Avtb om til en Avta !

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

Hej forum !!!

har læst noget om dette emne her, men det er mange sider jeg skal læse igennem igen for måske at finde det, hvordan er det nu det gøres ?? skruer man både top og bund af også vender midten 180 grader også på igen, eller er det top og bun der faktisk skal vendes ?? syntes nemlig ikke mit forsøg virker som jeg havbde håbet, har sat den i bunden til en akku tank, og den skulle så åbne når føleren nåede en sat temp i toppen af tanken hvor jeg har lavet så returen går ind der nu, altså efter de tegninger ernst har lavet.

håber på hurtig hjælp.
mvh matti

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af pelle »

Hej
Ja.. Det er ventilhuset du vender 180 grader. Det midterste. Så har du en avta, som åbner ved stigende temperaturer.

Føleren, bør du dog placere på returen lige inden kedlen. Det er jo der den bør føle. Du kan sætte den fast med strips og tape den godt til med alutape og isolere godt udenom. Jeg har gjort Ernst opmærksom på følers placering. Det er han helt med på.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

tak for svar, jeg var ovre og prøve og vende den som jeg måske tænkte det var kort efter jeg havde spurgt og det hjalp. du skriver nu føleren skal sidde lige før retur kedel ? også når jeg har termovar styring ??
mvh matti
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af pelle »

Hej
Ja føleren bør sidde efter ventilen, for at den blander korrekt. Ok. Du har termovar. Så skal avta holde sig lukket når du benytter piller og åbne når der fyres med træ, så hele tanken kan varmes op.. Så skal stokerens set punkt være lavere end den temperatur avta stilles til og det er kun toppen af tanken der varmes op. Når der så fyres med træ kommer kedel temp. højere op end det avta står til og hele tanken varmes op. Er det ikke sådan du har tænkt dig det ?
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

jo det er sådan jeg havde tænkt mig det, men hvis jeg sætter den lige før kedel, det bliver efter den termovar, den er jo hurtig en given tem også skal den åbne tanken, er det rigtigt ?? for den avta skal ikke bruges til at blande vandet så man opnår en hvis retur temp. jeg syntes ikke min avta åbner rigtig nu alligevel. skal skalaen mon stå på et eller 5 for at at åbne ved lav temp når nu man har lavet den om fra en avtb. håber du forstår. :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af pelle »

Aussieboy skrev:jo det er sådan jeg havde tænkt mig det, men hvis jeg sætter den lige før kedel, det bliver efter den termovar, den er jo hurtig en given tem også skal den åbne tanken, er det rigtigt ?? for den avta skal ikke bruges til at blande vandet så man opnår en hvis retur temp. jeg syntes ikke min avta åbner rigtig nu alligevel. skal skalaen mon stå på et eller 5 for at at åbne ved lav temp når nu man har lavet den om fra en avtb. håber du forstår. :)
Hov..det er rigtigt, at avta ikke kommer til at virke som shunt i dit tilfælde. Så skal føleren jo blot sidde på røret et sted. Så syntes jeg bare du skal lade føleren sidde på sin nuværende placering. Det med at bruge en avta til at blande med er jo ligemeget når der er pumpe og termovar. Det var jo mere hvis det var til selvc.
Ved en AVTB passer tallet 5 vel til 50 grader og tallet 6 til 60 grader. Det er muligt at det er modsat ved AVTA. Der bliver jeg dig svar skyldig. :oops:

Kan du ikke føle på retur røret om den bliver koldere efter AVTA, når AVTA åbner op.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

OK, så langt så godt. jamen jo men jeg tror ikke den åbner rigtigt da min tank ikke bliver mere end 40 grader hele vejen ned, men returen over til termovar er 50- 60 grader, så det er ligesom den ikke åbner rigtigt lige meget om jeg skruer hele vejen den ene vej eller den anden vej, forresten går den kun til 5 i tabel, det skal siges det er en 30-90 graders jeg har købt.

mvh matti
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Ernst Drastrup »

Der kunne ligeså godt stå A - B - C på skalaen som fra 1 til 5.
Denne skala referrer ikke til nogen bestemt temperatur.
Ettallet står for laveste temperatur og 5 for højeste temperatur.
Føleren har fra ny af en rød streg på langs ad føleren, og denne streg skal så vidt jeg husker altid vende opad, når føleren ligger på et vandretliggende rør.
Det bliver altid præsiseret i indformationen der ligger i æsken, når du åbner for en ny AVTA eller AVTB.

I dit tilfælde, når du bruger Termovar, så skal du placere føleren på returen fra øverste retur, og selve ventilen skal monteres på retur nr. 2 ved bunden af tanken.
Når føleren mærker noget vand der er varmere end det du har indstillet ventilen til, så skal ventilen åbne for retur nr. 2 så du nu udvider akkumuleringsmængden i tanken.
Det er rigtigt som Pelle skriver, når du fyrer med træ, så kan du roligt "slæbe" hele tanken med.

Du kan jo prøve dig lidt frem, ved at sætte føleren ned i en spand varmt vand, og skifte over til en spand kold vand,
Så kan du hurtigt finde ud af, hvor højt du skal stille ventilen for den kan åbne.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

har lige læst brugsanvisningen igen igen, og hvad jeg får ud af det, så er det de modeller der har interval fra 0-30 og den der går op til 60 grader, de har andre føler som skal side bestemt med pil op og en skal side lavereend selv ventilhuset, men ikke den model jeg har, der står der man kan sidde den i vilkårlig retning, jeg får det skildt ad i morgen så kan jegb vel se dens reaktion der, har lige prøvet det med vandet uden der skete noget. tænker på om det simpelthen er lidt skidt der sidder i den ? der står man helst skulle sætte et filter ind inden ventilen, men gør i det normalt ??

takker for svar indtil videre.

mvh matti
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hvis det er en gammel brugt AVTB du har, så kan selve karpilarrøret, som er det tynde kobberrør mellem ventil og føler være utæt, så kan den ikke virke. Dette rør er fyldt med kviksølv, og hvis det er smuttet ud, så må du have fat i en ny føler, som er loddet sammen med selve bundstykket.
Det synes jeg, det tyder på, når ikke den reagerer for varm og kold vand.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar