Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

combi vvb, el som 2. prioritet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 jan 2011 10:25

twc » 02 Jan 2011, 03:41 skrev: ...en metro 605c vvb som jeg har i tankerne ikke kan kører på varmeveksler og el varmelegme samtidtig, der står i brugsanvisningen at man skal sætte omskifter på enten el varmelegme/centralvarme.
Jeg forstillede mig, at du satte combi-vvb'en i el-varmer-positionen. Gerne med en lidt lavere set-temperatur end den du sætter i Ønsket varmvandsbeholder temperatur i Scotte/Woody'en.

Desuden kan man i Scotte/Woody'en sætte hysteresen for, hvor lav temperaturen i varmvandsbeholderen skal være, før opvarmningen fra pillefyret starter.

Scotte/Woody'en skal have sin egen temperaturføler i varmvandsbeholderen (evt ca. 100 kr. på eBay, hvis du ikke køber den sammen med trevejsventilen ).

I den opstilling har varmvandsbeholder ingen kontrol over, hvornår pillefyret sender varmt kedelvand gennem varmvandsbeholderen.

Hvis fyret går i stop eller er slukket, så er trevejsvej-ventilen til varmvandsbeholderen lukket, og der kan ikke være nogen selvcirkulation. I den situation vil el-patronen automatisk overtage.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Fer » 02 jan 2011 10:28

Jeg vil tro du skal kigge lidt på fyret også. Her i huset er det sådan at når vi tager et langt bad kan føleren i dyklommen godt komme ned på 11 grader. Selvom der stadig er lidt varmt vand tilbage. Hvis du kun kigger på temperaturen i VVB vil det jo så starte din el patron hver gang.

Man kunne måske lave noget der sagde under 35 grader i mere end 1 time f.eks.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Flemming DJ » 02 jan 2011 12:17

twc » 02 Jan 2011, 03:41 skrev:
Der er dog det andet problem at en metro 605c vvb som jeg har i tankerne ikke kan kører på varmeveksler og el varmelegme samtidtig, der står i brugsanvisningen at man skal sætte omskifter på enten el varmelegme/centralvarme.
Betyder det ikke bare med andre ord, at den allerede er klar til opgaven - man skal blot sørge for at (s)lukke for cirkulationen på centralvarmen, når elpatronen skal varme???
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Zarge » 02 jan 2011 12:54

tjo Men problemet kan jo så være som Fer nævner, når der er forbrug på vvb risikere temperaturen at falde så meget varmelegemet aktiveres, hvis den så samtidig frakobler pumpen (via et relæ) risikeres fyret jo at gå i kog...:-o

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 jan 2011 14:19

Fer » 02 Jan 2011, 10:28 skrev:Jeg vil tro du skal kigge lidt på fyret også. Her i huset er det sådan at når vi tager et langt bad kan føleren i dyklommen godt komme ned på 11 grader. Selvom der stadig er lidt varmt vand tilbage. Hvis du kun kigger på temperaturen i VVB vil det jo så starte din el patron hver gang.
Ja, min standard løsning kræver så nok, at man skal kunne stille hysteresen på elpatronen ret højt op...og det er der vist ikke noget, der typer på at man kan...beklager...relæer med mere har jeg ikke forstand på...

Jeg vil dog fortsat mene, at uforudsete driftstop er så sjældne, og at det er så let i givet fald at trykke elpatronen til, at vi næppe står med et reelt problem, som det kan betale sig at kaste penge og tid efter..

..men alle er jo kaptajn på egen varmeanlæg :)


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Jan_Al » 02 jan 2011 14:31

Fer » 02 Jan 2011, 10:28 skrev:Jeg vil tro du skal kigge lidt på fyret også. Her i huset er det sådan at når vi tager et langt bad kan føleren i dyklommen godt komme ned på 11 grader. Selvom der stadig er lidt varmt vand tilbage. Hvis du kun kigger på temperaturen i VVB vil det jo så starte din el patron hver gang.

Man kunne måske lave noget der sagde under 35 grader i mere end 1 time f.eks.
Nemlig Fer! Derfor skal man først se om fyret kan levere varmen til VVB. Hvis ikke den kan det, så skal man først stoppe cirkulationspumpen. Magter fyret stadig ikke at hæve temperauren i anlægget, så er der gode chancer for at fyret er gået i stå og først her skal VVB have sin el-forsyning.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af Fer » 02 jan 2011 19:34

Jan_Al » 31 Dec 2010, 12:01 skrev:Jeg har lavet en styring til at klare opgaven. Jeg bruger sådan en sjover: http://cgi.ebay.de/Digitaler-Temperatur ... 27b76a1462 Jeg har føleren placeret i et dykrør på KSM'en. Når den starter, afbryder den for strømmen til VVB ved 58C og starter cirkulationspumpen ved 62C. Skulle kedlen gå ud (endnu aldrig sket), så stopper cirkultionspumpen ved 58C og slutter strømmen til VVB ved 55C. På den måde undgår du at overføre varmen fra VVB til resten af anlægget. Der er selvfølgelig også lavet den mulighed at det hele kan individuelt kan startes eller stoppes manuelt ;)
Mange tak :) Sådan en er jeg da lige kommet til at købe til varmeflytnings projekt :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: combi vvb, el som 2. prioritet

Indlæg af neros » 02 jan 2011 22:42

Hej. Det letteste er vel bare og købe en vvb, hvor det elektriske varmelegme ligger over spiralen fra fyret , så undgår man alle problemerne, jeg har selv sådan en, og den er rigtig god, jeg blev rådet til og købe en sådan, af sælgeren fra arcon solvarme da jeg skulle have nyt solvarmesystem


Besvar