montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af Zarge »

Hejsa, jeg har fået tilbudt en radiator af en kammerat som har skiftet hele skidtet til gulvvarme.
Lidt forklaring...
Jeg her en mængde radiatorer der sidder på en 2strengs kreds, og en i soveværelset der sidder på en kreds for sig selv. Den "nye" vil jeg gerne ha i en mellemgang lige uden for soveværelset, og regner der for med at koble den på soveværelses strengen...
Mit problem er i midlertidigt at al rørføring på strengen (er trukket i kælderen) er lavet i 1,5" jernrør uden unioner inden for rækkevidte,dog har den tidligere ejer skiftet røret til fremløb de sidste 4mtr mod soveværelsesradiatoren til 20mm pex. Samlingen er i hjørnet lige under hvor jeg regner med at bore ned med de nye rør (15mm pex rør-i-rør) til den nye radiator.
Så tænkte jeg på... det ville dæleme være nemt at snuppe en 3/4" med 2*15mm manifold (røret er droslet ned til 3,4" inden 20mm pex fitting) og skyde det ind imellem eksisterende reduktion og 20mm pexfitting altså koble både frem og retur fra den nye direkte på fremløb til den eksisterende radiator.
De problemer jeg kan se: Det er klart at den nye radiator vil afkøle fremløbs vandet til den eksisterende radiator en del, men da den eksisterende sidder i soveværelset hvor vi ikke har det store varme på, og den nye skal sidde i en mellem gang som er lidt kølig, og derfor skal skrues godt op, tror jeg gennemstrømningen bliver så stor at det ikke gør alverden, kan jo evt skrue lidt ekstre op for den i soveværelset hvis den bliver for kold...
Andre problemer? kan jeg feks resikere at varmen "springer over" den nye da den sidder "parallel" på fremløbs ledningen, og vel bliver begrænset af flowet gennem den eksisterende radiator... men den bliver jo/vel også størrer da det vand den eksisterende får jo bliver koldere... eller?
Jeg er godt klar over at det "ikke er sådan man gør!" men anlæget er gammelt, og jeg overvejer kraftigt om jeg inden for et par år skal ha skiftet hele rørføringen ud, så jeg går altså lidt efter de nemme løsninger i mellemtiden... ;-) MEN det skal jo naturligvis også fungere bare rimeligt...
Hvad siger I folkens, vil det kunne du, eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak Tonni Madsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af pelle »

Zarge skrev:Hejsa, jeg har fået tilbudt en radiator af en kammerat som har skiftet hele skidtet til gulvvarme.
Lidt forklaring...
Jeg her en mængde radiatorer der sidder på en 2strengs kreds, og en i soveværelset der sidder på en kreds for sig selv. Den "nye" vil jeg gerne ha i en mellemgang lige uden for soveværelset, og regner der for med at koble den på soveværelses strengen...
Mit problem er i midlertidigt at al rørføring på strengen (er trukket i kælderen) er lavet i 1,5" jernrør uden unioner inden for rækkevidte,dog har den tidligere ejer skiftet røret til fremløb de sidste 4mtr mod soveværelsesradiatoren til 20mm pex. Samlingen er i hjørnet lige under hvor jeg regner med at bore ned med de nye rør (15mm pex rør-i-rør) til den nye radiator.
Så tænkte jeg på... det ville dæleme være nemt at snuppe en 3/4" med 2*15mm manifold (røret er droslet ned til 3,4" inden 20mm pex fitting) og skyde det ind imellem eksisterende reduktion og 20mm pexfitting altså koble både frem og retur fra den nye direkte på fremløb til den eksisterende radiator.
De problemer jeg kan se: Det er klart at den nye radiator vil afkøle fremløbs vandet til den eksisterende radiator en del, men da den eksisterende sidder i soveværelset hvor vi ikke har det store varme på, og den nye skal sidde i en mellem gang som er lidt kølig, og derfor skal skrues godt op, tror jeg gennemstrømningen bliver så stor at det ikke gør alverden, kan jo evt skrue lidt ekstre op for den i soveværelset hvis den bliver for kold...
Andre problemer? kan jeg feks resikere at varmen "springer over" den nye da den sidder "parallel" på fremløbs ledningen, og vel bliver begrænset af flowet gennem den eksisterende radiator... men den bliver jo/vel også størrer da det vand den eksisterende får jo bliver koldere... eller?
Jeg er godt klar over at det "ikke er sådan man gør!" men anlæget er gammelt, og jeg overvejer kraftigt om jeg inden for et par år skal ha skiftet hele rørføringen ud, så jeg går altså lidt efter de nemme løsninger i mellemtiden... ;-) MEN det skal jo naturligvis også fungere bare rimeligt...
Hvad siger I folkens, vil det kunne du, eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak Tonni Madsen
Hej

Jeg kan ikke se nogen problemer i det.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af Jens »

Hej

Jeg ser kun problemer i det :wink: ... men kan fint skyldes jeg misforstår noget i projektbeskrivelsen.

Som jeg ser det vil du tilslutte frem og retur fra den nye radiator til kun fremløb til den gamle radiator, som afslutter den pågældende streng.

Problem 1 : Hvis termostaten på gl radiator lukker, - så er der absolut ingen gennemstrømning i ny radiator.

Problem 2 : Der er samme tryk på frem og retur på den nye radiator, så der er udelukkende mulighed for cirkulation i ny radiator ved hjælp af selvcirkulation, hvor det er varme som stiger op og kulde der falder ned, der skal sikre gennemstrømningen.

Synes du skal ofre den ekstra tid på at forbinde den rigtigt til de eksisterende frem- og returrør, så er du sikker på at det virker efter hensigten.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af pelle »

Hov ja, Jens. Den havde jeg ikke lige fanget.

"altså koble både frem og retur fra den nye direkte på fremløb til den eksisterende radiator."

Kan du ikke sætte et par anboringsbøjler på de 11/2 rør til 1/2 tommer rør. En på fremløbet og en på returen og så op til radiator via 15 mm pex .

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af Zarge »

jooo... har godt tænkt på det... men de koster jo desværre en mindre formue... de største jeg kan finde hos vvs-eksperten (min lokale gevindpusher) er 1 1/4 til god 700kr stykket... Så er det sgu billligere med en elvarmeblæser... ;-)
Men fair nok, det var jo nok egentlig de samme problemer jeg selv havde i tankerne... men man vidste jo aldrig... man kunne jo håbe på at jeg havde misforstået noget...;-)
Jeg må vel tilbage til tegne bordet... :-(

Men tak for svarene Tonni Madsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af pelle »

Hej

Det var godtnok dyrt :shock:

Hvad så med at svejse et par stumper 1/2 tommer sort nippelrør på rørene og bore et 6 eller8 mm hul ind igennem nippelrøret. Eller bor et par huller og drej et 1/4 gevind ind i hullerne Og skru en 1/4 x 1/2 t spidsmuffe i hullerne. De koster kun en 10-15 kr.
Ellers må du gøre som Jens foreslår og kople det til de nærmeste steder.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af Zarge »

Hovsa... se den med boret og en spidsmuffe var spændende... Men er der godstykkelse nok i et rør til at kunne pakke gevindet ordenligt på muffen?

Mvh Tonni Madsen
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af Ole S. »

Hej
Kan dog fåes lidt billigere her:
http://www.vvs-grossisten.dk/index/lynt ... rodukt-222
Men ja helt enig, prisen er vanvittig.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af pelle »

Zarge skrev:Hovsa... se den med boret og en spidsmuffe var spændende... Men er der godstykkelse nok i et rør til at kunne pakke gevindet ordenligt på muffen?

Mvh Tonni Madsen
Ja. Da vi byggede solfangere på friland drejede vi 1/4 gevind i et 3/4 rør til fordelerrør..Men, det conix gevind var jo også lidt konisk. Den udfordring , vi havde var krumningen på røret. Der skulle man være meget omhyggelig med at hullet var boret pænt lige. Vinkelret. Derfor måtte vi fremstille et "styr" . Men den er jo ikke så krum sådan en 11/2 tommer rør.
Jeg ved bønderne, bruger dette fif, hvis der skal sættes drikkenipler på et 1 tommer rør i staldene. Og der er nok 2-3 bar vandtryk..
Men er dit system med åben eks er der jo ikke ret meget tryk på.

Hvis du er meget omhyggelig med at bore det hul, ikke har højt tryk på og gevind er lidt konisk og så bruger noget unipak med lidt lim eller noget locktite. Kan det fint lade sig gøre.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: montering af ny radiator på fremløb fra eksisterende.

Indlæg af pelle »

Hej
Faldt lige over disse. Det må da være anboringsbøjler. Det er godtnok til 3/4 tommerrør. Men, det er da meget billigt.ikke til at forstå at en til 5/4 tommerrør kan koste over 700 kr ved grossisten.
http://www.america-thisted.dk/showpage. ... ge&vid=389

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar