Ladeventil styring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Ladeventil styring

Indlæg af mejeristen »

OUCH!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

zaritas
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Ladeventil styring

Indlæg af zaritas »

John Skov Jensen » 24 Oct 2011, 21:22 skrev:Her er et link til den ladeventil du har
http://www.lkacaso.se/Documents/LK%20Ar ... %20ENG.pdf

I den står der at der findes en 55 graders termostat til ladeventilen. Producentens varenummer hedder 187 015. Jeg ved ikke hvorfor, men den er ikke nem at finde på nettet udover på producentens hjemmeside. Men tag fat i Søren, for termostaten findes.
Det er dog lidt mærkeligt at DV center fortsat linker til den fejl model ladeventil, det gjorde jeg dem opmærksom på for over et år siden.

Men du skal passe på med en så lav åbningstemperatur, den sikrer ikke kedlen optimalt mod kondens tæring

/John
Tusind tak, hjælpsomme John :)

Nå, men så mener du jo det samme som DVcenter'et :wink:
Vil det sige at merforbruget af piller er det værd i forhold til kedlens levetid? Det virker jo underligt at det ikke er nævnt i min maual til alconkedlen/stokeren.
Er der andre som har lignende erfaring?
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.
zaritas
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Ladeventil styring

Indlæg af zaritas »

levi » 24 Oct 2011, 23:19 skrev: Sæt din kedeltemp. op med 5 grader istedet, - ved at vælge en mindre termostat risikerer du mindre levetid på kedlen :oops:

En mindre termostat kan som John har fundet ud af skaffes, - men den skal hjem fra Sverige så det tager 2-3 uger.

Forøvrigt var det Svend du snakkede med, - jeg overgav telefonen til ham da jeg var optaget :great:
Beklager Søren, det er jo helt rigtigt at det var Svend, Beklager :oops:

Nå men du mener så også at merudgiften til et øget pilleforbrug er "billigere" end en ny kedel.
Alternativt så skulle jeg måske bare vælge at bypase akku-tanken i det hele taget når jeg fyrer med piller i stedet for fastbrændsel?
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Ladeventil styring

Indlæg af Tom_AT »

Zaritas->
Hvad er din oplevelse ellers af Blacksmith stokeren?

Jeg har indkøbt mig en Atmos DC25 til at fyre med brænde i ved siden af, da jeg ganske enkelt synes Alcon 6 kedlen er alt for ringe til at fyre med brænde i. Den er vist i øvrigt heller ikke godkendt til brændefyring så vidt jeg ved. Men kan ikke helt huske reglerne.

Dog som stoker fungerer det helt fint :-)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Ladeventil styring

Indlæg af John Skov Jensen »

zaritas » 25 Oct 2011, 19:58 skrev: Tusind tak, hjælpsomme John :)

Nå, men så mener du jo det samme som DVcenter'et :wink:
Vil det sige at merforbruget af piller er det værd i forhold til kedlens levetid? Det virker jo underligt at det ikke er nævnt i min maual til alconkedlen/stokeren.
Er der andre som har lignende erfaring?
bare fordi de 55 grader ligger på grænsen er det jo ikke sikkert at din kedel kondenserer røggasserne. Så jeg ville ofre de par hundredlapper på en ny termostat og så se hvordan det går og holde nøje øje med den. Går det er det jo en nem og billig løsning, går det ikke må du tage den derfra. Jeg har tilfældigvis en 3vejs ventil du kan købe :-) du kender jo vejen

/john

zaritas
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Ladeventil styring

Indlæg af zaritas »

Tom_AT » 25 Oct 2011, 20:11 skrev:Zaritas->
Hvad er din oplevelse ellers af Blacksmith stokeren?

Jeg har indkøbt mig en Atmos DC25 til at fyre med brænde i ved siden af, da jeg ganske enkelt synes Alcon 6 kedlen er alt for ringe til at fyre med brænde i. Den er vist i øvrigt heller ikke godkendt til brændefyring så vidt jeg ved. Men kan ikke helt huske reglerne.

Dog som stoker fungerer det helt fint :-)
Jeg har grundlæggende været super tilfreds med min Blacksmith stoker.
De første 5 år har den dog kun kørt som stoker mens jeg har bygget hus/værksted/fyrrum færdigt i mellemtiden. I den tid har den brændt korn, skovflis, småflis, 8 forskellige slags piller i div. størrelser, rapspiller og alt muligt. Den har tygget sig fint gennem det hele, med lidt skiften mellem automatik og manuel styring. Efter 5 år har jeg skulle hovedreparere brændehovedet, men det er vel at forvente. Fabrikanten har givet super god support, selvom jeg dog ikke har kunnet træffe ham, sidst jeg prøvede.

Sidste år blev den koblet til akkutank (som er påkrævet for brændefyring, i følge fabrikant) og det er således kun min anden fyringssæson med akkutank og pille/brændefyring.
Sidste år blev det ikke til meget brændefyring, da sæsonen med pausefyring var stort set ikke eksisterende for mit vedkommene :shock: Så derfor er det nu først i år at jeg begynder at kigge på "fine-tuning"
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.
zaritas
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19 sep 2010 22:36
Mit fyr: Blacksmith 20KW, Alcon A6, 1000 l. akku
Areal: 250 + 120 værksted
Brændsel: ALT co2 neutralt
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 6-8

Ladeventil styring

Indlæg af zaritas »

John Skov Jensen » 25 Oct 2011, 20:41 skrev: bare fordi de 55 grader ligger på grænsen er det jo ikke sikkert at din kedel kondenserer røggasserne. Så jeg ville ofre de par hundredlapper på en ny termostat og så se hvordan det går og holde nøje øje med den. Går det er det jo en nem og billig løsning, går det ikke må du tage den derfra. Jeg har tilfældigvis en 3vejs ventil du kan købe :-) du kender jo vejen

/john
Problemet er jo.... at der er en "fejlmargen" på ca. 10% i forhold til åbnings temperaturen på termostaten (i følge forhandler), således at de 65 grader i kedlen bliver til ca. 62-63 g. i røret ved ladeventilen. Dette resultere så i ingen eller minimalt åbning til tank (med 60 g. termostat). Stokeren går i pausefyring selvom akkutanken kun er 30 grader. Hvis jeg kører stokeren op på 72-73 g. bliver temperaturen ved ladeventilen således også det højere og den åbner ordentligt og giver et godt flow til akku'en.
Derfor siger min logik mig at hvis jeg erstatter termostaten i ladeventilen med en der åbner 5-10 g. tidligere, så passer pengene med de 65 g. som driftstemperatur i stokeren og alle er glade... eller :roll:

Tak for tilbudet John, levere og montere du også :wink:
Zaritas
Tester brandværdig på alt biologisk og organisk materiale i gas, flydende og fast form.

Besvar