Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
skm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Indlæg af skm » 08 dec 2010 11:54

Hej...

Jeg har luret lidt her på forummet, og har fået mange gode ideer, men har lige et spørgsmål angående shunte og pumer...

Jeg har prøvet at tegne mig et anlægsdiagram med kedelshunt og anlægsshunt, men ifølge min logik kan det kun virke hvis diagrammet indeholder 2 cirkulationspumper. Kan det være rigtigt? Jeg har prøvet med 2 og 3-vejsventiler samt flere kontraventiler men kan ikke få et tilfredstillende anlægsdiagram...

Diagrammet er ikke over noget specifikt blot ganske simpelt med: kedel, VVB, radiatorer og gulvvarme samt selvfølgelig de 2 shuntforbindelser og x antal pumper...

Kan godt lide ideen med anlægsshunt, men kræver det en ekstra cirkulationspumpe skal der være en stor besparelse før det er rentabelt...

Bruges anlægsshunt kun til fastbrændselssystemer med akkutank og derved høj fremløbstemp? Tænkte man måske også kunne spare en del ved at benytte det på pilleanlæg som mest skal føde gulvvarme, for så behøver fremløb vel ikke overstige 45grader...

På forhånd tak - Steffen


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Indlæg af Fer » 08 dec 2010 12:05

Jeg tror faktisk godt du kan hente pumpe nr 2 ind igen.

Jeg er ved at omisolere mine centralvarme rør. Jeg har ialt omkring 100meter rør. Jeg smider 40mm rockwool skåle omkring dem. Ved en temperatur differens på 60 grader Hviket jeg har ved minus 5 grader, så smider jeg omkring 0,8kW ud. Selv med den nye isolering. Ved en 20mm isolering som er det lovkravet er ved ny bygning er ville det være omkring 1,6 kW. Det bliver til en del.

Det meste af tiden har jeg en fremløb på 40 grader og udendørstemperatur på 10 grader. Så er det kun 30 grader i differens. Hvilket giver omkring 0,4kW istedet for 0,6kW som 60 graders fremløb ville give. Det er en forskel på 0,2kW. Eller 4,8kWh i døgnet. Ret præcist 1 kg piller. Det er vel 200 kg om året løst regnet. Så er det 400kr.

Hvis din isolation er dårligere er resultatet selvfølgelig større.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

skm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

Re: kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Indlæg af skm » 08 dec 2010 12:27

Men hvis fremløbstemperaturen kun sænkes fra 65 til 45 grader og primært i 30m løgstør-rør, så er besparelsen minimal...? Dele til at lave en anlægsshunt er jo heller ikke gratis... Termisk ventil og så åbenbart en ekstra cirkulationspumpe som også æder strøm... Ja okay det er måske minimalt forbrug en a-pumpe vil have...

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Indlæg af anderswitt » 08 dec 2010 19:03

det er oppe og vende ca hver anden dag med en helves masse pumper...jeg har kørt i 2 ½ år med 1 alpha2 pumpe og en espe 60c. schunt,, men hvis du kører med en baxi keddel så skal der min 2 pumper på det skriver baxi
ingen kan sige hvorfor men de vvs inginører som baxi bruger har ikke fantasi til og bruge 1 pumpe
det vil bruge en hel del strøm og have alle de pumper til og køre det tager meget mere strøm end man regner med

skm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 06 dec 2010 09:09
Mit fyr: Woody 16kw på opop-kedel
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Nær Vildbjerg

Re: kedelshunt samt anlægsshunt med kun en pumpe?

Indlæg af skm » 08 dec 2010 22:53

Ja det ville nemlig være rart at kunne klare det hele med én pumpe. Det kan også nemt lade sig gøre hvis man kun kører med kedelshunt, men bliver mere og mere sikker på der skal 2 til hvis man samtidig ønsker anlægsshunt... Lommeregneren må jo findes frem for at se om det kan betale sig så:-)

sidder anlægsshunten derimod i en kreds som henter varmen fra en veksler eller akkutank, så må man kunne nøjes med én pumpe... korrekt?


Besvar