Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af viking48 » 01 jun 2011 09:53

Landlyst » 01 Jun 2011, 09:23 skrev: Men tror da ikke lige det er så stærkt det puds det sidder på min sokkel, hvordan undgår man så at det skaller pga det ikke arbejder ens? :shock:
Jeg er sikke på at det pudslag på din sokkel er 1-3 :)
hvad mener du med at det ikke arbejder ens?????


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af Landlyst » 01 jun 2011 09:57

Jeg er sikke på at det pudslag på din sokkel er 1-3
hvad mener du med at det ikke arbejder ens?????
Hvis man laver en stærkere blanding end den der er der, har det da en tendens til at revne da det jo ikke arbejder ens...

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af viking48 » 01 jun 2011 10:07

Landlyst » 01 Jun 2011, 09:57 skrev: Hvis man laver en stærkere blanding end den der er der, har det da en tendens til at revne da det jo ikke arbejder ens...
revner opstår kun hvis der er sætningsskader så kan grunden jo arbejde hvis det er et helstøbt fundament betraktes det som en fast masse og vil arbejde meget minimalt og det vil ikke have betydning.
der hvor der er problemer er hvis du har støbeskel på dit fundament så kan der opstå revnedannelser
rent styrkemæssigt vil de kunne arbejde sammen om du bruger 1-3 eller 1-5 men det er jo holbarheden der er afgørende :shock:

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af Thomas83 » 07 jun 2011 17:48

Status på sokkel projekt.
Jeg snakkede tilfældigvis med en murer på arbejdet en dag og han sagde jeg skulle blande 1 - 3 cement og grus. Nå men 6 skovlfulde grus og 2 skovl cement i blanderen og 1 dråbe sulfo og nej ikke 2 men kun en, så tager det spændingerne i betonen, så lige fugte den gamle og helt rene sokkel med en kalkkost og så på med møjet og jeg må nok tilstå at tricket med sulfoen er effektiv, hvis altså ik blandingen er for fugtig bliver det bare hængende icon_cheesygrin.gif . Det er i sådanne situationer det er fedt at være gør det selv mand, når noget bare lykkedes, så jeg syntes lige jeg vile fortælle det videre.
Tak for de mange input hilsen Thomas.
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af EKP » 07 jun 2011 19:15

Thomas83 » 07 Jun 2011, 17:48 skrev:Status på sokkel projekt.
Jeg snakkede tilfældigvis med en murer på arbejdet en dag og han sagde jeg skulle blande 1 - 3 cement og grus. Nå men 6 skovlfulde grus og 2 skovl cement i blanderen og 1 dråbe sulfo og nej ikke 2 men kun en, så tager det spændingerne i betonen, så lige fugte den gamle og helt rene sokkel med en kalkkost og så på med møjet og jeg må nok tilstå at tricket med sulfoen er effektiv, hvis altså ik blandingen er for fugtig bliver det bare hængende icon_cheesygrin.gif . Det er i sådanne situationer det er fedt at være gør det selv mand, når noget bare lykkedes, så jeg syntes lige jeg vile fortælle det videre.
Tak for de mange input hilsen Thomas.
Bankede du den gamle sokkel helt af eller var det bare en reparation. Hvordan formede du i så fald soklen og hvor flydende var din blanding?

Jeg skal nemlig igang med et lignende projekt hvor 6-7 meter sokkel er "faldet af" og ved ikke om jeg skal lave en støbeform i træ eller andet.

V.h. Emil


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af Thomas83 » 08 jun 2011 06:45

@Emil - Langs husvæggen spulede jeg bare den gamle ren for jord og så på med det, da sokklen ikke gik mere end 30cm ned, men i gavlen hvor væggen er tungere p.ga muret gavl, har der engang været ligesom sådan en skrå kant 15cm ud og så lodret ned og der var den så medtaget at jeg kunne stå og pille naturstenene ud med fingerne og her satte jeg en forskalling op og støbte noget nyt beton ned ved siden af (tror selv det bliver godt) Hvis du bruger kugleblander så skal det være lige så det selv falder af når det når toppen helt uden at hænge fast, så er det lige til at arbejde med.
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af EKP » 08 jun 2011 21:13

Thomas83 » 08 Jun 2011, 06:45 skrev:@Emil - Langs husvæggen spulede jeg bare den gamle ren for jord og så på med det, da sokklen ikke gik mere end 30cm ned, men i gavlen hvor væggen er tungere p.ga muret gavl, har der engang været ligesom sådan en skrå kant 15cm ud og så lodret ned og der var den så medtaget at jeg kunne stå og pille naturstenene ud med fingerne og her satte jeg en forskalling op og støbte noget nyt beton ned ved siden af (tror selv det bliver godt) Hvis du bruger kugleblander så skal det være lige så det selv falder af når det når toppen helt uden at hænge fast, så er det lige til at arbejde med.
Tak - jeg bruger kugleblander så det er en god indikator på den rette konsistens. Har du nogen idé om hvor tyk en sokkel man bør støbe? Forventer at grave så langt ned som muligt selvfølgelig uden at det kommer under det murede niveau.

Hvordan lavede du selve forskalningen - vil jo gerne lave den forholdsvist billigt :-)

V.h. Emil

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Re: Når man pudser den gamle kampstenssokkel op?

Indlæg af Thomas83 » 08 jun 2011 21:45

Et sted mellem 10 og 20 cm vil jeg tro. Husk at lave kanten med fald på, så vand kan rende væk
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd


Besvar