Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumpe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Pumpe

Indlæg af themasterdk » 29 dec 2010 14:28

Skal lige høre, gør det noget om pumpe sider på fremløbet eller om den sider på returen?? er det ikke lige meget, hvor den sider :)
--------- ;-) ---------------


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Pumpe

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 15:36

Det er vist en religion... Nogen siger kun det ene virker, andre kun det andet... Giv gamle anlæg sad den på retur, mit nye på frem (så skulle det auto haløj i alpha2 vist virke bedre). Og begge anlæg kørte fint hvad pumpetryk angik...

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Pumpe

Indlæg af Flemmingth » 29 dec 2010 22:17

Hvis man er ude på marginalerne, er det ikke helt ligegyldigt om pumpen sidder i det varme medie, eller i det kolde - eller hvor højt/lavt den sidder.
Ikke alle er klar over det, men Grundfos foreskriver faktisk minimum tilløbstryk i deres Monterings- og Driftsinstruktioner.
Har lige slået Alpha2 op.
Minimum tilløbstryk op til 75 gr.C er 0,05 bar (= 0,5 m vandsøjle)
Ved 90 gr.C er kravet 0,28 bar (= 2,8 m vandsøjle)
Ved 110 gr.C er kravet 1,08 bar (=10,8 m vandsøjle)

Havde selv problemet i sin tid med en UPE 25-60 cirkulationspumpe som sad opppe under loftet i fyrrummet, ca. 2,4 meter over gulv og ca. 3 meter under vandspejlet i ekspansionstanken. I kolde tider kneb det med at få varme nok ind i huset. I min søgen efter problemet faldt jeg over kravene til tilløbstryk (sugetryk).
Med kun 65 gr.C fremløb og 3 meter statisk trykhøjde burde det ikke være problemet, men - man må ikke glemme at rørmodstand i snørklede installationer og modstand i diverse reguleringsventiler er med til at sænke pumpens tilløbstryk.
Forsøgsvis flyttede jeg pumpen ned til gulvet, og øgede dermed pumpens tilløbstryk med 2 meter. Efterfølgende var der ikke problemer med varme til huset.

Og jeg har åbenbart et problem med stor modstand i systemet, for efter at UPE'en er skiftet ud med en Alpha2 25-40 har jeg fundet ud af, at den ikke skubber nok varme ind i huset i AutoAdapt. Her i den kolde tid vil den ikke over 7-8 Watt og fruen klager over manglende varme :x Har sat pumpen til at køre på trin II hvor den bruger 11-12 Watt og fruen klager ikke længere :)
Har dog ikke fortrudt pumpeudskiftningen for UPE'en brugte i samme situation ca. 60 Watt icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Pumpe

Indlæg af themasterdk » 29 dec 2010 22:19

Synes også jeg har problemer med at få varme ind i huset, den må også op i trin 2.. den sider på frem løbet ind, så det kunne jo godt være det var derfor
--------- ;-) ---------------

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Pumpe

Indlæg af Flemmingth » 29 dec 2010 22:30

themasterdk » 29 Dec 2010, 22:19 skrev:Synes også jeg har problemer med at få varme ind i huset, den må også op i trin 2.. den sider på frem løbet ind, så det kunne jo godt være det var derfor
Nu synes jeg ikke lige du skal fare ud og skille systemet ad for at flytte pumpen over på returen.
Dels fordi det er p....koldt, og dels fordi temperaturen ikke har væsentlig betydning sålænge du holder dig under 75 gr.C. Du har nok problemer med rør- og ventilmodstand som jeg har.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Pumpe

Indlæg af themasterdk » 29 dec 2010 22:33

Nej vil jeg hellere ik gøre noget før til sommer. der skal jeg, samtide lave lidt om på systemet. så det bliver der, hvor jeg laver om på det. sku for koldt nu griner
--------- ;-) ---------------


Besvar