Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB går amok

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: VVB går amok

Indlæg af Emborg41 » 02 nov 2010 15:47

Flemming> Jeg forstår godt der er en direkte linie med koldt vand til blandeventilen, men jeg forstår ikke at der kan være flow uden at der forbruges varmt vand.

Jeg har iøvrigt nu prøvet at banke på alle kontraventiler + blandventil. Det ser ikke ud til at have nogen effekt, men ser lige tiden lidt an.


Peter


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: VVB går amok

Indlæg af Flemming DJ » 02 nov 2010 16:07

Der er jo altid flow i en cirkulationsstreng, også selv om vandet løber forbi tappestederne uden at blive brugt. For så render det jo bare tilbage til tanken, men det er du vist med på. Den streng er jo bare et rør/slange med nogle t-stykker til de forskellige vandhaner, men den kører altså hele vejen rundt til tanken. Som en cirkel.

Når så vandet fra tanken er 60 grader varm, tilsætter blandeventilen helt automatisk lidt koldt vand for at nå de 47,5.

Hvis du slukker pumpen, så er det helt ligesom, du forestiller dig: Vand ud af hanen = vand ind.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: VVB går amok

Indlæg af Emborg41 » 02 nov 2010 16:21

Flemming> Cirkulationen forstår jeg godt. Det er når du siger at blandeventilen TILSÆTTER lidt koldt vand jeg ikke forstår det. Fordi det er jo ikke muligt at tilsætte noget i et lukket system, som jeg vil definere det som, når der ikke forbruges varmt vand.

Derudover skal jeg til at lave lidt om på min tegning. Jeg har studeret beholderen, og kan se at cirkulationen faktisk går ind midt mellem frem og retur på centralkredsen. EL patronen sidder midt mellem centralkreds og solkreds.



Peter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: VVB går amok

Indlæg af Flemming DJ » 02 nov 2010 22:29

Nå, okay. Det er modtaget, og det gi'r selvfølgelig mening - måske er det derfor vores vand falder lidt i temperatur lidt efter, at bruseren er blevet tændt. Med andre ord kan vandet være for varmt i starten.

Der er så også overtryksventilen, som lukker lidt vand ud, når tanken varmes op fra f.eks. helt kold til helt varm. Jeg troede så egentlig, at den kom i spil, når der blev tilsat ekstra vand (og det blev varmet op), men i øjeblikket spytter den nu ikke meget ud, så der bli'r nok ikke tilsat noget.

På den måde gi'r det jo mening med shunten ml. pumpe og blandeventil. So ein Ding burde vi da også ha'.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: VVB går amok

Indlæg af Emborg41 » 03 nov 2010 07:14

Ja jeg er nu stadig lidt forvirret. Jeg kan se på graferne her til morgen http://pillefyr.homeip.net/temp.html at efter jeg slog over på centralvarme opvarmning af VVB er top temperaturen blevet meget mere stabil, og efter der er badet her til morgen faldt det varme vand efter blandeventilen pludselig indstillet niveau.


Peter


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: VVB går amok

Indlæg af Flemming DJ » 03 nov 2010 09:56

Det gi'r mening, at toptemperaturen er mere stabil, fordi din elpatron har et spænd mellem tænd og sluk på måske 10 grader. Vores tænder f.eks. ved 46,5 grader og slukker ved 55, svjh. Vi har Sonnenkraft i maskinrummet.

Men, jeg undrer mig meget over, hvor dælan varmen til bunden af tanken kommer fra??? Der er jo ingen solvarme p.t., så den burde da ligge noooget lavere end de ca. 50 grader... ER dine spiraler forbundet korrekt; altså fyrvarme fremløb øverst, retur derunder, så solvarme fremløb og endelig retur i den nederste spiralstuds???

Når man ser på dine data i linket i dit indlæg herover, kan man tydeligt se i "Temperatur kort - døgn", at bundtemperaturen følger toptemperaturen med en lille forsinkelse. Jeg hæfter mig især ved, at de stiger ens. (Det jævne fald ved ca. samme temperaturer skyldes nok almindeligt tab). Det må være et vink med en vognstang: Enten sker der en kæmpe omrøring, eller som antydet noget forkert skruet sammen.

På "Temperatur kort - uge" ser man, at bundtemperaturen stiger ml. torsdag og fredag - hvad skete der der? Alt andet er jo det samme.
Og igen lørdag/søndag falder temperaturen (du kan ha' tømt tanken med et karbad, men pludselig stiger den søndag igen???).

Det er også ret påfaldende, at den høje bundtemperatur hænger sammen med svingninger i temperaturen i dit varme brugsvand (efter ventilen). Når bundtemp. er lav, står kurven over varmt vand snorlige. *smiley, der klør sig i håret*

Har din cirkulationspumpe været slukket eller gået kold i nogle perioder?

Ellers ville jeg nok skifte den nederste kontraventil, bare som et forsøg.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: VVB går amok

Indlæg af Emborg41 » 03 nov 2010 10:58

Flemming> Ja jeg kan også se meningen med den mere stabile top temperatur. Også fordi Elpatronen sidder midt i tanken, og centralvarmespiral sidder øverst og målingen foretages midt på denne spiral.

Det undrer også mig at bundtemperaturen sådan lige pludselig ryger i vejret. Jeg har checket (efterhånden mange gange :x ). Jeg vil også mene det er en form for turbolens/omrøring der sker. Jeg kan bare ikke se hvorfor :cry:


Nu har jeg monteret en ekstra temp føler på returen på cirkulationen. ( Er pt. kun på forsidebilledet, men der arbejdes på grafen..)

Peter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: VVB går amok

Indlæg af Flemming DJ » 03 nov 2010 11:12

Prøv at slukke din cirkulationspumpe i en periode, så kan du måske få at se, om problemet skyldes, at vandet bli'r trukket ud af returen.

Alternativt (og måske et bedre forsøg) kunne du skrue din blandeventil helt op i temperatur. Så burde den slet ikke ta' "koldt" vand ind, og det burde kunne vise, om problemet ligger i dén rørføring.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: VVB går amok

Indlæg af Emborg41 » 03 nov 2010 11:17

Ja det vil jeg prøve når jeg kommer hjem. Så må vi se om jeg overlever når konen tager et bad i morgen tidlig og der starter med at komme koldt vand :roll:

Peter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: VVB går amok

Indlæg af Flemming DJ » 03 nov 2010 11:30

Tag hellere alternativet med helt varmt vand så. ;-)

Men, bed hende om at være lidt varsom :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar