Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Termisk shunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Loekke
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Termisk shunt

Indlæg af Loekke » 24 nov 2010 22:27

Hej.

Har fået problemmer med at få varme nok rundt i huset, så efter alt det bøvl Bigfoot har haft med esbe termisk shunt.
Kigged jeg først hvad min retur lå på den var oppe på 69 grader, synes det er lidt højt når min fremløb er 73.
Kan se min cirkulationspumpe kører på max hele tiden, så det virker som om esbe shunten bare står fuldt åben hele tiden.
Kører kun med en cirkulationspumpe på anlægget, som sidder på fremløb lige på keddel.
Det har virket perfekt de 2 år vi nu har boet der, men nu kniber det med at holde flowet ind til gulvvarme og radiatorrene.
Den eneste forskel fra de foregående år er at jeg har isoleret alle rør i fyrrum og på keddel inklusiv den termiske shunt, ved ikke om den må isoleres også.

Mvh. Loekke


levi

Re: Termisk shunt

Indlæg af levi » 24 nov 2010 22:58

Termostaten har garanteret sat sig fast, - skil den ad og motioner fjederen.

Husk at tappe vand af først :)

Loekke
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Termisk shunt

Indlæg af Loekke » 25 nov 2010 05:28

Hej.

Det prøver jeg, ellers må den jo skiftes, der er den model fra esbe der åbenbart ikke virker ordentlig :-(
Kan se den ny type er anderledes i den måde den skal tilsluttes i forhold til min den gamle.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Termisk shunt

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2010 08:11

åh ja, velkommen til esbehelvedet.... jeg er heldigvis kommet ud af det nu.

Hvor er du fra i det sønderjyske? for vi kunne da slå hovederne sammen en dag, hvis vi skal dele erfaringer med det lorteprodukt.

Men ja, det tyder da på at din esbe står vidt åben, og på den måde cirkulerer det kun i esbekredsen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Loekke
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Termisk shunt

Indlæg af Loekke » 25 nov 2010 16:35

Kommer fra det sydvestligste hjørne af Danmark icon_cheesygrin.gif
Nærmere betegnet Østerby i Tønder kommune.

Prøver at skille den ad imorgen og ser om den kan fikses, hvis ikke ryger den ad helvede til :evil:
og så kommer der en kuglehane på færdig arbejde, inde der kom en termisk shunt på sad der en justerbar shunt fra esbe, men det er jo ikke andet som en avanceret kuglehane og det virkede i 8 år inden den blev utæt.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Termisk shunt

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2010 17:27

Loekke » 25 Nov 2010, 16:35 skrev:Kommer fra det sydvestligste hjørne af Danmark icon_cheesygrin.gif
Nærmere betegnet Østerby i Tønder kommune.

Prøver at skille den ad imorgen og ser om den kan fikses, hvis ikke ryger den ad helvede til :evil:
og så kommer der en kuglehane på færdig arbejde, inde der kom en termisk shunt på sad der en justerbar shunt fra esbe, men det er jo ikke andet som en avanceret kuglehane og det virkede i 8 år inden den blev utæt.
nå derudefra ja.... er selv oprindelig fra Tinglev af.

Men.... når jeg ser på bøvlet med de shuntventiler, så forstår jeg godt når nogen bare bruger kuglehanen.
Men jeg må sige at den ventil jeg har fået i nu, den kører bare. Selv hvis fremløbet er nede på 65 grader, så er returen stadig permanent 60 grader. Så jeg må sige at jeg nu har fået en god løsning. Eneste ulempe ved den, er hvor din ventil (og min gamle) var med fuld gennemløb på returen, blandet med fremløb, er den VTA ventil altså det modsatte, altså fuld gennemløb på frem, blandet med returen, så det giver lidt modtryk i returløbet, som kan give lidt bøvl (hvis man som mig har kørt naturlig cirkulation igennem VVB) Men det kan jo nemt løses af en kontraventil.

Men det undrer mig at der ikke sidder en kuglehane ved fremløbet. lige før din esbe, for det siger de ellers ved min pusher af stumper, at man skal gøre. For de der bimetalfjedre, har det med at blive trætte med årene, og derfor lige skal have reguleret flowet på fremløbet, da de ellers kommer for højt i temperatur. Det kan jo godt være tilfældet ved dig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Loekke
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Termisk shunt

Indlæg af Loekke » 28 nov 2010 09:46

Så kan Baxien igen smide varme rundt i hele huset icon_cheesygrin.gif
Monterede fredag eftermiddag en 1/2" kuglehane istedet for Esbe termisk shunt, og det duer bare.
og så kostede den kun 30 kr.
Har nu holdt øje med returen under fuld og lav last. og den holder en retur temp mellem 58 og 62 det er dælme fornemt, så det bliver bare sådan, gider ikke bruge en mindre formue på en esbe igen når den kun har holdt 1 år :evil:

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Termisk shunt

Indlæg af tvivleren » 28 nov 2010 10:10

du kan vel få pengene tilbage, den koster jo mange penge

Loekke
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 jan 2008 17:53
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6280
Dagligt forbrug: PT 38 kg
Årligt forbrug: 8T
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Termisk shunt

Indlæg af Loekke » 28 nov 2010 10:48

Jo det kunne jeg vel nok hvis fjolset kunne finde kvitteringen :oops:
Har ellers altid haft styr på papirene, men det har knebet lidt efter vi er flyttet og ikke fået indrettet kontoret endnu.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Termisk shunt

Indlæg af leo-pol » 28 nov 2010 13:16

he he... Jeg har også lige haft problemer med min der knabt er du år gammelt... Den har kørt perfekt men begyndte at fald til 50g... Hvis kg slukkede c-pumpen og startede den igen steg den til 60g og faldte derefter til 50g igen... Rensede den uden held... Sendte fruen med og bytte den... Men den nye kørte bare med fuld gennemgang på den varme og shuntede ikke... Jeg drønede ned efter arbejde og byttede den igen dagen efter og den nye køre sku også lidt underligt... Den køre fint den første time... Men så vil den gerne ligge og svinge fra 55g til 70g.... Sku ved at være lidt træt af den....


Besvar