Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
JGlintborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af JGlintborg » 30 jan 2011 18:09

Hej.

Jeg skal om en lille måneds tid til at lave et fyrrum og grave noget rør ned i voret "nye" hus icon_cheesygrin.gif
Meen der er jo så mange forskellige slags at vælge imellem.
Jeg vil gerne have nogle tal på hvor godt de forskellige rør er isolerede, men det er ikke nemt at finde. Har læst en del indlæg herinde, men synes ikke jeg kan finde noget med nogle konkrete tal.
Samtidig ved jeg ikke helt hvor stor en dimmension jeg skal op i.

Huset er af ældre dato 1931 og er mellem godt isoleret. Det er små omkring 100kvm i grundplan og overetagen er også udnyttet (ca 165kvm)
Der er små 20m fra fyrrum til stuehus og jeg regner med det hele skal varmes op af en 13KW KSM stoker.

Jeg har selv kigget lidt på dette rør: http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/page ... 012011.pdf
VVS NR: 087802027

Er de 25mm ikke nok til et hus af den størrelse?
Er det en fordel at vælge enkelte rør fremfor dobbelt? Her tænker jeg kun på varme spild.
Prisen på rørene har ikke så stor en betydning igen, bare vi for nogle ordentlige rør. Vil meget hellere give 100-150 ekstra pr. meter og vi så kan undgå en snefri plet henover gårdspladsen til vinter :cry:
Er løgstørrør at foretrække eller er konkurenternes lige så gode eller måske bedre?
Der er jo mange producenter bla. wavin, isoplus uponor osv. Hvilke leverer de bedste rør icon_cheesygrin.gif
De skal gerne ligge i jorden i mange år, så det er nok et dumt sted at spare.

Jeg håber der sidder nogle kloge mennesker derude der vil dele deres viden og erfaringer med mig
Mvh Jesper Glintborg


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af Landlyst » 30 jan 2011 19:26

Det er små omkring 100kvm i grundplan og overetagen er også udnyttet (ca 165kvm)
:shock: Er det en omvendt pyramide?? icon_cheesygrin.gif

JGlintborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af JGlintborg » 30 jan 2011 19:29

Ja det er en meget specielt hus hehe. Nej de 165kvm er i alt ;) Så 65kvm ovenpå og 100 i stueplan.

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af viking48 » 30 jan 2011 19:53

JGlintborg » 30 Jan 2011, 18:09 skrev:Hej.

Jeg skal om en lille måneds tid til at lave et fyrrum og grave noget rør ned i voret "nye" hus icon_cheesygrin.gif
Meen der er jo så mange forskellige slags at vælge imellem.
Jeg vil gerne have nogle tal på hvor godt de forskellige rør er isolerede, men det er ikke nemt at finde. Har læst en del indlæg herinde, men synes ikke jeg kan finde noget med nogle konkrete tal.
Samtidig ved jeg ikke helt hvor stor en dimmension jeg skal op i.

Huset er af ældre dato 1931 og er mellem godt isoleret. Det er små omkring 100kvm i grundplan og overetagen er også udnyttet (ca 165kvm)
Der er små 20m fra fyrrum til stuehus og jeg regner med det hele skal varmes op af en 13KW KSM stoker.

Jeg har selv kigget lidt på dette rør: http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/page ... 012011.pdf
VVS NR: 087802027

Er de 25mm ikke nok til et hus af den størrelse?
Er det en fordel at vælge enkelte rør fremfor dobbelt? Her tænker jeg kun på varme spild.
Prisen på rørene har ikke så stor en betydning igen, bare vi for nogle ordentlige rør. Vil meget hellere give 100-150 ekstra pr. meter og vi så kan undgå en snefri plet henover gårdspladsen til vinter :cry:
Er løgstørrør at foretrække eller er konkurenternes lige så gode eller måske bedre?
Der er jo mange producenter bla. wavin, isoplus uponor osv. Hvilke leverer de bedste rør icon_cheesygrin.gif
De skal gerne ligge i jorden i mange år, så det er nok et dumt sted at spare.

Jeg håber der sidder nogle kloge mennesker derude der vil dele deres viden og erfaringer med mig
Mvh Jesper Glintborg
Jeg har selv løgstør rør dobbelt det er nok dem der har den bedste isolering /mindste varmetab koster ca 240 kr pr mtr men kik også vvs-eksperten de ser rimelige ud men jeg ville nok lige tage en snak med min forsikring havd de helst vil have (hvis du har skjult-rørforsikring / eller hvis det skal forsikres??? :great:

JGlintborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af JGlintborg » 30 jan 2011 20:25

Det skal forsikris med skjulte rør. Har fortalt min assurandør at der skal graves rør ned og nyt fyrrum. Det havde ingen ændring på forsikringen fortalte han. Har du et link til hvor du har købt dine løgstør rør til de penge? Har skrevet en mail til wavin og isoplus. Så jeg håber på de vender tilbage med nogle tal. Har du nogle tal eller data over de rør du selv har? Jeg synes løgstøt der hjemmeside er lidt kringlet.


MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af MNielsen » 30 jan 2011 20:34

Størrelsen på dine rør afhænger af om du har et et-strengs-system (lav afkøling) eller et to-strengs system (høj afkøling) og hvad du ønsker i fremløbstempratur.

Jeg har læst mig til at tommelfingerreglen i fjernvarmesystemer er at udlægge et rør til 0,001 bar trykfald pr meter. (normalområdet går dog op til 0,004 bar/meter)

Hvis du skal have overført 13KW effekt med et trykfald 0,001 bar/meter i en 25/20,4mm PEX-rør (rughedstal 0,0005mm) skal du have en afkøling på minimum 30 grader C mellem fremløb og retur (flow knap 0,4 l/s). Det kan normalt godt lade sig gøre med 65 grader frem og 35 grader retur.
Var det 15 KW du skulle have overført med delta t 30 grader C skulle du op på en 28 mm slange.

Men hvis du kun skal have 5 grader afkøling (a-la-etstrengssystem) skal du faktisk helt op en 40mm slange for at få overført effekten! :roll:

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af viking48 » 30 jan 2011 20:41

JGlintborg » 30 Jan 2011, 20:25 skrev:Det skal forsikris med skjulte rør. Har fortalt min assurandør at der skal graves rør ned og nyt fyrrum. Det havde ingen ændring på forsikringen fortalte han. Har du et link til hvor du har købt dine løgstør rør til de penge? Har skrevet en mail til wavin og isoplus. Så jeg håber på de vender tilbage med nogle tal. Har du nogle tal eller data over de rør du selv har? Jeg synes løgstøt der hjemmeside er lidt kringlet.
http://www.landbrugoest.dk/Avis/Lokal-a ... .html#/14/ herrer en anonce med løgstør rør
40114230 prøv at snakke med ham :great:

jeg vil mene at du skal have 25mm dett skulle være rigeligt
mine er og25 mm til 240m2 beboelse og 20 metr til fyrrum
Senest rettet af viking48 30 jan 2011 20:49, rettet i alt 1 gang.

JGlintborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af JGlintborg » 30 jan 2011 20:41

Nu synes jeg det bliver teknisk hehe. Jeg troede egentlig bare jeg skulle gå efter laveste lambdatal og dia. på slangen sjussede man sig til. Det skal lige siges jeg ikke er den store vvs'er men synes selv jeg har nogen teknisk indsigt.
Der er i huset et 2 strengsanlæg. Der er gulvvarme i gang og bad. Resten af huset bliver opvarmet med radiatorer.
Jeg aner ikke hvor stor en temperatur jeg skal køre med i fremløb for at det vil køre bedst. Hvis det skal være omkring 60 grader skal der vel laves en shunt til gulvvarmen? Hvad skal man sætte sin fremløbstemp. efter? Det skal vel være der hvor fyret kører mest økonomisk?
Hvis der skal mere fakta på bordet må i endelig sige til.

JGlintborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 jan 2011 17:34
Mit fyr: KSM 175-13 med el-tænding
Areal: 164
Brændsel: Bjerregaard piller
Fremviser gerne i postnummer: 7980
Årligt forbrug: Kendes ikke endnu
Geografisk sted: Mors

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af JGlintborg » 30 jan 2011 20:50

viking48 » 30 Jan 2011, 20:41 skrev: http://www.landbrugoest.dk/Avis/Lokal-a ... .html#/14/ herrer en anonce med løgstør rør
40114230 prøv at snakke med ham :great:

Ham må jeg da vist hellere få ringet til. Men man skulle da næsten tro det er brugt til de penge?
Mange tak for tippet.

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Re: Hjælp til valg og dimensionering af præ isolerede rør

Indlæg af MNielsen » 30 jan 2011 20:52

Ok, sagt enkelt, hvis du holder dig på en kedel på 13 KW er 25mm rør ok, men lige på grænsen. Personligt tror jeg ville gå op på en 28 mm, skulle man en gang i fremtiden få sig en anden kedel.

Hvis du skal trække en vvb i den anden ende af slangen, så skal der helst holdes en min. temp på 60 grader C for at holde baktusserne nede...


Besvar