Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fælles varmecentral

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af snubbi » 12 jan 2011 21:05

hej et lille tillæg
hvis i kommer vider med projeckte ville jeg vælge en reka den er alt ædene.korn-flis-træpille og med trappe rist samt aske snegl
og plan silo med en bevægelig bund
kan evt. bygges ind i en 40 fod container og fyret i en anden.= lave etablerings omkostning igen fast fundament
og container er billige og kan beklæde med plader så de bliver pæne
reka har erfaring med stor(større) anlæg har set et de har lavet til en stor gård der fyr med flis det rum de brugte hade samme mål som en 40 fod container
40 container rumme ca 60m3 så den skal fyldes 3 gange måske 4
hvis i er 5 husstande vil jeg gætte på at der skal bruges ca 200m3 flis til en pris på 110 kr pr.m3. i kan sikker lav en god års aftale med leverandør af flis eller andet brandbart

held og lykke med projeckte håbe at de vil lykkes for jer

nb. i kan spørge de forskellig leverandør af kedeler om de har nogle i drift i jers område ,og i den størrelse i skal bruge. Det anlæg på gården jeg så var der 2 kedler på 60kw en til sommer drift og begge 2 kørte om vinteren de var noget reka hade stille op


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Hans » 20 jan 2011 10:54

Keld skrev:Herringløse, en lille landsby, nord for Roskilde er blevet udpeget, af Roskilde kummune og energiministeriet, som forsøgslandsby, på energiområdet!
Vi var tæt på at købe hus i Herringløse for et par år siden, men så endte vi alligevel ved Ringsted. Det kunne ellers have været spændende at være med i det projekt. Måske ville der have været mere gehør for idéen om en fælles varmecentral der...
Erik2 skrev:Jeg ville ikke turde andet end fælles storkøb af brænde eller træpiller. Alt andet er en sikker opskrift på ævl og kævl.
Ja, det er muligt at flere af mine naboer har tænkt den samme tanke. Jeg ser det nu som et udtryk for at tale om et halvtomt glas i stedet for et halvfyldt glas. Selvfølgelig kan der opstå problemer i et forpligtende fællesskab. Men der opstår også andre muligheder end de indlysende økonomiske. Lige nu vinker vi til hinanden igennem vores bilruder når vi kører forbi hinanden. Tænk hvis vi også var nød til at snakke med hinanden og få noget rent praktisk til at fungere. Uha Uha new2
Når de voksne holder hinanden på en arms længde, kan man jo håbe, det er anderledes med børnene. Så nu er jeg sammen med to andre naive naboer igang med at lave en kombineret legeplads til børnenen og bålplads til deres forældre. Det kan jo også gå galt, men vi satser på det modsatte.
Mvh.
Hans

Brugeravatar
KLaursen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 31 jan 2011 13:05

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af KLaursen » 31 jan 2011 23:54

Hej, vil bare lige sige, at vi måske har et fyr, der evt. kunne have jeres interesse? :)

viewtopic.php?f=28&t=9645

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Hans » 01 feb 2011 22:44

Hej KLaursen.

Tak for tilbudet, men som jeg fortalte i et tidligere indlæg, er projektet indstillet.
Mvh.
Hans

Kraftvarme2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 26 maj 2010 00:37
Mit fyr: Passat C1
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Dagligt forbrug: 29

Re: Fælles varmecentral

Indlæg af Kraftvarme2 » 02 feb 2011 01:37

Hvis en dag projektet bliver interessant igen skal i overveje at vælge en gasvarmepumpe løsning, de har en virkningsgrad på ca. 150% og kræver minimal tid til drift.

En anden ting er at det ville være en god ide at få lavet en fast aftale brugerne imellem, og så få den tinglyst, som man også gør når naboer er sammen om minirenseanlæg og ligende.

Mvh Allan


Besvar