion?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ »

Hæhæ... Det er kuns sådan et filter af spundet plastiktråd i en beholder, der fjerner sten og døde frøer. Det ændrer ikke vandets kemi på nogen måde.

Jeg tvivler sq osse på, at man kan få et filter, der bøffer bakterier og det andet der (ja, hvad ER total-P?)

Det er vist heller ikke lovligt at installere nu, da der skulle kunne opstå bakterievækst i det, sagde min VVS-mand.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth »

Flemming DJ » 15 Oct 2011, 21:09 skrev: Jeg må hellere få skidtet justeret - og måske skiftet forfilteret. Det KUNNE jo også være det, der gør det svært for pumpen at få banket trykket op, så man får et koldt gys, når den starter.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en type forfilter du har, men er det et gængs sandfilter, skal det jo returskylles med jævne mellemrum, ellers blokker det op.
Vort råvand er jernholdigt, surt (lav pH-værdi) og meget CO2-holdigt (kuldioxid) [= mosevand icon_cheesygrin.gif ].
Derfor bliver det beluftet (lille kompr. blander luft i) for at udfælde jernet, som derefter bliver fanget i sandfilteret.
Sandfilteret er en beholder med kvartssand som fanger det iltede jern (okker). Jeg tilsætter jævnligt dolomitkalk i sandfilteret. Kalken neutraliserer CO2'en og hæver dermed pH-værdien, så den nærmer sig neutral.
Engang imellem får jeg råvandet laboratorieundersøgt. Hver gang har konklusionen været, at vandet er brugbart som drikkevand, men vasketøj kan blive rustfarvet pga. jernindholdet og det høje CO2-indhold vil kunne forårsage tæringer i rørsystemet. Er aldrig stødt på, at fitrering er ulovligt.
Sandfilteret skal returskylles jævnligt for ikke at blive blokket op med jern/okker.
Ovennævnte omhandler kun den mineralske (ikke-biologiske) kvalitet.

Kimtal er et udtryk for om vandet er biologisk rent. Mine kimtal er altid i.m. (ikke målelig).
Hvis man kan måle kimtal, er det et udtryk for at vandet er forurenet med bakterier. Som regel er der ikke fare på færde, men - muligheden foreligger.
Der er sjældent bakterier i jordens vandbærende lag. Tilløb af forurenet overfladevand til vandboringen er en typisk forureningskilde. En anden typisk forureningskilde er, når man efterfylder hydrofor med luft (luftbårne bakterier). Jeg har hørt om hydroforer, som var helt grønslimede indvendig.

Bakterier kan ikke filtreres væk. Bakterier skal slås ihjel, enten med klortilsætning (billigt) eller med UV-bestråling (dyrt).

Edit
N-tal = kvælstofindhold
P-tal = fosforindhold
N og P kommer fra gødning. Den gødning der ikke bliver optaget af planterne, bliver af regnvand vasket ned i jorden, hvor det enten via vandløb ender i havet, eller tilflyder de underjordiske vandreservoirer.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ »

Fin forklaring. :great:

Lige en opklaring til mit sidste indlæg: Det er et filter som mit (en aflang, cylindrisk beholder med det der trådplastrør som si indeni), der sku' være ulovligt. Aktivt kulfiltre er f.eks. fint gangbare.

Flemming> Vi har også en del jern, mangan og vistnok også fosfor, som naturligt forekommer i jernholdigt vand. Og okkeren farver, ja. Er der noget, udover luft, der kan mindske okkerproblemet - filtre, magneter el. lign. (okkeren er jo bundet til kalken, svjv)?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Husvandværks funktion?

Indlæg af frølårsraketten »

Flemmingth » 16 Oct 2011, 09:43 skrev: Hvis man kan måle kimtal, er det et udtryk for at vandet er forurenet med bakterier. Som regel er der ikke fare på færde, men - muligheden foreligger.
Der er sjældent bakterier i jordens vandbærende lag. Tilløb af forurenet overfladevand til vandboringen er en typisk forureningskilde. En anden typisk forureningskilde er, når man efterfylder hydrofor med luft (luftbårne bakterier). Jeg har hørt om hydroforer, som var helt grønslimede indvendig.
Hej Flemming

Min brønd ser ret fin ud, og der er ikke noget slam eller lignende på bunden. Til næste prøvetagning har jeg sat en tappehane direkte på koldtvandsrøret, så jeg undgår "krydskontaminering" fra blandingsbatteriet. For at få kål på kimene, har jeg overvejet at hælde lidt klor i pumpens udluftningshul med tømt hydrofor, så hydroforen på den måde bliver skyllet igennem, når pumpen igen kører. Er det en god ide?

Har osse overvejet at lade vandet passere en UV-C lyskilde, men hjælper det på kimtallet?

Jeg kan bruge alle gode råd, da brønden kræves lukket, hvis ikke alle grænseværdier er overholdt.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Havmand »

Er boringen lukket af i toppen, så der ikke kan komme vand ned ?
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Husvandværks funktion?

Indlæg af frølårsraketten »

Ja det er en gammel brønd ca. 1,5m i diameter med mursten i bunden og betonringe og kegle i toppen. Det er dækket af et betondæksel med gummipakning. Der er ganske lidt indsivning i toppen, men så lidt at det meste er fordampet inden det når vandspejlet, der er ca. 5m nede.

PS.: min hydrofor er med membran.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg har smidt en sjat klorin i det omtalte filter, der jo sidder som det første, vandet møder efter pumpen - samlet, ladet virke i systemet og skyllet og skyllet og skyllet (= vand ud af hanerne) - MEN, det kan altså spores/lugtes i laaaaang tid efter.

Har I et godt bud på, at der opstår det her "hul" i flowet, når (eller lige før??) pumpen slår i gang? Selv om fortrykket faktisk er højere i hydroforen end det skal være?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Jens »

Måske en kontraventil lige efter pumpen og før hydrofor kan løse det ?

Det er rent gætværk, men hvis pumpen er lidt slidt, - at den så måske kan stjæle lidt af trykket lige når den starter ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Jan_Al »

Flemming DJ » 18 Oct 2011, 10:08 skrev:Jeg har smidt en sjat klorin i det omtalte filter, der jo sidder som det første, vandet møder efter pumpen - samlet, ladet virke i systemet og skyllet og skyllet og skyllet (= vand ud af hanerne) - MEN, det kan altså spores/lugtes i laaaaang tid efter.

Har I et godt bud på, at der opstår det her "hul" i flowet, når (eller lige før??) pumpen slår i gang? Selv om fortrykket faktisk er højere i hydroforen end det skal være?
Fortrykket i din membran skal altid være lavere end din start setting på pressostaten :great:
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ »

Aha.... Der er lige noget nyt at tjekke op på.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar