Avtb om til en Avta !

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

jeg har købt en helt ny, så nej det er hellere ikke derfor, jeg prøvede og gi den nogen chok i nat med kold og varmt vand imens den sidder på anlægget, og den virkede vist nogenlunde da jeg kom ud senere på natten. der er kommet lide mere varme på tanken en ellers, så kan være det funger nu, jeg ved ikke måske da jeg har skildt den ad for og blive en avta, at så den skive der lægger imellem fjeder og ventil den måske er blevet vent,jeg har måske på fornemmelsen det er det der hjalp da jeg byttede om på den, den skulle ligesom presses ned nu fjederen, men det er jo klart når der er varme på dykrøret, da jeg havde den skildt ad var jo før den blev monteret. måske det er hele fejlen ??
mvh matti

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af leo-pol »

hej der..
hvor hurtigt virker den ventil...?
sidder selv og overvejer at gøre på samme måde med min acco-tank frem for en magnet ventil styret af styringen...
det jeg sidder og tænker er at hvis den åbne langsomt og over et par grader og man ikke har ret stor foreskæld i grader om den så kan hitte ud af det...
feks.. at man køre med piller ved 75* og træ på 80*...
og at den vil begynde at åbne hvis pillerne lige kommer op og snitter ved 77-78*....
for det vil vel være noget møg hvis den ikke rigtig kan finde ud af at den ikke skal åbne selv om temperturen lige nærmer sig lidt under...
elller er det bare mig der tænker for meget.... :shock:

mvh leo-pol
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

Altså jeg havde tænkt mig det modsat, at den skulle åbne f.eks v ed 50-60 grader når jeg fyrdede med brænde, også 70-80 grader når det var piller, men i teorien hvis man ikke vil bruge akku med pillerne kan man jo sætte den på 100 grader da du skal have en termostat på din pillebrænder der slår fra hvis den bliver over en hvis temp ligesom på et oliefyr. og den er nu let og skrue på. også skal den ikke bruge noget strøm der pludselig ikke virker ;)
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af leo-pol »

Aussieboy skrev:Altså jeg havde tænkt mig det modsat, at den skulle åbne f.eks v ed 50-60 grader når jeg fyrdede med brænde, også 70-80 grader når det var piller, men i teorien hvis man ikke vil bruge akku med pillerne kan man jo sætte den på 100 grader da du skal have en termostat på din pillebrænder der slår fra hvis den bliver over en hvis temp ligesom på et oliefyr. og den er nu let og skrue på. også skal den ikke bruge noget strøm der pludselig ikke virker ;)
okay..... det forekommer mig lidt omvent af hvad jeg troede at man gjorde...
men jeg kan ikke lige se hvad det skulle gøre godt for....
hvis den åbner ved 50grader ved brænde fyring... så er den jo også åben ved 70grader med piller...
hvor er det så lige at fidusen er....

men ret mig hvis jeg er helt ved siden af....
jeg vil da mene at man fyrede med piller på feks 72grader.... så begynder man at smide brænde i kedlen... og når den kommer op på feks 80grader.... så åbner ventilen og tanken køre med...
hvis brændet går ud... og kedlen kommer ned på 78 grader.... så lukker ventilen og køre køre på "pille" stadie igen...
og den vil jo så først tæske varme på når tanken er tom for "80grader" varmt vand og returen kommer ned under 72grader.....

det gælder vel om at have plad til så meget "brænde" varme som muligt...
og når man køre pille gælder det vel om at der skal være så lidt plads som muligt og faktisk slet ikke bruge tanken.........!!!
mvh leo-pol
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du kan roligt montere sådan en AVTb, der ændres til AVTA, ved at vende selve ventilen 180 grader.
En AVTB er meget billigere.
Afmonter bund og top og vend ventilhuset om på hovedet og monter så bund og top igen, (nu på de modsatte sider) af ventilhuset.
Den skal jo ikke have strøm for at virke, den virker helt termisk.
Og I kan roligt montere sådan een. Man skal bare lige finde ud af, hvor højt op man skal stille den, og det gør man altså nemmest og mest nøjagtigt ved at putte føleren ned i en spand med f. eks. 75 grader varme vand.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

leopol: det er nok fordi vi snakker forbi hinanden, jeg har en fastbrændselskedel som det eneste, men der er så huld i siden til en stoker jeg kan sætte på, f eks hvis vi skal væk en weekend eller noget, bruger dog helst ikke det da de jo koster penge de piller ;) så derfor vil jeg gerne have den åbner sig tidligere med brænde. hvis jeg så sætter min stoker på er det og sætte den op i temp, og dermed kører den jo så ikke med, en kuglehane kan styre det skift også.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af leo-pol »

okay.... så er jeg med... jeg troede at du skulle fyre med begge dele og ventilen skulle sørge for at varmen "overlappede" hinanden....
men hvis du skal til at monter brænderen for at skifte til piller, ville det så være så slemt at hive i en kugleventil som du selv er inde på....
og spare pengene til ventilen...den er jo ikke ligefrem gratis.... :( :(
men okay... jeg er selv "komfort" præet og kan godt lide at tingene bar funker automatisk..... :great: :great:

men jeg har sidet og luret på vvs-kespertens hjemmeside lidt...
og jeg kan kun se at men kan få dem i 3/4"....er det stort nok når resten er lavet i 1"....??
jeg går ud fra at når den hedder AVTB 30-100GR.... så er det den`s virke område der kan stilles mellem 30 og 100 grader...
mvh leo-pol
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Aussieboy »

Ja det kunne jeg sagens, jeg havde bare slet ikke lavet min retur på den måde som nu, så den køre udenom tanken, så kan man jo ikke, plus jeg får hurtigt noget varme på huset inden den varmer tanken op, også er det sommetider det er bedre med sådan noget automatik end en hane man skal huske og åbne og lukke, hvis konen nu skal gøre noget en dag. ;) ja ernst skrev man godt kunne drosle ned et kortere stykke så man kunne godt nøjes med en 3/4 ", jeg købte min hos sortvvs, der fandt jeg den billigst. Vvs.eksperten skriver jo ellers til danmarks bedste pris når man slår noget op, men den holder nu ikke altid, ja tit så kan deres eget firma Vvs- grossisten levere billigere, syntes det er noget mærkeligt noget.

mvh matti
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja det er rigtigt, - I kan udmærket bruge en 3/4" selv om rørene er lavet i 1".
Der kan ske det, hvis I monterer en 1" så kan den stå og pendle - åbne og lukke - åbne og lukke hele tiden.
der er som om en 1" ikke kan lukke så lidt vand igennem inden den allerede skulle have lukket.
En 3/4" er meget bedre til at finde den "gyldne" mellemvej. Den åbner ikke mere end den skal, - den falder hurtigere i ro i en lille åbning, hvis man kan sige det sådan.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Avtb om til en Avta !

Indlæg af leo-pol »

Aussieboy skrev:Ja det kunne jeg sagens, jeg havde bare slet ikke lavet min retur på den måde som nu, så den køre udenom tanken, så kan man jo ikke, plus jeg får hurtigt noget varme på huset inden den varmer tanken op, også er det sommetider det er bedre med sådan noget automatik end en hane man skal huske og åbne og lukke, hvis konen nu skal gøre noget en dag. ;) ja ernst skrev man godt kunne drosle ned et kortere stykke så man kunne godt nøjes med en 3/4 ", jeg købte min hos sortvvs, der fandt jeg den billigst. Vvs.eksperten skriver jo ellers til danmarks bedste pris når man slår noget op, men den holder nu ikke altid, ja tit så kan deres eget firma Vvs- grossisten levere billigere, syntes det er noget mærkeligt noget.

mvh matti
årre... den sortvvs... den kender jeg ikke...
men jeg kan se at de er da lidt billiger en vvs-eks som jeg plejer at bruge da det er det tætteste her fra...
men fruen køre forbi sortvvs`s lager i bjæverskov hver dag kan jeg se... :great:
jeg har lige mailet dem med nogle andre småting jeg ikke kan hitte på deres side...
hvordan er de at handle med.... køre det bar .....???
mvh leo-pol

Besvar