Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overskudsvarme fra solfanger.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Soljatak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:21
Mit fyr: OPOP 418, 16 kW med Scotte 4.99
Areal: 186 m2 (stue114+72)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 4,8 t jan.09-10

Overskudsvarme fra solfanger.

Indlæg af Soljatak » 17 feb 2010 12:49

Jeg har tidligere haft oliefyr (støbejernskedel) kombineret med 12 m2 solfanger og sandlager. Nu er oliefyret (heldigvis) skiftet til et pillefyr icon_cheesygrin.gif . I teorien skulle der, da jeg havde oliefyr med lav returvarme kunne udtages varme fra sandlageret til returindgangen på fyret, men jeg fik dog aldrig så meget varme på sandlageret, at det kunne lade sig gøre. Nu har jeg en kedelshunt, der gør at returvandet til fyret altid er ca. 50 gr. C., så jeg tror at 2- og 3-vejsventilerne ved returindgangen til fyret ikke rigtig gør nogen gavn.
Er der nogen, som vil give mig gode råd til ændringer af diagram?

I og med at jeg ikke får varme nok fra de 12 m2 kobberpladefanger, har jeg spekuleret på, om det er muligt at supplere med vacuumfangere - kan det lade sig gøre?

Hilsen Michael M.
Vedhæftede filer
Diagram.xls
(53 KiB) Downloadet 160 gange


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Overskudsvarme fra solfanger.

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 feb 2010 21:12

Ja, - det kan udmærket lade sig gøre.
Du skal køre gennem kobberfangerne først og dernæst gennem vacumrørsfangerne.

Hvis du altid kan komme af med overskudsvarmen fra solen, (og det kan du jo i sandlageret), så synes jeg, at du skal købe 60 - 90 vacumrør fra firmaet Q-PRO, hvis du har plads til dem.
Med 90 rør vil du hive mere end det dobbelte hjem, af hvad du gør nu. Også med en væsentlig højere temperatur.

Jeg ser ikke nogen ekspansionsbeholder på solvarmeanlægget, hvor har du gemt den.??

Måske sidder der en åben ekspansionsbeholder oppe ved fangerne.???

PS.
Jeg tror aldrig, der vil komme luft ud af luftpotten nede ved veksleren.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Soljatak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:21
Mit fyr: OPOP 418, 16 kW med Scotte 4.99
Areal: 186 m2 (stue114+72)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 4,8 t jan.09-10

Re: Overskudsvarme fra solfanger.

Indlæg af Soljatak » 17 feb 2010 22:50

TAk for hurtigt svar.
Ja - af hensyn til manglende plads på tegningen har jeg ikke indtegnet solfangerne og den dertil hørende åbne beholder som er placeret på min gangbro inde på mit loft.
Hvordan med 2- og 3-vejsventilerne og den dertil hørende rørføring er det ikke noget rod sammen med mit pladejernspillefyr med returtemperatur på 50 gr. C?? Er der nogle andre muligheder?? Eller skal jeg simpelthen bare fjerne ventilerne og slette rørføringen og så kun satse på at afgive varmen til sandlageret. Sandlageret er lavet med 100 mm Sundolitt under sandlageret og 100 mm Sundolitt indvendigt på et 40 cm bredt randfundament til min tilbygning.

Hilsen Michael M.


Besvar