Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Tilslutning af VVB

Indlæg af Tls » 09 feb 2010 21:05

Hej

Nu har jeg fået min fastbrændselskedel godt op og køre og skal nu have tilsluttet min Varmtvandsbeholder. Jeg har en ide om at der skal sidde en avtb ventil til og styre varmetilførelsen. Men jeg ville gerne have lavet en anordning som gør at jeg ikke trækker varmen ud af beholderen igen når der ikke kommer varme fra fyret mere. Jeg søger så lige en ide til hvordan jeg kan gøre dette.??


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af Zarge » 09 feb 2010 21:19

Hejsa, jeg havde samme problem, og også problemer med at vvb ikke blev ordenlig varm når radiatorerne var sultne, så jeg gik til yderligheder, og hjemmefuskede mig en løsning som sikkert får vvserne til at rotere på stolen, men som uden sammenligning løste problemet! Jeg monterede en 3vejs motorventil på fremløbet fra fyret, med en føler i fremløbet, når kedelvandet er under 65g sendes det uden om vvb, når det er over, sendes det igennem vvb. kredsen er altså skudt direkte ind på fremløbet inden den når radiatorstrængene... Der er sikkert mange der vil krympe sig, men med 25KW tvunget gennem vvb så er det sgu ikke lykkes for fruen at presse dyret i knæ mere... :-)

Mvh Tonni Madsen

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af Tls » 09 feb 2010 22:36

Ja det kunne man selvfølgelig gøre, men hvordan får du varme til radiatorerne. Som jeg lige forstår det bliver alt vandet lukket igennem varmtvandsbeholderen når det er over 65 grader. Men det vil det vel også gøre selvom den er oppe på temperatur. Eller du kører måske returen fra vvb videre som fremløb til radiatorerne??

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 02:14

Zarge skrev:Hejsa, jeg havde samme problem, og også problemer med at vvb ikke blev ordenlig varm når radiatorerne var sultne, så jeg gik til yderligheder, og hjemmefuskede mig en løsning som sikkert får vvserne til at rotere på stolen, men som uden sammenligning løste problemet! Jeg monterede en 3vejs motorventil på fremløbet fra fyret, med en føler i fremløbet, når kedelvandet er under 65g sendes det uden om vvb, når det er over, sendes det igennem vvb. kredsen er altså skudt direkte ind på fremløbet inden den når radiatorstrængene... Der er sikkert mange der vil krympe sig, men med 25KW tvunget gennem vvb så er det sgu ikke lykkes for fruen at presse dyret i knæ mere... :-)

Mvh Tonni Madsen
sidder lige og undre mig lidt...
skal selv snatt have koblet min vvb til sentralen også så den ikke skal trække det på el`n...
men er der ikke noget med at en vvb helst ikke må komme ret langt over 60grader eller noget i den stil pga tærring...
syntes jeg kan huske at jeg blev anbefalet det da jag hentede vvb at jeg skulle have en ventil så den ikke kom over...

leo-pol

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af frølårsraketten » 10 feb 2010 03:07

Tls skrev:Hej
Men jeg ville gerne have lavet en anordning som gør at jeg ikke trækker varmen ud af beholderen igen når der ikke kommer varme fra fyret mere. Jeg søger så lige en ide til hvordan jeg kan gøre dette.??
Hejsa.
Det kan du løse ved at montere en termostat ved fyret, der måler på fremløbet og er tilsluttet cirkulationspumpen. Med setpunkt på fex. 30 gr. kan cirkulationspumpen slukke lidt efter at fyret er stoppet. Når fyret starter igen, vil pumpen starte ved ca. 33-35 gr. da denne type termostat har ret stor hysterese.

Pierre
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af frølårsraketten » 10 feb 2010 03:20

leo-pol skrev: ...men er der ikke noget med at en vvb helst ikke må komme ret langt over 60grader eller noget i den stil pga tærring...
leo-pol
Jov det nok rigtigt, men hvis dit centralvarmeanlæg er korrekt dimensioneret, kan du "nøjes" med en kedeltemperatur på 60 gr. Jeg bruger 40 - 45 gr. men hvis det både blæser meget og er meget koldt (høj chill-effekt), kan jeg godt gå op til 50 gr.

Faren ved at bruge så lav temp. i vvb som jeg gør, er risikoen for bakterievækst. Noget med udpræget kløe efter bad. Det har jeg aldrig været ude for, men medicinen er en dag eller to med 60 gr. - så dør de! :evil:

Pierre
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af Zarge » 21 feb 2010 15:30

Tls skrev:Ja det kunne man selvfølgelig gøre, men hvordan får du varme til radiatorerne. Som jeg lige forstår det bliver alt vandet lukket igennem varmtvandsbeholderen når det er over 65 grader. Men det vil det vel også gøre selvom den er oppe på temperatur. Eller du kører måske returen fra vvb videre som fremløb til radiatorerne??
Jeps, retur fra vvb videre som fremløb til resten af huset :-)

Hvad tæring angår så aner jeg det ikke, har egentlig ikke skænket det en tanke, blev en dag så tilpads iriteret over at der aldrig var varmt vand, med mindre fyret nærmest kogte, at løsningen blev lidt radikal... :?
Men bortset fra evt tæring, så må jeg sige at systemet virker perfekt for mig icon_cheesygrin.gif
Mvh Tonni Madsen

skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af skovbach » 21 feb 2010 15:49

Temp i vvb skal helst ligge mellem 55 og 80 grader
Under 55 grader er der visse bakterier der gror og en af dem lignoella ved ikke om det er stavet rigtig
er der stadig nogle der dør af den kan indhalerse ved bruse bad i dampene.
Over 80 grader er der en anden tybe bakterier der lever
Det med tæring ved for høj temp er ny for mig men for lav temp skaber tæring de samme som en plade kedel

skovbach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 apr 2009 13:20
Mit fyr: 275-18i
Areal: 280 m2
Brændsel: piller - træ
Fremviser gerne i postnummer: 6818

Re: Tilslutning af VVB

Indlæg af skovbach » 21 feb 2010 15:51

Tls skrev:Hej

Nu har jeg fået min fastbrændselskedel godt op og køre og skal nu have tilsluttet min Varmtvandsbeholder. Jeg har en ide om at der skal sidde en avtb ventil til og styre varmetilførelsen. Men jeg ville gerne have lavet en anordning som gør at jeg ikke trækker varmen ud af beholderen igen når der ikke kommer varme fra fyret mere. Jeg søger så lige en ide til hvordan jeg kan gøre dette.??
En maget ventil der er sytret af en føler i det frem løb


Besvar