Hvilken VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Kunze
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 jan 2010 10:08
Mit fyr: Scotte 16Kw/Opop 418
Areal: 350
Brændsel: bare piller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 7 T?
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Hvilken VVB

Indlæg af Kunze »

Hej med jer alle.

Sidste år fik jeg fjernet en lidt underlig konstellation af et brændefyr koblet sammen med et oliefyr. I dag står der en Scotte, og det fungerer rigtig godt. :D Den er en 16Kw, der er belastet omkring 55-60% når det er koldt. Den eneste efterladenskab fra den gamle installation er den elektriske VVB, der sidder i huset, ca. 35-40 meter fra fyret.

Den skal selvfølgelig fjernes og erstattes med en kombi VVB, men hvilken? Jeg havde regnet med en 100L vil kunne gøre det, og jeg gerne kunne varme vandet hurtigt op igen. Jeg havde egentlig besluttet mig får en Vølund, da den har den største hedeflade pr. L vand, men så fik jeg set at VVS-eks har en billig variant med samme størrrelse varme spiral, til ca. halv pris.

Men data på en stykke papir er jo taknemmeligt, så er der nogen der har erfaringer omkring det, jeg kan høste lidt fra? Et andet spørgsmål er, om det kan betale sig, at lave VVBprioritering med den store afstand jeg har mellem fyr og VVB. I vinter drift er det sikkert fint nok, men hvad med sommerdrift, hvor det primært kun er det varme vand fyret skal varme op? Eller skal det hellere laves med en FJV ventil? For at lave VV Priorotet, skal der fjernes rigtigt meget betongulv, for at komme ned til rørenes indgang.

Som sagt hører jeg gerne om jeres erfaringer. Måske kan det hjælp emig lidt på vej i mit valg. :D

God weekend, indtil videre.

Mvh Søren

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvilken VVB

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Besvar