Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af pillebrænder på buffertank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Styring af pillebrænder på buffertank

Indlæg af Muele » 20 jan 2010 13:19

Hej

Jeg har en pillebrænder spændt for en 1200l buffertank, som også bruges til solvarme.

Jeg spekuler nu på hvordan jeg bedst styrer fyrets drift.

Solvarmestyringen fortæller fyret hvornår det skal tænde og slukke. Det tænder når en føler ca 20 cm nede i tanken når ned på 57 grader og slukker igen når temp når op på 72 grader. Så vidt så godt. Det virker egentligt ret godt.

Problemet er bare at fyret ikke ved om der er behov for at det kører 10% som i oktober/november eller 40-60% som i december/januar.
Ved for lav ydelse kan den ikke følge med og ved for høj ydelse får jeg mange start/stop. To-tre stop/døgn vil jeg anse for optimalt.

Jeg har i praksis justeret på den ønskede keddeltemperatur og justerer solvarmens tænd/sluk-signal tilsvarende. I den "varme" periode er den sat til 70 grader og nu står den på 72 grader. Det fungerer ok at regulere på den måde, men det må kunne gøres smartere.

Fyr/buffer-kredsen trækkes idag af en gammel Grundfoss-pumpe der hedder UMS20-20. Den trækker 25W i højeste indstilling, som jeg har haft den stående på hele tiden. Det var en pumpe jeg havde liggende, da jeg lavede anlægget. Jeg satte den til fordi jeg rengede med at jeg var nødt til at udskifte til en anden type uanset hvad jeg valgte.
En Alpha2 pumpes automatik er vel ikke til megen hjælp, da modstanden i kredsen er den samme uanset husets varmeforbrug. Min tanke er at sætte en god stor moderne pumpe på med tre "gear" på; og så kunne årstidsregulere ved at "skifte gear" på den. Og så altid have fyret indstillet til 70 grader.

Lyder det som noget der ville virke, eller er der en bedre måde at tilpasse fyrets drift til husets forbrug? Det er et Boink-fyr, så der er ikke de store muligheder for automatik.

mvh Mogens


Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Styring af pillebrænder på buffertank

Indlæg af bamse » 20 jan 2010 13:39

Lige en indskydelse til pumpen. En Alpha2 har også den mulighed at køre fast flow i tre trin som de gamle UPS, men med en maget lav effekt f.eks. Aplha2 25-40 på trin 3 altså maks. sluger ikke mere end 22 W.
Der er jo så selvfølgelig anskaffelsesprisen....
Med venlig hilsen
Jes

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Styring af pillebrænder på buffertank

Indlæg af Muele » 28 jan 2010 12:31

Bamse tak for svaret. Jeg kender godt Alpha2'en, jeg har to af dem kørende på radiator- og gulvarmekreds. Fine pumper. bruger tilsammen typisk 11-12w for tiden med -2 til -5 grader på at opvarme ca 130 m2. Det er godt gået.

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Styring af pillebrænder på buffertank

Indlæg af Muele » 28 jan 2010 12:46

Nå, det var ikke den store respons...

Jeg har gået og tænkt lidt.

Jeg vil jo gerne styre fyret ved at regulere flowet gennem fyret. Ved hurtigt flow skruer det selv op for at holde temperaturen på 70g. Det er en plade-keddel, så indløbet er shuntet til ca 60 g.

Så det jeg tænker på kunne løse dette var:
Grundfoss alpha2 25-40 på automatik.
Og så en form for termostat med fjernføler monteret i buffertanken.
Den skulle så åbne helt når temp. f.eks når ned på 55 g. Og lukke 80% eller 90% når temp f.eks når op på 65 g. Den må aldrig lukke helt.

Findes der en sådan termostat? Mekanisk/elektronisk? Jeg kan købe Danfoss-produkter til fornuftige priser, så det mærke foretrækker jeg.

Jeg tænker at en sådan konstruktion vil give mig en god dynamisk styring af fyret, hvor der automatisk skrues op hvis fyret har svært ved at følge med=buffertemp falder. Og fyret på den varme årstid stadig kan varme bufferen nok op til at slå fra.

To spørgsmål:
Vil det virke?
Hvad skal jeg købe?

mvh Mogens


Besvar