Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baglæns gennem VVB?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 21:46

Føj for pokker det var dælme et grimt sted, hvis det er der den er koblet på... Det er under vinylgulvet....

Men den plet har altid været der og så mens det hele virkede som det skulle...

Ernst nu siger du at nogle lavede et lille hul i beholderen... Kunne man så (ved godt det ikke er en optimal løsning) Lave en rustfri skive med et lille hul og lægge ind i unionen på stigrøret, det må vel give samme flow begrænsning og stadig nok til at ekspantionen er åben... ? Forventer nemlig at skal ha nyt tag på i det nye år, det gamle er så dårligt jeg ikke tør røre det nu... Og så til den tid gå ind og lave det ordentligt om udefra?


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 04 dec 2010 21:57

Ernst den tegning af ekspantion du linkede...

Hvad gør iltspærre? Det virker da ikke som en vandlås??
Hvorfor forbindelse mellem stigrør og overløb?
Og bobledåse?

Og ville det kunne holde det frostfrit når fyret står i siden at huset uden for gavlen og ekspantion sidder midt i huset inden for gavlen... ? Det er jo langt fra et lodret rør..

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 dec 2010 11:03

Iltspærrer..:
Istedet for at køre ligeud til overløbsrøret, så laver man et lille knæk på røret, så luftens frie ilte ikke så godt kan blæse ind over vandspejlet.
Sådan er der mange der har gjort det i mange år.
Hvis ikke røret får dette lille knæk, så vil den opvarmede luft over vandspejlet ved selvcirkulation blive udskiftet med andet frisk luft, som indeholder ilt, og ilt er et anlægs værste fjende.

Der er også nogen v.v.s.sere, der giver et par sprøjt med en smørekande, - olie ind over vandspejlet.
Så lægges der en tynd oliefilm ind over vandet, som også forhindrer ilt i at gå ned i vandet.


Hvis du alligevel vil adskille returen fra ekspansionsbeholderen, så vil jeg da være størrer tilhænger af, at montere en ½" ballofix, så vil du jo have mulighed for at justere vandmængden.

Inden du monterer ballofixsen, kan du jo lukke den næsten helt i, så du netop lige kan blæse lidt luft igennem den.
Det gjorde man før i tiden, da vi brugte et reguleringstee.
Et reguleringstee ligner et almindelig ½" tee, hvor der sidder en stilbar prop i det midterste hul i teet.
Denne prop skruede man helt i bund, og så løsnede den en anelse, så man netop kunne puste lidt luft igennem den.
Den kan også indstilles mens den er monteret.

Forbindelsen mellem stigerør og overløb, er for, at man ikke skal oversprøjte loftet, når man fylder vand på sit anlæg, og derfor er det også klogt, at lave en lille bobledåse, for flere har oplevet, at vandet godt vil sprøjte ovenud.
Kun derfor.:
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 dec 2010 11:13

Undskyld, - jeg glemte at skrive, selv om der er meget højt fra kedel i keddelrummet og op til ekspansionen, så tror jeg, der stadigt vil opstå en selvcirkulation i dette høje rør.
Vand kan udmærket selvcirkulere i et 3/4" lodret rør.
Men selvfølgelig, hvis dette rør ligger vandret et par meter, så vil det knibe noget.

Loven siger jo, at en ekspansionsledning skal være jævn stigende fra kedel til ekspansion. Den må i alle tilfælder ikke på noget tidspunkt dykke nedad.

Men det kan du bedre selv vurdere, om dette rør slår et stort sving eller det går næsten lodret op.

Går det næsten lodret op, så er der ingen problemer, så vil stigerøret altid have samme temperatur, som toppen af kedlen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo » 05 dec 2010 11:42

Hej.

Øh, lige for en god ordens skyld. Røret der går fra kedlen og op til expangtionsbeholderen må man under ingen omstændigheder snævre ind, p.g. af at kedlen skal kunne komme af med sin damp hvis den skulle gå i kog. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst » 05 dec 2010 13:13

Okay tak Ernst icon_cheesygrin.gif Så har jeg lært noget i dag også...

Men når man så laver et knæk, ka man så ikke få hævert virkning? :shock:

Så du mener jeg skal montere en hane oppe på returen ved ekspantionen? Og så er det sådan set lavet som det skal være? Der er jo ikke nogen utætheder i det som det er, så det ka vel formodes at være ok, der er "bare" en "bremse" der er smuttet... ? Ka man sige det sådan?

Hmm tror der er mindst 5 meter vandret, eller så godt som... Så har min tvivl om at det ka selv cirkulere nok til at varme uden returen...

Leif> Hehe ved jeg godt men det var jo den nemmeste løsning... 8) Men overkommer nok også at skrue en hane på returen og isolere skidtet godt igen.. :lol:

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 dec 2010 16:23

Overløbsrøret skal jo altid være åben ovenud, der plejer man at vende i noget, som vi kalder en spadserestok.
Det lille knæk, skal jo bare være på et sted mellem 8 og 12 cm..
For ikke at det kan danne en hævertvirkning.

Og det er da helt rigtigt som "Landbo" skriver, man må ikke gå ned i rørstørrelse på vej op til ekspansionnen.
Hvis du starter med 1" så skal du blive ved i 1" rør.

Men det behøver kun være 1", hvis kedlen er over 5 m2..
Så du kan sagtens nøjes med et 3/4" rør hele vejen op.

Ja, - monter en ½" ballofix på returen, så du kan regulere flowet.

Nej, når røret ligger vandret på ca. 5 meter, så vil det ikke selvcirkulere.
så vil det være på sin plads at montere ballofixen, for at holde beholderen frostfri.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af tomfisch » 05 dec 2010 22:08

Det er selvfølgelig en skør idé. Men... Kunne man - istedet for at rive huset ned for at finde fejlen - bruge termografering til at finde ud af, hvordan systemet er skruet sammen. Det må være noget med, at lade hus inkl. centralvarme "køle" ned og så sætte varme på. Aner ikke om det kan lade sig gøre, som sagt bare en skør idé :wink:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar