Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rensning af keddel

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
kirsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2010 19:32

rensning af keddel

Indlæg af kirsten » 01 jan 2010 19:52

Jeg har overtaget et hus med stokerfyr. Jeg har fyrret med træ i en periode og nu er kedlen sat til af et tyk lag slagger jeg har fået oplyst af en klog mand at jeg kan bruge zinkoxyd til at rense med. Er der nogen der kender til dette jeg modtager meget gerne gode råd så jeg kan få den renset, jeg får ikke så meget varme ud af min fyrring og tror det er på grund af at kedlen er sat til.

Hilsen en nybegynder


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: rensning af keddel

Indlæg af Claus Birth » 01 jan 2010 20:30

Hej Kirsten!
Velkommen til Forum og ikke mindst Godt Nytår.
Hvad er det for et stokerfyr?, hvad fyrer du med nu, hvad fyrede du med før?
Vi er mange der gerne vil hjælpe men vi vil alle gerne have nogle flere og mere konkrete oplysninger at arbejde med først.
Slagger opstår når forbrændingen foregår ved for høj temp. derved begynder sammen-smeltningen af asken, der danner de hårde klumper vi benævner slagger.
Skriv lidt om fyret evt. indstillinger samt brændsel.

hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

kirsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2010 19:32

Re: rensning af keddel

Indlæg af kirsten » 13 jan 2010 09:13

Hej
Mit fyr er et ældre hillerslev stoker der er ikke så meget teknik at indstille på kun pilleforbrug, og hvor lang tid sneglen skal køre i drift og i pause. De piller jeg har hedder flexpiller (tror jeg nok). Jeg kan ikkefå temperaturen op på mere end 50 grader og det giver ikke varme eller varmt vand. Jeg har så kommet brænde på samtidig med at stokerfyret har kørt, det har så givet en kedel der er fugtig, jeg har en ide om at hvis jeg får kedlen renset vil det hjælpe men hvordan gør jeg Der er vand på anlæget og jeg tror ikke der er luft i. Jeg er ved at give op efter at jeg har fulgt en masse gode råd fra diverse mennesker måske skulle jeg få fat på smeden.
Hilsen Stadig en nybegynder

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: rensning af keddel

Indlæg af ibsoerensen » 13 jan 2010 09:32

det sod du taler om er kommet fordi dit brænde ikke har været tørt nok og du har brændt det med luftunderskud, det er jo brændt af samtidig med at stokeren har kørt og luftmængden er jo justeret til pillerne og så mangler luften til brændet, eller begge dele får for lidt, du kan bruge zink men der skal meget til og det forurener, en anden måde er at stoppe tilførslen af piller og bruge noget helt tørt brænde og så få rigtigt blus på efter et par timer er soden blevet til en hård porøs masse der forholdvis let kan skrabes af, det sidste tages med en stålbørste, et stort og snavset arbejde,

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: rensning af keddel

Indlæg af Steffeno » 13 jan 2010 11:11

Jeg har samme problem når jeg har fyret med brænde, der kommer et lag af glanssod i kedlen.
Så tænder jeg op i stokeren og når den har kørt et par dage er det meste sod brændt væk, og der sidder en tynd skal tilbage som er til at børste af eller skrabe væk med feks et stemmejern.

Så på med nogen piller og op på 100% drift, selvom der er en del tab, så bliver det hele brændt rent.

Jeg har også overvejet det med zink, men zinkpulver kan være eksplosivt og det forurener meget.
Et gammelt råd mod glanssod er kartoffelskræller i brændslet, men der skal vist en del til :lol:
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: rensning af keddel

Indlæg af thy » 13 jan 2010 11:34

kirsten skrev:Hej
Mit fyr er et ældre hillerslev stoker der er ikke så meget teknik at indstille på kun pilleforbrug, og hvor lang tid sneglen skal køre i drift og i pause. De piller jeg har hedder flexpiller (tror jeg nok). Jeg kan ikkefå temperaturen op på mere end 50 grader og det giver ikke varme eller varmt vand. Jeg har så kommet brænde på samtidig med at stokerfyret har kørt, det har så givet en kedel der er fugtig, jeg har en ide om at hvis jeg får kedlen renset vil det hjælpe men hvordan gør jeg Der er vand på anlæget og jeg tror ikke der er luft i. Jeg er ved at give op efter at jeg har fulgt en masse gode råd fra diverse mennesker måske skulle jeg få fat på smeden.
Hilsen Stadig en nybegynder
Hej hvor i landet bor du.... måske er der nogen i nærheden der lige vil vise hvordan og hvad der skal/bør renses :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

knudsen14219
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14 dec 2009 19:28
Mit fyr: Woddy 16kw på OPOP H418
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5932

Re: rensning af keddel

Indlæg af knudsen14219 » 13 jan 2010 17:38

Min tidligere nabo fyrede med koks - og når kedlen var lidt for sort smed han et stykke zink-tagrende i på en lille halv meters penge - det dur !! Guf for Green peace :lol:

kirsten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2010 19:32

Re: rensning af keddel

Indlæg af kirsten » 13 jan 2010 22:52

Hej Hej

1000 tak for de gode råd. Jeg har nu skruet helt op for pilletilførslen og er lige kommet hjem fra arbejde til et VARMT hus, og kedlen ser allerede helt pæn ud, jeg var bang for at give for mange piller, ved ikke rigtig hvorfor.Hvor er jeg glad for at i ville svare på mit problem der er mange af mine bekendte der har forsøgt at hjælpe mig men uden held, men i ved nok hvad i snakker om, det ender med jeg bliver helt glad for mit fyr.

Hilsen en der begynder at fatte noget af det.


Besvar